Prøvekjørt: Range Rover Velar PHEV

Luksus og krefter til en rimeligere penge

Ikke bare blir luksusen billigere når lekre Velar fås som plug in-hybrid, du får i tillegg massevis av krefter. 

Pluss ikon
<b>SKULPTUR:</b> Vakker? Det synes i hvert fall juryen i World Car Awards som tildelte Range Rover Velar prisen World Car Design of the Year i 2018, da den konkurrerte med Volvo XC60 og Lexus LC 500 om den gjeveste prisen. 
SKULPTUR: Vakker? Det synes i hvert fall juryen i World Car Awards som tildelte Range Rover Velar prisen World Car Design of the Year i 2018, da den konkurrerte med Volvo XC60 og Lexus LC 500 om den gjeveste prisen.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Range Rover Velar ble vist frem for første gang i 2017 og ble året etter kåret til World Car Design of the Year. Visuelt virker den like lang som en Range Rover, men med sine 4802 millimeter er Velar nesten 20 centimeter kortere.

Man blir imidlertid lurt av akselavstanden på 2874 millimeter som kun er 4,8 centimeter kortere enn storebror Rangie.

Den virker imidlertid ganske mye lavere, og med 1665 millimeter rager den faktisk 17 centimeter lavere i terrenget enn storebror.

Bakkeklaringen er imidlertid kun noen millimeter mindre. Den er også kortere og lavere enn Range Rover Sport, men noe bredere.

<b>BILLIGERE:</b> At Velar nå kan fås som plug in-hybrid gjør den rimeligere, samtidig som du får plenty av krefter og Range Rover-luksus. 
BILLIGERE: At Velar nå kan fås som plug in-hybrid gjør den rimeligere, samtidig som du får plenty av krefter og Range Rover-luksus.  Foto: Martin Jansen

Over 300 000 kroner rimeligere

Velar er bygget på samme plattform som Jaguar F-Pace, og i år er den mer aktuell enn noensinne. For nå kan Velar fås som plug in-hybrid, noe som innebærer at du skaffe deg en kraftpakke av en luksusbil med en prislapp som ligger et stykke under en Velar med konvensjonell forbrenningsmotor med omtrent samme antall hestekrefter.

Velar PHEV har en turboladet, firesylindret toliter som produserer 300 hestekrefter, og som jobber sammen med en 105 kW elmotor.

Til sammen leverer de 404 hestekrefter og et dreiemoment på 640 Nm gjennom en åttetrinns girkasse. 0-100 km/t går unna på 5,4 sekunder.

Prisene starter på 881 950 kroner. Det er over 300 000 kroner rimeligere enn den enkleste versjonen med treliters bensinmotor på 400 hestekrefter.

Sammenligner vi med den billigste dieselen er den ladbare versjonen likevel rundt 250 000 kroner billigere.

<b>SLANK:</b> Velar er nesten 20 centimeter kortere enn Range Rover. 
SLANK: Velar er nesten 20 centimeter kortere enn Range Rover.  Foto: Martin Jansen

Rekkevidde og lading

Hva får du så for pengene bortsett fra den kraftige ytelsene? Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 46 kilometer (WLTP). På en dag med rundt 10 varmegrader hadde vi ingen problemer med å komme et godt stykke opp på 40-tallet.

<b>SKJERMBASERT:</b> Berøringsskjermen og blanke overflater gjør det vanskelig å skjule støv og fingermerker. 
SKJERMBASERT: Berøringsskjermen og blanke overflater gjør det vanskelig å skjule støv og fingermerker.  Foto: Martin Jansen

17,1 kWt-batteriet, som er plassert under bagasjerommet, kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med en DC-lader. Med en 7 kW ladeboks er det tale om én time og 40 minutter til 80 prosent fra null. Velar PHEV har også over the air-programvareoppdatering, noe som innebærer at den alltid er oppdatert.

Land Rover satser tungt på plug in-hybrider, og vi har tidligere kjørt både Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport som ladbare hybrider.

Les også våre prøvekjøringer av:

Range Rover Evoque PHEV

Land Rover Discovery Sport PHEV

På de to modellene er det bensinmotoren som driver forhjulene, mens elmotoren på bakakselen driver bakhjulene.

Velar PHEV har en annen drivlinje der elmotoren sitter i girkassen. Det betyr i praksis at både bensin- og elmotoren kan drive alle firehjulene.

Støykansellering

Velar ble lansert som en mer urban og fiksere SUV enn storebror Range Rover. Som plug in-hybrid er den ikke bare rask, men også svært komfortabel, selv om den ladbare versjonen ikke kan leveres med luftfjæring.

<b>PLASS:</b> Batteripakken, omformer og annet utstyrt til drivlinjen gjør at PHEV-versjonen har mindre bagasjeplass enn de konvensjonelle variantene. 
PLASS: Batteripakken, omformer og annet utstyrt til drivlinjen gjør at PHEV-versjonen har mindre bagasjeplass enn de konvensjonelle variantene.  Foto: Martin Jansen

Den spinkle og kantete lyden av en firesylindret motor kan i enkelte tilfeller ta bort noe av luksusfølelsen, men Velar virker så godt isolert at motorlyden aldri blir generende.

Den er dessuten utstyrt med Active Road Noise Cancellation basert på Silentiums Active Acoustics-teknologi, som tar vekk mye dekk- og veistøy, opptil 10 dBA.

