Prøvekjørt: Bentley Continental GT V8 S

Krefter og luksus i skjønneste forening

Ja, den er grå, men ingen grå eminense. 

Pluss ikon
<b>SPORTSVERSJON:</b> GT S er den mest sportsorienterte av Continental-modellene. 
SPORTSVERSJON: GT S er den mest sportsorienterte av Continental-modellene.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mange assosierer trolig Bentley primært med svarte, firedørs limousiner med interiør av brunt skinn og like brunt treverk av valnøtt. Bilen som står foran meg har ikke noe av dette.

Men så heter den heller ikke 8-litre eller Flying Spur, men Continental GT S V8 - en lav, todørs sportsbil i Cambrian Grey-gråfarge med 22-tommers hjul.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Bentley Bentayga S

Bak de 10 eikene synes rause og røde bremsekalipere. Gråfargen og Blackline-elementene i karbon gjør at den i større grad signaliserer fart og krefter enn britisk aristokrati og privatsjåfør, men GT S er luksus og krefter i skjønn forening.

<b>MILSLUKER:</b> 4,9 meter lang kraftpakke med en prislapp på 4,7 millioner kroner. 
MILSLUKER: 4,9 meter lang kraftpakke med en prislapp på 4,7 millioner kroner.  Foto: Martin Jansen

Uten insektbitt

Interiøret er tofarget, eksklusivt for S-modellene, i svartgrå Beluga og rød Hotspur. Skinnet som kler seter og interiør er fra kyr som har beitet i høylandet i Nord-Europa der huden ikke er blitt hullete av insektbitt eller piggtråd.

<b>SKINN OG KARBON:</b> Skinn i Hotspur og Beluga. Seter med alskens innstillingsmuligheter, ventilasjon og massasje.
SKINN OG KARBON: Skinn i Hotspur og Beluga. Seter med alskens innstillingsmuligheter, ventilasjon og massasje. Foto: Martin Jansen

Treverket har måttet vike for glanset karbon i denne bilen, men den kan leveres med elementer av valnøtt, eukalyptus eller aluminium i stedet. Digre berøringsskjermer har ikke inntatt Bentley, ennå, men den har en 12,3-tommers berøringsskjerm med 3D-effekt.

Og her kommer Bentleys partytriks til 69 000 kroner inn i bildet: Skjermen sitter på en roterende enhet. Blir du lei av skjermen kan du trykke på en knapp å få frem tre runde instrumenter i stedet eller en helt blank overflate (se video).

Bentley er en del av VW-konsernet, og innimellom kommer det til syne at noen av elementeten i interiøret er hentet fra Volkswagens hyller, men de er finpusset til Bentley-nivå og teknikken under skallet er preparert og tunet av fabrikken i Crewe.

<b>PYNT:</b> Ingenting er overlatt til tilfeldighetene selv om baksetene først og fremst er egnet til oppbevaring av lett bagasje.
PYNT: Ingenting er overlatt til tilfeldighetene selv om baksetene først og fremst er egnet til oppbevaring av lett bagasje. Foto: Martin Jansen

Klassiske elementer

Helt uten klassiske elementer er Bentley-en ikke. De tradisjonsrike orgelpipene - som åpner og lukker luftspjeldene - på fortsatt plass. Det samme er en analog klokke på midtkonsollen.

Den er ikke lenger levert av Breitling siden den sveitsiske klokkeprodusenten og Bentley avsluttet samarbeidet i fjor. Et lydanlegg fra britiske Naim til 95 000 kroner bringer konsertlyd inn i kupeen.

<b>SPORTSEKSOS:</b> GT S kommer standard med sportseksos. Det høres. 
SPORTSEKSOS: GT S kommer standard med sportseksos. Det høres.  Foto: Martin Jansen

Sportseksos sørger imidlertid for at også bilen selv produserer velklingende lyd. Vi har tidligere kjørt Continental GT Speed med den forjettede W12-motoren, men sportseksosen i S-versjonen gjør at det låter mer og fetere i GT S enn Speed uten at det blir ubehøvlet. Det dreier seg tross alt om en Bentley.

Les også: Her finner du vår prøvekjøring Bentley Continental GT Speed

Noe mindre krefter

GT Speed har monumentale 660 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 3,5 sekunder og hastigheten gir seg ikke før speedometernålen står på 335 km/t.

<b>PLASS:</b> Bagasjerom på 385 liter, omtrent som i en Golf. 
PLASS: Bagasjerom på 385 liter, omtrent som i en Golf.  Foto: Martin Jansen

GT S nøyer seg med noe mindre krefter, men det er likevel ikke småtterier: Den fireliters V8-motoren i GT S leverer 550 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm ved hjelp av en åttetrinns automatkasse. Sprinten skal den greie på fire sekunder. Toppfarten ligger rundt 320 km/t.

At den har over 200 kilo mindre vekt å drasse på enn GT Speed er det også mulig å fornemme i svingene, godt hjulet av Bentley Dynamic Ride. Dette antikrengesystemet drives av et 48-system og kan generere opptil 1300 Nm på 0,3 skunder.

Langturekspert

Kreftene, sittekomforten, luftfjæring med tre kamre og elektronisk styrte stabilisatorstag gjør GT S til en langtursekspert av episke dimensjoner.

<b>BARSKING:</b> Lakk i Cambrian Grey og Blackline-elementer i karbon.
BARSKING: Lakk i Cambrian Grey og Blackline-elementer i karbon. Foto: Martin Jansen

Dette er en bil som etter alt å dømme oppleves helt uanstrengt i 250 km/t. En bil man uten betenkeligheter ville kjørt til Marbella, ens ærend for å se på appelsintorget - kanskje med én overnatting underveis, og så hjem igjen dagen etter.

En bensintank på 90 liter sørger for at du kommer et stykke på vei før bilen må ha påfyll selv med et forbruk på 1,2 liter per mil ved blandet kjøring

Slutt på W12

Det finnes ikke lenger så mange bilmodeller som produseres med 12-sylindret motor, og nå har Bentley kunngjort at det går mot slutten for deres seksliters W12-motoren. April neste år er det slutt.

Fra 2026 skal selskapet kun selge plug in-hybrider og elektrisk biler, og helt elektrisk fra 2030. Noen W12 i plug in-konfigurasjon er ikke på tale.

Tekniske data

Bentley Continental GT S

Sylindre:  V8

Motor, cm³:  3996

Effekt, hk ved o/min:  550600

Dreiemoment, Nm ved o/min:  700/2000- 4500

Egenvekt, kg:  2165

Lengde/bredde/høyde, cm:  485/197/141

Akselavstand, cm:  285

Bagasjerom, liter:  358

Forbruk, EU-miks l/mil:  1,18

CO₂-utslipp, g/km:  275

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,0

Toppfart, km/t:  320

Pris fra, kr:  4 778 430

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn