Norges «JLTV»

Tåler landminer, kan fraktes med helikopter og er en fjernstyrt våpenstasjon

Erfaringer fra krigsoppdrag i Afghanistan gjorde at Norge måtte forbedre sin «JLTV» som i Norge kalles LAV, Light Armoured Vehicle.

Pluss ikon
Først publisert Sist oppdatert

Norge står foreløpig ikke på kundelisten til den nye Joint Light Tactical Vehicle, men også det norske forsvaret gjorde sine erfaringer i Afghanistan og tok grep. Et av Hærens «General Purpose»-kjøretøy er Iveco LAV, hvor LAV står for «Light Armoured Vehicle».

Det er et italienskprodusert kjøretøy fra Ivecos Defense Vehicle-avdeling i Bolzano, hvor de første 15 kjøretøyene ble levert til Norge i 2006. De ble bestilt spesielt til bruk for norske styrker i utlandet – for å gi soldatene bedre beskyttelse mot ild fra håndvåpen og mindre eksplosiver.

<b>BRATT:</b> LAV 4 på testbanen i Bolzano. Rampen skal ha en helning på 60 %.
BRATT: LAV 4 på testbanen i Bolzano. Rampen skal ha en helning på 60 %.

Tåler landminer

Vekten og størrelsen på kjøretøyet er tilpasset for å kunne transporteres med både båt, tog, lastebiler, fly – som for eksempel C-130J Hercules og Transall C-160. Det kan også fraktes hengende under helikoptre som CH-47 Chinook og CH-53 Sea Stallion.

Kjøretøyet er laget for å kunne tåle å kjøre på landminer, blant annet ved at hjulene er plassert langt ut i hjørnene. De skal ramle av dersom kjøretøyet treffer en mine for å redusere kraften i overføringen av sjokkbølgen til resten av kjøretøyet. I tillegg skråner gulvet for å lede bort trykkbølgen, og kjøretøyet har også såkalt hengende seter, dvs. at setene er oppspent mellom tak og gulv gjennom kraftige stropper. Dette har en positiv effekt dersom kjøretøyet skulle bli utsatt for miner eller IED (Improvised Explosive Devices).

<b>KRAFTIGERE:</b> Mannskapskabinen er høyere, og de tunge dørene på det pansrede kjøretøyet har fått kraftigere hengsler.
KRAFTIGERE: Mannskapskabinen er høyere, og de tunge dørene på det pansrede kjøretøyet har fått kraftigere hengsler.

Hasteanskaffelse

De første Iveco’ene var en hasteanskaffelse og Forsvaret fikk ikke anledning til å sette opp en spesifikasjon slik man ville gjort med normale anskaffelser.

Tekniske data

IVECO LMV

Type: Lett pansret kjøretøy

Produsent: IVECO, Italia

Motor: 3,0 diesel

Vekt: Inntil 7,5 tonn

Bevæpning: 7,62 mm maskingevær, 12,7 mm mitraljøse eller RWS (fjernstyrt våpenstasjon)

Mannskap: 5

Toppfart: Cirka 110 km/t

Basert på de erfaringer man gjorde med de første LAV-ene, ble det imidlertid satt opp en kravliste som resulterte i en oppgradert modell, Iveco LAV 4, som har hele 300 forbedringer i forhold til de første modellene, ifølge Forsvarsmateriell. Blant annet ble karosseriet løftet, fremkommeligheten forbedret og seteløsningene endret for å gi bedre plass og beskyttelse. Dessuten ble lastekapasiteten doblet fra cirka 750 kg til 1500 kg, noe som gjør at kjøretøyets totalvekt kan være opptil 7750 kg.

Men aller viktigst var det at beskyttelsen mot miner og ballistisk skyts ble forbedret sammenlignet med den første versjonen.

Ifølge Teknisk Ukeblad har Iveco-en også fått nytt understell med uavhengig fjæring. Girkasse til den treliters dieselmotoren er også ny. Forgjengere hadde problemer med overoppheting. Luftfiltreringen til både motor og kabin skal også være forbedret.

<b>ERFARINGER:</b> LAV 4 er utviklet på bakgrunn av erfaringene fra tjeneste i Afghanistan. 
ERFARINGER: LAV 4 er utviklet på bakgrunn av erfaringene fra tjeneste i Afghanistan.  Foto: LARS KROKEN/Forsvaret

Fjernstyrt våpenstasjon

Foruten generell transport av inntil fem mannskaper, kan vognene også utstyres med både fjernstyrt våpenstasjon, «Remote Weapon Station» (RWS) fra Kongsperg Protech Systems, eller et «Protected Turret Topcover» (PTT).

Norge bestilte 62 stk. Iveco LAV 4 til en prislapp på rundt 300 000 euro per kjøretøy, den gang tilsvarende rundt 2,7 millioner kroner. Kjøretøyene vil bli brukt på oppdrag både i Norge og i utlandet. n

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn