Lett transportkjøretøy 

Sviktet i test

Tester av den amerikanske hærens nye og lette transportkjøretøy avslørte store mangler. Nå har det Chevrolet-baserte kjøretøyet fått grønt lys.

<b>MOTOR:</b> ISV er basert på sivile Chevrolet Colorado ZR2 og fremdriften besørges av en 2,8-liters Duramax-turbodiesel med rundt 185 hestekrefter.
MOTOR: ISV er basert på sivile Chevrolet Colorado ZR2 og fremdriften besørges av en 2,8-liters Duramax-turbodiesel med rundt 185 hestekrefter. Foto: Vincent Knakal/ US Army
Først publisert Sist oppdatert

I 2020 vant General Motors ­Defense kontrakten med å levere 649 lette transportkjøretøy, kalt Infantry Squad Vehicle (ISV), til US Army. Kontrakten skal i første omgang ha en verdi rundt 214 millioner dollar.

ISV er basert på pickupen Chevrolet ­Colorado ZR2 og 90 prosent av konstruksjonen er hyllevare fra den sivile og kommersielle avdelingen til GM, inkludert Chevrolet Performance-avdelingen for å styrke kjøretøyets offroad-egenskaper.

<b>TRANSPORT:</b> Formålet med ISV er å frakte små taktiske enheter. 
TRANSPORT: Formålet med ISV er å frakte små taktiske enheter.  Foto: US Army

Kan flyttes som en Jeep

Formålet med kjøretøyet er å frakte små taktiske enheter på en sikker og komfortabel måte fra droppstedet til målet.

ISV-en er ikke større eller tyngre enn at den får plass inne i helikoptertypene Boeing Chinook eller Sikorsky Super Stallion. Bilen kan også flyttes ved å henge i slynge under Black ­Hawk-helikopter.

Selv om US Army oppga at ISV-en fra GM Defense tilfredsstilte spesifikasjonene som ble gitt i anbudsrunden, var Pentagon verken fornøyd med beskyttelsen, plassutnyttelsen eller komforten. Da kjøretøyet ble testet hos hærens store testsenter i Yuma i Arizona, ble det i tillegg avslørt store problemer med påliteligheten, ifølge Defense News.

<b>LØFT:</b> ISV-en kan fraktes med Black Hawk-helikopter. 
LØFT: ISV-en kan fraktes med Black Hawk-helikopter.  Foto: US Army

Nye tester

I det krevende testterrenget opplevde man problemer med styringen, bøyde og sprukne seterammer, sprekker i motorblokk og overoppheting. Dermed måtte kjøretøyet utbedres og gjennom flere tester før det ble klart for operasjonell tjeneste. Etter flere tøffe tester ble det i fjor gitt grønt lys for å sette ISV-en i full produksjon.

Det er en ganske heftig sak med firehjulstrekk der frem­driften besørges av en 2,8-liters turbo­diesel i kombinasjon med sekstrinns automatgir. Den har i tillegg lavserie og sperrer på begge akslingene.

<b>FRAKT:</b> Kjøretøyet får plass i lasterommet på et CH-47 Chinook. 
FRAKT: Kjøretøyet får plass i lasterommet på et CH-47 Chinook.  Foto: Produsenten

ISV kan settes opp med 50-kalibret M2 Browning maskingevær eller M240, som bruker 7.62-ammunisjon. Den kan også utstyres med Mk 47 granat­kaster.