Legendarisk militærkjøretøy
Under huden på Humvee
HMMWV, bedre kjent som Humvee eller bare Hummer har vært en mye benyttet, men svakt beskyttet, verktøy i særlig US Army og Marine Corp.
I 1985 ble Humvee satt i produksjon for å erstatte en rekke foreldede amerikanske militærkjøretøy som M151 Jeep.
Den militære betegnelsen HMMWV står for High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, det vil si en flerbruksbil med stor mobilitet og fleksibilitet.
Opprinnelig var den ment som et lett nyttekjøretøy, men er modulbasert og finnes i en rekke varianter. Det finnes over 20 versjoner av Humvee, nærmere 300 000 er produsert og de benyttes av over 40 nasjoner, inkludert Norge som skal benytte Humvee som High Mobility Launcher i bakkebasert luftvern.
Kan brukes til alt
Ifølge Humvee-produsent AM General er 230 000 Humvees i tjeneste i det amerikanske forsvaret. Humvee brukes blant annet som rekognoseringskjøretøy, troppetransport, ambulanse, våpenbærer utskytningsrampe, sambandssentral og til special ops-oppdrag.
Den kom opprinnelig med en selvpustende V8-er med et slagvolum på 6,2 liter, som senere er blitt erstattet av en turboladet 6,5-liter som produserer 190 hestekrefter og et dreiemoment på 515 Nm. Kreftene sendes til hjulene med en firetrinns automatkasse. Det er vanlig med tre differensialer, foran og bak av typen Torsen, samt senterdiff som kan låses.
Utmerkede egenskaper i terrenget
Vanlig bakkeklaring er rundt 45 centimeter, i tillegg har Humvee portalaksler som kan heve drivakselen og differensialhuset og dermed øke terrengegenskapene. Med snorkel kan den vade opptil 1,5 meter. 37-tommers terrenghjul er standard. Toppfarten ligger rundt 115 km/t.
Minimalt overheng gir utmerkede egenskaper i terrenget, og den skal kunne ta seg opp stigninger på 60 prosent. Personellet om bord kan glede seg over klimaanlegg mens mekanikerne nok setter pris på alle standarddelene.
Humvee er fleksibel, pålitelig og robust – og enkel å vedlikeholde.
Pansring etter behov
Humvee har vært flittig benyttet av amerikanerne i konfliktene i Somalia, Irak og Afghanistan. Men den var egentlig ikke bygget for en slik type krigstjeneste. IED (Improvised Explosive Device) er en særlig utfordring. Tidlige Humvee-versjoner var åpne og hadde dører av stoff, noe som gjorde personellet i kjøretøyet svært utsatt. Mange improviserte løsninger har vært prøvd i felten i de senere årene. Men nå kan fabrikken levere kraftigere pansring ettermontert. Humvee utstyres da med plater på undersiden av bilen, kraftigere og tyngre dører, sjokkabsorberende seter, skjold og mye annet. Men pansringen har sin pris i form av økt vekt, lavere fart og mobilitet. Mange Humvees er utstyrt med opptil to tonn med panserstål, noe som også går på bekostning av lastekapasiteten.
Slagkraft
Humvee må kunne bevæpnes for ildstøtte og selvforsvar, og det er forbløffende stor spennvidde i våpnene den kan føre. For det første har vi et utvalg av vanlige maskingeværer og mitraljøser. De fleste betjenes manuelt eller monteres i det fjernstyrte tårnsystemet CROWS. Det vanligste våpenet på Humvee er den legendariske mitraljøsen 12,7 mm M2 Browning, men den kan også utstyres med M134 Minigun, en type gatlingkanon med seks løp som skyter mellom 2000 og 6000 skudd per minutt. En M230 30 mm kanon er også en mulighet. Trengs enda kraftigere skyts har M1167-varianten det panserbrytende missilsystemet TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided missile) Humvee kan også trekke en haubitser. Men versjonen som tar kaka er nok den Boeing-utviklede bakke-til-luft-versjonen Avenger som er utstyrt med åtte Stinger-missiler.
Skytetårn
Humvee kan settes opp med mange forskjellige våpen og våpensystemer.
Snorkel
Med snorkel og høyt eksosrør helt bak (til høyre på grafikken) kan Humvee vade i opptil halvannen meter dypt vann.
Klimaanlegg
Aircondition er greit komfortutstyr når man bærer tung utrustning i varme land.
Portalaksler
Humvee har portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget.
Beskyttet
Viktige mekaniske deler ligger beskyttet høyt oppe i bilens indre.
Dieseldrevet
Humvee kommer med en kraftig turbodiesel med et slagvolum på 6,5 liter.
4x4
Permanent firehjulstrekk via senterdifferensial 50:50 sikrer god fremkommelighet også i terrenget.
Understell
Humvee er fundamentert på en rammekonstruksjon i stål.
Alle delene kan lett byttes ut. Den har uavhengig
fjæring.
Lett skrog
Karosseri med klinket og limte aluminiumsplater gir lav vekt og bedre prestasjoner i terrenget.
Pansring
Det finnes mange ulike pansringsvarianter av Humvee. Den kan fås med opptil to tonn med panser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn