Prøvekjørt: Bentley Flying Spur Hybrid
Håndlaget luksus med avgiftsfordel
Batteripakke og elmotor gjør at en bil med 544 hestekrefter, Beluga-farget skinninteriør og treverk av valnøtt eller eukalyptus blir opptil én million rimeligere sammenlignet med bensinversjonene.
Det er ikke første gang vi kjører en ladbar Bentley, men det er noe ganske annet å kjøre Flying Spur enn Bentayga. En lav, diger sedan føles mer ekte Bentley enn en SUV.
Bentley kunngjorde nylig resultatene for årets seks første måneder. Det viste et driftsresultat på 398 millioner pund, opp 124 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bentley har aldri levert et bedre resultat.
Les også: Test av Bentley Bentayga Hybrid
Mye av suksessen skyldes Bentayga, den klart mest solgte Bentley-modellen. Selv om Bentayga er blitt en redningsbøye for den tradisjonsrike produsenten fra Crewe, så er det digre sedaner som er selskapets virkelige DNA.
Det blir vi påminnet da vi henter Flying Spur Hybrid hos Bentley Oslos lokaler på Billingstad i Asker. Inne i showrommet står en S1 Continental Flying Spur fra 1958. Første Flying Spur, bygget på initiativ av herr H. J. Mulliner selv. Bentley Oslo hadde for anledningen lånt bilen av fabrikken i Crewe for å kaste glans over lanseringen av Flying Spur Hybrid i Norge.
Beluga, valnøtt og eukalyptus
Bilen vi skal få prøvekjøre står utenfor. Patina-farget med Blackline-spesifikasjoner. Sort grill, sorte felter rundt tåkelysene samt sorte lister og enderøre, skaper en tøff kontrast til Patina-lakken. Også de 22-tommers felgene er sorte.
Innvendig er det Beluga-farget interiør. Treverk av valnøtt eller eukalyptus. Skinn fra kuer som ikke har fått huden perforert av insektsstikk eller piggtråd. Alt er håndsydd. 3D diamantmønsteret i dørene er stanset ut av skinn, unikt for Bentley og kun tilgjengelig i Flying Spur.
Lyst på sigar
På gulvet ligger tykke matter som gjør at jeg vurderer å vaske sålene og pusse skoene før jeg setter meg inn. Siden bilen har Smoker`s Specification er den utstyrt med tunge askebegre som virker å være meislet ut av ett stykke metall. De er så flotte at man får lyst til å kjøre innom Sol Cigar i Henrik Ibsens gate for å kjøpe Cohiba Esplendidos-sigarer.
Bilen har setekonfigurasjon med fire seter, noe som betyr bakseter med en bred midtkonsoll i mellom. Den kan utstyres med for eksempel champagnekjøler. Noe slikt finnes ikke i testbilen, men sittekomforten, justeringsmulighetene og massasjeprogrammene er av en slik karakter at det får sofaen hjemme til å virke like behagelig som en pinnestol.
Rekkevidde
Der Flying Spur fra 1958 hadde en 4,9-liters rekkesekser på 180 hester, er det en 2,9-liters V6 TFSI-bensin i kombinasjon med en 100 kW elektromotor og et 14,1 kWt-batteri som venter oss. Total systemytelse: 544 hestekrefter - nesten 100 hester mer enn Bentayga Hybrid. Dreiemomentet er på solide 750 Nm.
Skjermen på midtkonsollen forteller oss at bilen mangler noen prosent på å være fulladet. Vi glir stille ut på Billingstadsletta og videre til E18 sørover. Stillere har jeg aldri opplevd det inne i en bil. Flying Spur Hybrid har en oppgitt rekkevidde på maks 40 kilometer på kun strøm. Etter cirka 32 kilometer er batteriet tømt og den behagelige lyden av V6-eren slår inn.
Lynrask koloss
Modumveien mellom Sylling og Vikersund på vestsiden av Tyrifjorden er kronglete. Det passer kanskje dårlig med en 2,5 tonns limousin, 5,3 meter lang og nesten to meter bred.
Men nei. Understellet gjør en glimrende jobb og Bentleyen oppfører seg langt mer kompakt, sportslig og dynamisk enn dimensjonene skulle tilsi - uten at det er gjort kompromisser med komforten, som er av ypperste klasse. Det sørger blant annet luftfjæring med tre kamre og kontinuerlig demperkontroll for. De nærmest umerkelige girskiftene besørges av en åttetrinns girkasse fra tyske ZF.
Hybriden er enormt rask. Turboforsinkelse ikke er noe tema takket være elektromotoren. 0-100 km/t skal gå unna på 4,3 sekunder, to tiendeler tregere enn V8-versjon og et halvt sekund bak W12-utgaven.
Heller W12?
En elektrisk rekkevidde på 40 kilometer er ikke fryktelig imponerende i en kontekst der ladbare Mercedes S-klasse kan skilte med 100 kilometer.
Les også: Prøvekjørt: Bentley Continental GT Speed med W12 - en unik opplevelse
Avgiftslettelsen er antakelig mer interessant enn den elektriske rekkevidden. Startprisen på hybride Flying Spur ligger rundt én million kroner lavere enn W12-versjonen.
Det bør imidlertid nevnes at W12-motoren om kort tid går ut av produksjon. Skal du ha Flying Spur med W12, er sjansen nå.
Batteripakken er dessuten ikke helt uten ulemper, som at bagasjerommets volum reduseres fra 420 liter til 351 liter. Bagasjeplassen er dermed omtrent som i en Mazda CX-3, noe som må sies å være beskjedent for en så diger bil.
19 høyttalere
Flying Spur Hybrid koster fra 2,4 millioner kroner, men det finnes knapt grenser for hva som kan leveres av utstyr, lakk og materialer som gjør at prisen dobles.
Modellen vi prøvekjørte hadde en prislapp på 3 552 007 kroner, som blant annet inkluderte Mulliner Driving-spesifikasjoner til 195 000 kroner, et 2200 watts Naim-anlegg med 19 høyttalere til 89 000 kroner, roterende display til 65 000 kroner (se video), 45 000 kroner for fireseters konfigurasjon, Blackline-oppsett til 50 000 kroner og belyst og elektronisk Flying B-ikon på panseret til 49 000 kroner.
Tekniske data
Bentley Flying Spur Hybrid
Motor: 2894 cm3, V6 twinturbo
Effekt, kW/hk: 400/544
Dreiemoment, Nm: 750
Egenvekt, kg: 2505
Lengde/bredde/høyde, cm: 532/198/148
Akselavstand, cm: 319
Bagasjerom, liter: 351
Standard dekkdimensjon: 265/45 20 (foran) og 295/40 20 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,33
CO2-utslipp, g/km: 75
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 285
Pris fra, kr: 2 405 000
Pris testbil, kr: 3 552 007
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn