Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Kjøre bil - Maybach-til
Noen ganger er baksetet å foretrekke.
Navnet oser av håndsøm, skinn, treverk og champagne i baksetet. Maybach nevnes i samme åndedrag som Bentley og Rolls-Royce, og nå er Maybachs første helt elektriske bil på plass i Norge.
Mer om det, men først et tilbakeblitt. Vi rykker 115 år tilbake i tid, til 1909 da Karl Maybach samme med sin far, Wilhelm, grunnla Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH.
Selskapet produserte motorer til luftskip, men endret navn til Maybach-Motorenbau GmbH i 1912. Wilhelm Maybach var allerede et kjent navn. Han var i en periode teknisk direktør i Daimler-Motoren-Gesellschaft og nær kompanjong med Gottlieb Daimler. S
ammen utviklet de noen av verdens første bensindrevne kjøretøyer, som Daimler Reitwagen, verdens første motorsykkel.
Blant Maybachs mange innovasjoner var bilen som dominerte Nice Race Week i mars 1901. Den ble utviklet for forretningsmannen Emil Jellinek, som oppkalte bilen etter sin datter, Modellen regnes ofte som den første moderne bilen og satte et punktum for epoken da bilen så ut som en vogn.
Vanvittig coupé
Maybachs produksjon av luksusbiler begynte i Friedrichshafen i 1922 og nådde et høydepunkt med modeller som Maybach 12 DS og Zeppelin. Bilproduksjonen opphørte under andre verdenskrig da fabrikken i stedet begynte å produsere motorer for militære kjøretøy. Daimler AG overtok Maybach Motorenbau GmbH i 1960, men først i 2002 ble Maybach relansert under DaimlerChrysler AG. Luksuslimousinene Maybach 62 og Maybach 57 ble presentert på bilutstillingen i Genève i 2002.
I 2005 viste de også evnen til å sjokkere. Sammen med dekkprodusenten Fulda presenterte Maybach konseptbilen Exelero: En 5,9 meter lang todørs coupé, som kunne tatt rollen som Batmobile.
Under det lange panseret satt et 5,9-liters V12 som produserte 700 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm. Exelero ble aldri satt i produksjon og ble primært bygget for å teste høyytelsesdekk. Det fungerte. Den ble målt til 351 km/t på Nardo-banen.
Tregt salg
Om det enkeltstående konseptet gikk fort, så gikk salget av 62 og 57 tregt. De ble bygget frem til 2011, men salget gikk for trått til at Maybach kunne fortsette som et eget merke med egne modeller. Maybach-satsingen ble økset i 2012, etter investeringer på anslagsvis ti milliarder kroner og 3200 solgte biler.
Men allerede i 2014 ble navnet vekket til live igjen i form av en påkostet S-klasse. Det nye flaggskipet Mercedes-Maybach S 600 ble vist på utstillinger i Kina og USA.
Les også: Über-Mercedesen gjør comeback mot alle odds
I 2019 var det klart for en Maybach-versjon av den digre SUV-en GLS.
Første elektriske Maybach
Og nå har det ærverdige merket trådt inn i den elektriske verdenen med Mercedes-Maybach EQS 680 SUV. Den bygger videre på EQS SUV 580 og kommer som 580 med en 118 kWt batteri. Maybach-versjonen har imidlertid mer krefter. 658 hester og 950 Nm i stedet for 544 hk og 858 Nm.
Den er også litt raskere på sprinten og skal greie null til hundre på 4,4 sekunder. Ikke dårlig for en bil som veier over tre tonn. Ifølge Mercedes så kan Maybach-en trekke henger på 1800 kilo, men da holder det ikke med førerkort klasse B.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV kommer standard med luftfjæring med trinnløst justerbar dempingen. Ved behov kan bilen løftes 3,5 centimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er også standard, men kan oppgraderes til 10 grader som tilleggsutstyr. Det muliggjør en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som tilsvarer mange kompakte modeller, ifølge Mercedes.
Du kan velge mellom flere kjøreprogrammer, og et eget Maybach-kjøreprogram erstatter Comfort-programmet. Spesialprogrammet er tunet for å gi passasjerene i baksetet maksimal komfort. Den er også litt tyngre på gassen for å unngå rykk og napp, og dermed redusere risikoen for at passasjerene i baksetet søler champagne.
Omsluttet av edle materialer
Og det er nettopp baksetet som er hovedfokuset i Maybach. Særlig det høyre setet som kan justeres til liggende stilling med sjåførpakke. Vi fikk en liten prøvetur i det nevnte setet der man sitter omsluttet av nappaskinn, treverk i valnøtt og aluminium. I likhet med forsetene er Executive-setene utstyrt med ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme. I tillegg er det mulig å bestille setene med leggmassasje.
Med utstyret First-Class Rear er senterkonsollen utformet som ett stykke fra dashbordet og helt til baksetet. Du kan selvsagt få bilen levert med kjøleskap og sølvbelagte champagneglass samt sammenleggbare bord av den typen man finner på førsterad i fly. Det er foretatt alskens grep for å redusere støynivået i kupeen, som mer skum i hjulbuene sammenlignet med standard EQS SUV. Skulle man synes stillheten bli trykkende, så kan Burmester 4D-anlegget med Dolby Atmos og 15 høyttalere trolig produsere en del lyd.
Les også: Prøvekjørt: Mercedes EQS 450 4Matic Manufaktur: Den har ekstrautstyr for over 700 000 kroner
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV koster fra 2 292 624 kroner. Bilen vi fikk sitte på med hadde imidlertid utstyr for nesten én million kroner, og dermed en prislapp på 3 219 725 kroner.
TEKNISKE DATA
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 484/658
Dreiemoment, Nm: 950
Egenvekt, kg: 3075
Lengde/bredde/høyde, cm: 513 /203/172
Akselavstand, cm: 321
Bakkeklaring: 14,5
Bagasjerom, liter: 440
Tilhengervekt, kg: 1800
Taklast, kg: 100
Standard dekkdimensjon: 275/45R21
Batterikapasitet, kWt: 118
Maks ladefart, DC: 220
Rekkevidde, WLTP km: 600
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,3
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,4
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 2 292 624
Pris, testbil, fra kr: 3 219 725
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn