Lett transportkjøretøy
Sviktet i test
Tester av den amerikanske hærens nye og lette transportkjøretøy avslørte store mangler. Nå har det Chevrolet-baserte kjøretøyet fått grønt lys.

I 2020 vant General Motors Defense kontrakten med å levere 649 lette transportkjøretøy, kalt Infantry Squad Vehicle (ISV), til US Army. Kontrakten skal i første omgang ha en verdi rundt 214 millioner dollar.
ISV er basert på pickupen Chevrolet Colorado ZR2 og 90 prosent av konstruksjonen er hyllevare fra den sivile og kommersielle avdelingen til GM, inkludert Chevrolet Performance-avdelingen for å styrke kjøretøyets offroad-egenskaper.

Kan flyttes som en Jeep
Formålet med kjøretøyet er å frakte små taktiske enheter på en sikker og komfortabel måte fra droppstedet til målet.
ISV-en er ikke større eller tyngre enn at den får plass inne i helikoptertypene Boeing Chinook eller Sikorsky Super Stallion. Bilen kan også flyttes ved å henge i slynge under Black Hawk-helikopter.
Selv om US Army oppga at ISV-en fra GM Defense tilfredsstilte spesifikasjonene som ble gitt i anbudsrunden, var Pentagon verken fornøyd med beskyttelsen, plassutnyttelsen eller komforten. Da kjøretøyet ble testet hos hærens store testsenter i Yuma i Arizona, ble det i tillegg avslørt store problemer med påliteligheten, ifølge Defense News.

Nye tester
I det krevende testterrenget opplevde man problemer med styringen, bøyde og sprukne seterammer, sprekker i motorblokk og overoppheting. Dermed måtte kjøretøyet utbedres og gjennom flere tester før det ble klart for operasjonell tjeneste. Etter flere tøffe tester ble det i fjor gitt grønt lys for å sette ISV-en i full produksjon.
Det er en ganske heftig sak med firehjulstrekk der fremdriften besørges av en 2,8-liters turbodiesel i kombinasjon med sekstrinns automatgir. Den har i tillegg lavserie og sperrer på begge akslingene.

ISV kan settes opp med 50-kalibret M2 Browning maskingevær eller M240, som bruker 7.62-ammunisjon. Den kan også utstyres med Mk 47 granatkaster.