Quarterhorse

Flyet som skal knuse SR-71

Mål: Fly raskere enn SR-71 «Blackbird» og levere passasjerfly for hypersoniske flyginger.

RASEHEST: Testflyet er oppkalt etter hesterasen American Quarter Horse, kjent for sin hastighet på korte distanser.
Publisert

Det amerikanske selskapet Hermeus har som målsetting å levere passasjerfly som kan fly fem ganger lydens hastighet. Lykkes de, kan flytiden mellom London og New York ta 90 minutter i stedet for syv timer.

HYPERSONISK FLYGING: Quarterhorse Mk1 ser kanskje mest ut som en skranglekasse, men det ubemannet flyet kan være første skritt mot hypersoniske passasjerflygninger.

Testing

Det er et stykke frem. Testingen er i første fase, og like før jul gjennomførte selskapet bakketester med full etterbrenner med det ubemannet flyet Quarter­horse MK1 ved Edwards Air Force-basen i California, samme sted som det legendariske spion­flyet Lockheed SR-71 gjennomgikk siste del av testprogrammet for rundt 60 år siden.

Quarterhorse-flyet benyttet en General Electric J85-turbojet og registrerte en bakkefart rundt 240 km/t med full etterbrenner. Quarterhorse Mk1s primære formål er takeoff og landing.

Det fartsorienterte designet gir en rekke utfordringer, men ifølge Hermeus ga testen flere nyttige svar om aerodynamikk og kontroll. Neste fase er Quarterhorse Mk2, som nå bygges ved selskapets fabrikk i Atlanta.

Det vil bli satt opp med en mye større Pratt & Whitney F100-motor, som benyttes i F-15 og F-16, og skal nå supersonisk hastighet.

LEGENDARISK: Lockheed SR-71 «Blackbird» inn for landing i 1996 på Edwards-basen der Hermeus ganske nylig gjennomførte bakketester med Quarterhorse Mk1. 

Chimera

Men kjernen i Hermeus' ambisiøse planer er selskapets egenutviklede Chimera-­motor som skal ha potensial til å nå Mach 5. Det er enkelt fortalt en turbinbasert kombimotor.

Ved lave hastigheter er Chimera i turbinmodus – akkurat som ethvert jetfly. Ved høyere hastigheter tar ramjeten over. Chimera-motoren skal etter planen benyttes i Quarterhose Mk3 der overgangen mellom turbin og ramjet skal demonstreres til det fulle, og sette flyet i stand til å slå hastighetsrekorden satt med SR-71 «Blackbird» i 1976.

MOTORUTVALG: Quarterhorse Mk2 skal benytte en Pratt & Whitney F100-motor (t.v.) i stedet for GE J85. 
REKORDFLY: Lockheed SR-71, her som Big Tail. 

Med en toppfart på 3,5 ganger lydhastigheten var det verdens raskeste og høyest flygende jetfly helt til det ble satt på bakken for godt i 1999. Verdensrekorden for hastighet står fortsatt. Kun rakettfly har fløyet raskere.

Så hvorfor ikke benytte rakettmotor i stedet for en komplisert hybridmotor?

Hermeus mener rakettmotoren ikke er egnet for regulære flyginger, grunnet vedlikeholdsutgifter samt begrenset operasjonsevne og pålitelighet.