Test: Range Rover Sport P400e og BMW X5 xDrive 40i
Kongebiler på Vestlands-fest
Store, tunge SUV-er på smale, svingete kjøreveier. Høres ikke ut som en ideell kombinasjon. Men de to gigantene vil det annerledes.
Biltest på Vestlandet? Jeg hadde tatt turen i en Lada Niva om så var. Men det er selvsagt litt ekstra stas nær testbilene er en faceliftet Range Rover og en splitter ny BMW X5. Range Rover-en er en plug in-hybrid med 404 hestekrefter produsert av en firesylindret bensinmotor og en 85 kW elmotor , mens BMW er en sekssylindret bensinmotor med 340 hestekrefter - helt uten bidrag fra en elmotor. Den ladbare versjonen av X5 var ikke klar da denne testen ble gjennomført, men det er likevel interessant å sammenligne de ulike drivlinjene og se hvilke resultater man blir sittende igjen med når vi summerer opp data og inntrykk.
I mange år har vi flatmarksbønder fra Østlandet valfartet til fjord, fjell og den dramatiske naturen mellom ytterpunktene. Jeg har ikke tall på hvor mange uforglemmelige kjøreopplevelser overgangen mellom vår og sommer har gitt meg her. Det er fortsatt snø i fjellet, mens det nede i de lune fjordene og dalene nesten er sommer. Grønt, frodig og med en vannføring i fosser og elver du sjelden opplever på andre tider av året.
Bøter og stokkepryl
Nettopp det glansbildet møter oss når vi bikker over toppen av Hemsedalsfjellet og kjører deler av gamleveien nedover langs Lærdalselva. Dagen er strålende og i tillegg varm. Godt over 20 grader da vi stopper og beundrer den frådende elva og det utrolige veianlegget. Denne delen av den bergenske kongevei ble hamret ut under stupbratte fjellvegger av soldater og lokale bønder på slutten av 1700-tallet. Syntes bøndene det ble for stridt, kunne anleggsledelsen ilegge bøter og stokkepryl. Det er nesten så jeg får et stikk av dårlig samvittighet, der luksus-SUV-ene smyger seg elegant gjennom svingene.
De brede veiene fra Oslo og hit har vært rene parademarsjen for BMW X5 og Range Rover Sport. Store, massive biler. Isolerer deg fra grov asfalt, humper og med et hav av krefter om situasjonen skulle kreve det. Din viktigste oppgave som sjåfør er egentlig å passe på at det ikke går altfor fort. Komfortnivået er slik at fartsfølelsen nesten blir borte. Men det første møtet med smale, svingete Vestlandsveier blir ikke den bråstoppen vi hadde forventet.
Vi ruller om bord i fergen mellom Fodnes og Mannheller og med luftfjæringene merker vi knapt rampen mellom ferge og land. Plutselig brytes freden av hissig eksoslyd. En Ferrari 458 ruller om bord med en Porsche 911 GT3 RS hakk i hæl. Neppe noe dagligdags syn på Fodnes-fergen. Men det stopper ikke der. Straks kommer en Ferrari F12 tdf, etterfulgt av enda en GT3 RS, og sannelig er ikke en Ford GT med i selskapet av norskregistrerte superbiler.
Vi krysser Sognefjorden og legger kursen til Solvorn et par mil nordøst for Sogndal. Begge bilene holder fint driv når veiene snor seg opp og ned gjennom det kuperte landskapet. Rundt seks timer etter start fra Oslo triller vi mellom de velholdte trehusene og parkerer ved dagens endestasjon, Walaker Hotell.
Norges eldste hotell
Jeg husker godt de første Vestlandsturene jeg hadde med bil tidlig på 80-tallet. Gamle, ærverdige fjord- og fjellhotell i større eller mindre grad av forfall. Ikke mange levnet dem en fremtid der strømlinjeformede turisthotell var tidens tegn. Så feil kan man heldigvis ta.
Det er Walaker et godt eksempel på. Norges eldste hotell har vært i drift fra 1640 og eid av familien Nitter siden 1690. I dag hilser 8. og 9. generasjon deg velkommen i resepsjonen. Kanskje ikke rart vi senker skuldrene et par hakk ekstra over en epleøl under det blomstrende epletreet i hagen. De ærverdige trebygningene rammer inn mektige fjell som speiler seg i en blikkstille Sognefjord. Et deilig sted å tilbringe en mild sommerkveld.
Neste morgen settes kursen mot de virkelige utfordringene for våre to luksuskryssere. Først venter Sognefjellet, før vi tar turen over Valdresflya. Jeg starter med Range Rover Sport P400e. Her har du en toliters, firesylindret bensinturbo under panseret. 300 hester og 400 Nm får på klassisk hybridvis hjelp av en elektrisk motor. Det bringer systemytelsen opp i 404 hk og dreiemoment på 640 Nm. Batteriet er på 13 kWh og skal ifølge normtallene gi opptil 50 km rekkevidde. I vår test fikk vi 35 km med ren elektrisk drift.
Avslører noen svakheter
Langs Lustrafjorden kommer gårsdagens gode kjørefølelse sigende inn på førerplass. Selv om Range Rover Sport trekker på årene (lansert i 2013) holder den seg godt. En facelift for 2018 har gitt noen små oppgraderinger, men det viktigste er et godt grunnkonsept. Da vi kjørte bilen på test første gang var vi spesielt imponert over kombinasjonen av komfort og kjørefølelse. At avstanden ikke er større til den nye BMW X5 vitner om at basisen er svært god.
