Råsterk arbeidshest
Denne doningen vakte oppsikt på norske veier
I forbindelse med gigantøvelsen Nordic Response dukket det opp noen militærkjøretøyer som ikke er noe dagligdags syn på norske veier.
Det dreide seg blant annet om tungtransport tilhørende det amerikanske marinekorpset som ankom Risøyhamn på Andøya tidlig i februar med ro-ro cargoskipet «New Amsterdam».
Doningene på bildet er såkalte LVSR (Logistics Vehicle System Replacement) fra Oshkosh Defense, selskapet som også leverer Joint Light Tactical Vehicle-feltvognen til US Army og marinekorpset.
LVSR er marinekorpsets arbeidshest og kommer i tre versjoner: Wrecker (bergingsbil), Tractor (trekkvogn) og Cargo (lastebil). Med en nyttelast på over 20 tonn på vanlig vei og rundt 15 tonn offroad, kan Cargo-versjonen få med seg litt av hvert. Den kan blant annet ta med en 20-fots container, slike som er vanlige på semitrailere.
Med trekk på 10 hjul, styring på fire aksler og uavhengig dempersystem på alle hjulene med opptil 40 centimeters vandring, så skal det temmelig ulendt terreng til for å stoppe det rundt 11,6 meter lange og rundt 30 tonn tunge kjøretøyet.
Det er ikke manko på krefter heller. Fremdriften besørges av en 15,2-liters dieselrekkesekser med turbolading og 600 hestekrefter fra Caterpillar. Overføringen er det en syvtrinns automatkasse som tar seg av. Toppfarten til det pansrede kjøretøyet er 105 km/t, og 1,5 meter dypt vann skal ikke være noe problem.
LVSR ruller på gigantiske, grovknastede dekk uten slange fra Michelin og Central Tire Inflation-systemet sørger for at sjåføren kan justere dekktrykket fra cockpit. Drivstofftanken på 628 liter skal holde til 483 kilometers rekkevidde med et forbruk på 1,3 liter per mil, trolig basert på forsiktig bruk.