Råsterk arbeidshest

Denne doningen vakte oppsikt på norske veier

I forbindelse med gigantøvelsen Nordic Response dukket det opp noen militærkjøretøyer som ikke er noe dagligdags syn på norske veier.

<b>PÅ ØVELSE:</b> LVSR er det amerikanske marinekorpsets arbeidshest. Et utvalg av dem dukket opp på Nordic Response-øvelsen der over 20 000 soldater fra 13 land deltok. LVSR-en på bildet er i militærkolonne på vei til Andøya flystasjon.
PÅ ØVELSE: LVSR er det amerikanske marinekorpsets arbeidshest. Et utvalg av dem dukket opp på Nordic Response-øvelsen der over 20 000 soldater fra 13 land deltok. LVSR-en på bildet er i militærkolonne på vei til Andøya flystasjon. Foto: Nathalie Tjelflåt Andersen / Forsvaret
Først publisert

Det dreide seg blant annet om tungtransport tilhørende det amerikanske marinekorpset som ankom Risøyhamn på Andøya tidlig i februar med ro-ro cargo­skipet «New Amsterdam».

Doningene på bildet er såkalte LVSR (Logistics Vehicle System Replacement) fra Oshkosh Defense, selskapet som også leverer Joint Light Tactical Vehicle-­feltvognen til US Army og marinekorpset.

<b>FRA KONTINENTET:</b> De digre kjøretøyene ankom Risøyhamn på Andøya med ro-ro cargoskipet «New Amsterdam». De amerikanske kjøre­tøyene har trolig daglig tilhold hos marinekorpsets avdeling i Tyskland. 
FRA KONTINENTET: De digre kjøretøyene ankom Risøyhamn på Andøya med ro-ro cargoskipet «New Amsterdam». De amerikanske kjøre­tøyene har trolig daglig tilhold hos marinekorpsets avdeling i Tyskland.  Foto: Nathalie Tjelflåt Andersen / Forsvaret

LVSR er marinekorpsets arbeidshest og kommer i tre versjoner: Wrecker (bergingsbil), Tractor (trekkvogn) og Cargo (lastebil). Med en nyttelast på over 20 tonn på vanlig vei og rundt 15 tonn offroad, kan Cargo-­versjonen få med seg litt av hvert. Den kan blant annet ta med en 20-fots container, slike som er vanlige på semitrailere.

Med trekk på 10 hjul, styring på fire aksler og uavhengig demper­system på alle hjulene med opptil 40 centimeters vandring, så skal det temmelig ulendt terreng til for å stoppe det rundt 11,6 meter lange og rundt 30 tonn tunge kjøretøyet.

<b>KRAFTIGE SAKER:</b> 15,2-liters dieselrekkesekser med turbo­lading sørger for fremdriften. 
KRAFTIGE SAKER: 15,2-liters dieselrekkesekser med turbo­lading sørger for fremdriften.  Foto: Produsenten

Det er ikke manko på krefter heller. Fremdriften besørges av en 15,2-liters dieselrekkesekser med turbolading og 600 hestekrefter fra Cater­pillar. Overføringen er det en syvtrinns automatkasse som tar seg av. Toppfarten til det pansrede kjøretøyet er 105 km/t, og 1,5 meter dypt vann skal ikke være noe problem.

<b>UTEN VANN­SKREKK:</b> LVSR skal kunne ta seg frem i 1,5 meter høyt vann. 
UTEN VANN­SKREKK: LVSR skal kunne ta seg frem i 1,5 meter høyt vann.  Foto: Produsenten

LVSR ruller på gigantiske, grovknastede dekk uten slange fra Michelin og Central Tire Inflation-systemet sørger for at sjåføren kan justere dekktrykket fra cockpit. Drivstofftanken på 628 liter skal holde til 483 kilometers rekkevidde med et forbruk på 1,3 liter per mil, trolig basert på forsiktig bruk.