Klatringen opp fra Fortun til Turtagrø og videre derfra til veiens høyeste punkt på 1434 m.o.h. avslører noen av drivlinjens sterke og svake punkt. Krefter er det nok av. Spesielt godt trives den hvis du doserer gasspådraget slik at momentet fra bensin- og elmotor maksimeres. Da jobber bilen uanstrengt med kraftfullt driv ut av svingene. Blir du for tung på høyrefoten kommanderes rekkefireren opp i turtall. Da forsvinner noe av den overlegne luksusfølelsen i folkebilaktig motorstøy. Dessuten er det umulig å ikke legge merke til en liten, men viss disharmoni i drivlinjen. Det oppleves i form av små napp i draget.
Byttet til BMW X5 understreker det poenget med all ønsket tydelighet. At BMWs sekssylindrede rekkemotorer burde hatt Kongens fortjenestemedalje i gull er den turboladede treliteren i 40i-versjon et glitrende eksempel på. 340 hester og 450 Nm forteller bare litt av historien. Den handler mer om klokkeren seksersang, lineær kraftutvikling og en lydkulisse som måler seg med den storslagne naturen om du trykker på sportsknappen.
Annerledes kjøreglede
Selv om BMW-en på papiret har en viss kraftmanko i forhold til Range Rover, går de omtrent like fort i våre tester (se tabellen for testdata). Hovedforklaringen er vekt. Ikke det at BMW er noen ballerina med sine 2135 kg med fører. Men Range Rover Sport er rene sumobryteren og veier inn på 2539 kilo. Vi blunker litt når vi ser disse tallene. For selv når vi klemmer til i svingene ned fra Sognefjell og i de morsomste partiene på Valdresflya, oppleves begge fortsatt kompetente og velkjørende.
Over Valdresflya kommer tåken sigende og tjukk som en velling. Motgående trafikk skvetter ut av tåkeveggen som spøkelser. Varmetrådene i Range Rover-ens frontrute er noe du vil sette pris på når stålisen fester seg. Men de blir svært fremtredende og forstyrrende mot den lyse veggen av tåke. Heldigvis klarner det før de siste svingete partiene mot Beitostølen. Vi kan legge 50 km/t bak oss og komme opp i behagelig marsjfart.
Nei, de store SUV-ene representerer ikke kjøreglede på samme måte som i en Mazda MX-5 eller en Porsche Boxster. De kjennes mer som moderne tolkninger av Grand Tourer-konseptet. De frakter med enkelhet fire personer og bagasje på langtur i suveren komfort. Samtidig har føreren kraft og veigrep nok til å holde tempoet oppe uten å få bekymrede kommentarer fra baksetet. Og på et område et det vanskelig å slå luksus-SUV-ene: Her er det storslagen utsikt til Vestlandsnaturen både foran og bak.
Forbruket
Vår X5 er utstyrt med en M Sportspakke og voldsomme dekk: 275/35-22 foran og 315/30-22 bak. Det sørger for klistergrep på jevn asfalt, men er ingen superkombinasjon med tanke på maksimal komfort og smidig håndtering av tidvis ujevn vei. Da hadde vi nok heller gått for et mer moderat dekkvalg. Det er nok noe av årsaken til at Range Rover Sport henger tett på BMW i komfortsammenheng, om ikke i maksimalt veigrep. Her er nemlig både dekktype og dimensjon et par knepp snillere; 275/45-21 både foran og bak.
BMW X5 xDrive 40i
+ Nydelig motor, potensielt suveren totalkomfort, moderne bilbyggerkunst
- Tja, hva var nå det igjen?
Vi avslutter vår over 100 mil lange test med faste testmålinger og forbruksrunde. En slags botsøvelse for all den syndefulle kjøre- og livsgleden vi har opplevd de siste to dagene. De tørre tall viser – nær sagt som vanlig – at du ikke har så mye glede av en stor ladehybrid uten hyppig lading: Forbruket over 20 mil viser 0,83 l per mil for Range Rover og 0,88 liter per mil for BMW.
Range Rover Sport P400e
+ Fortsatt et slott av en bil, nydelig langturskomfort
- Ikke alltid like harmonisk drivlinje
Men det er heldigvis andre ting vi kommer til å huske fra denne turen enn drivstofforbruket.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: BMW Range Rover
Modellbetegnelse: X5 xDrive 40i Sport P400e PHEV
Motor, cm³: 2998 1998
Effekt, hk: 340 404
Dreiemoment, Nm: 450 640
Egenvekt, m/fører, kg: 2135 2539
Tilhengervekt, kg: 3500/750 2500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 492/200/175 488/198/178
Bagasjerom, liter: 650–1870 480–1761
Standard dekkdimensjon: 265/50-19 Y 235/65-19 Y
Dekkmerke: Continental Pirelli
Dekkmodell: PremiumContact 6 Scorpion Verde All Season
Dekkdimensjon: F: 275/35-22 Y B: 315/30-22Y 275/45-21 Y
Batterikapasitet, kWh: – 13
Rekkevidde, NEDC km: – 51
Rekkevidde i 200 km test: – 35
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,0 0,22 (NEDC)
CO₂-utslipp WLTP, g/km: 235 64 (NEDC)
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,5 6,8
Toppfart, km/t: 243 220
Pris fra, kr: 1 066 300 1 105 000
TESTDATA
Bilmerke: BMW Range Rover
Modellbetegnelse: X5 xDrive 40i Sport 2,0 Si4 PHEV
0–100 km/t, sek: 6,3 6,6
60–100 km/t, kickdown: 3,3 3,3
80–120 km/t, kickdown: 4,1 4,2
Støy 50 km/t, dBA: 60,5 59,5
Støy 80 km/t, dBA: 65,0 64,0
Støy 100 km/t, dBA: 66,5 66,5
Testforbruk, l/mil: 0,88 0,83
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 02 2019