Sensorer på hvert dekk fanger opp vibrasjoner fra underlaget og beregner fortløpende passende motstøy som spilles av gjennom bilens Meridian-anlegg.

Komforten forsterkes ytterligere av ventilerte forseter som kan tilpasses etter alle kunstens regler.

Pivi Pro

Velar kommer med Land Rovers mest avanserte infotainmentsystem, kalt Pivi Pro, som omfatter to 10-tommers HD-berøringsskjermer.

<b>BYTTET:</b> Girhjulet er blitt erstattet med en spak. 
BYTTET: Girhjulet er blitt erstattet med en spak.  Foto: Martin Jansen

Pivi Pro inkluderer selvlærende navigasjon og et eget mobilmodem for tilkobling av forskjellige tjenester, inkludert online underholdning. Nå er også Spotify inkludert i systemet, i tillegg til Apple CarPlay og Android Auto.

Instrumentene vises på et 12,3-tommers heldigitalt display som i tillegg kan forsyne deg med masse annen info. Bilen vi testet hadde i tillegg head up-display (16 200 kroner). Det mangler med andre ord ikke på info- og visningsmuligheter.

Første generasjon Velar var utstyrt med berøringssensitive knapper på rattet som ikke bød på optimal betjening av instrumentpanelet.

De kapasitive knappene er nå blitt erstattet av to plater som virker mer som analoge knapper og som fungerer langt bedre. Førermiljøet er lekkert, og vi liker at girhjulet er erstattet av en spak.

Offroad-egenskaper

<b>PROGRAMMER:</b> Velar har flere kjøreprogrammer, og med Terrain Response-systemet har den like mange terrengprogrammer som sine konvensjonelle slektninger, men elektronisk luftfjæring mangler. 
PROGRAMMER: Velar har flere kjøreprogrammer, og med Terrain Response-systemet har den like mange terrengprogrammer som sine konvensjonelle slektninger, men elektronisk luftfjæring mangler.  Foto: Martin Jansen

Solide offroad-egenskaper er et kjennetegn ved Range Rover, og Velar skal ha sitt på det tørre med Land Rovers terrengprogram, Terrain Response, som justerer gassrepons, girkasse, differensial og chassis etter terrenget.

Ifølge Land Rover står ikke PHEV-versjonen tilbake for de konvensjonelle variantene når det gjelder offroad-egenskapene. Det ekstra dreiemomentet som den elektriske motoren besørger i lave hastigheter vil tvert imot være en fordel ved terrengkjøring.

<b>KOMFORT:</b> Komforten i forsetene er utsøkt. Det er ikke verst baksetene heller. 
KOMFORT: Komforten i forsetene er utsøkt. Det er ikke verst baksetene heller.  Foto: Martin Jansen

Det er mulig å kjøre Velar helt elektrisk i noen av Terrain Response-modusene.

<b>KNEPENT:</b> Dette er ikke en luksusbil verdig. Baksetepassasjerene hadde fortjent en noe større grad av klimakontroll. 
KNEPENT: Dette er ikke en luksusbil verdig. Baksetepassasjerene hadde fortjent en noe større grad av klimakontroll.  Foto: Martin Jansen

At Velar PHEV ikke kan fås med elektronisk luftfjæring gjør at du går glipp av noen centimeter på maks bakkeklaring og vadedybde.

PHEV-versjonen kan vade i 53 centimeter vann, som er like bra som de konvensjonelle variantene med spiralfjærer. Bakkeklaringen er 21 centimeter. Hill Descent-kontroll er standard.

Ulemper?

At Velar PHEV ikke kan fås med luftfjæring er kanskje den største ulempen, men det har lite eller ingenting å si for komforten i det daglige.

Den har noe mindre bagasjeplass enn de konvensjonelle versjonene - 673 mot 503 liter.

Det skyldes at batteripakke, omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler plass.

OM JLR

Range Rover er luksusmerket til Land Rover, og inngår i Jaguar Land Rover Limited. Selskapet eies av Tata Motors som er en del av det indiske konglomeratet Tata Group. Første Range Rover ble lansert i 1970, og nåværende Range Rover er fjerde generasjon. Merket omfatter nå også Evoque, Sport og Velar. Velar bygges i Solihull, West Midlands.

Innimellom glipper det litt på kvalitetsinntrykk, som når det kommer til knappene for vindusheisene. Det samme gjelder baksetet som foruten utmerket sittekomfort ikke byr på annet enn et 12V-uttak.

TEKNISKE DATA

Ranger Rover Velar PHEV

Motor, cm³: 1997

Elmotor, kW: 105

Total effekt, hk: 404

Dreiemoment, Nm: 640

Egenvekt, kg: 2158

Lengde/bredde/høyde, cm: 480/203/167

Akselavstand, cm: 287

Bakkeklaring, cm: 21,3

Vadedybde, cm: 53

Terrengvinkler: 24 graders rampevinkel og 30 graders avkjøringsvinkel.

Bagasjerom, liter: 503/1335

Maks hengervekt: 2000 kg

Standard dekkdimensjon: 255/45R21

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,26

CO₂-utslipp, WLTP, g/km: 58

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,4

Toppfart, km/t: 209

Rekkevidde, el, WLTP: 46

Pris fra, kr: 881 950

Pris testbil, kr: 1 177 645

Denne saken ble første gang publisert 28/07 2021.

Les også