Nyhet: Ferrari 12Cilindri
Stadig erklært død og begravet, men lever i beste velgående
Ferrari gjør spådommene til skamme igjen.
Det har skjedd med jevne mellomrom: Motorjournalister som har omtalt eller testet en bil med V12-motor, og som i samme slengen spår eller erklærer at det nå er slutt for slike motorer. Vi Menns spalter har ikke vært noe unntak.
Les også: Test: Ferrari F12, Lambo Aventador og Aston Martin Vanquish: De er de siste i sitt slag
Spådommene har så langt ikke slått til, takket være produsenter som Lamborghini og Ferrari. Da Ferrari lanserte sin første SUV-lignende modell i 2023, Purosangue, var det med selvpustende V12.
Og Lamborghini Revuelto, etterfølgeren til Aventador, ble også lansert i fjor med V12, riktignok i kombinasjon med tre elektromotorer.
Navn: 12 sylindre
Og nå har Ferrari gjort det igjen med modellen 12Cilindri, som erstatter 821 Superfast. Navnet betyr kort og godt 12 sylindre. Ikke spesielt oppfinnsomt, og det trenger det heller ikke være, for navnet klinger så mye bedre på italiensk.
Bare tenk på Maserati Quattroporte. Det er unektelig noe mer eleganse over det enn Maserati fire dører. 12Cilindri utales «dodici cilindri» og låter like flott som Prosciutto di Modena, Parmigiano Reggiano, Lambrusco og Pignoletto.
Les også: Arvtakeren til Lamborghini Aventador er klar og den er en hybrid av det helt ekstreme slaget
128 hester per liter
Den 6,5-liters V12-motoren er plassert bak forakselen og har verken turbohjelp eller noe komplisert formel 1-avledet KERS-system som i LaFerrari. Det dreier seg om en selvpustende motor som i Purosangue.
Ifølge Ferrari er bilen rettet mot kjennere av V12-motoren, og 830 hester sterke 12Cilindri er inspirert av merkets GT-biler fra 50- og 60-tallet, som representerte allsidige sportsbiler med racing-DNA.
Les også: Prøvekjørt: LaFerrari: Pusher grensene til det ytterste av hva som er fysisk mulig
I 12Cilindri dytter V12-motoren ut hele 128 hestekrefter per liter. Overføringen skjer med en åttetrinns dobbelclutch-girkasse. Dreiemomentet er på maks 678 Nm ved 7250 omdreininger.
0-100 km/t skal bilen greie på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 7,9 sekunder. Det skal være mulig å komme opp i hastigheter rundt 340 km/t. 12Cilindri er dermed litt sterkere og raskere enn 812 Superfast.
Maks turtall er på hele 9500 omdreininger, noe som er gjort mulig ved blant annet råder i titan i stedet for stål. Ytterligere optimaliseringer omfatter blant annet lettere stempler og veivaksel samt sylinderforinger belagt med DLC-coating (Diamond-like carbon) for å redusere friksjonen.
Tøyle lydbildet
Chassiset er i aluminium og sammenlignet med forgjengeren er akselavstanden redusert med to centimeter. Bilen er utstyrt med den unike, uavhengige bakhjulsstyringen som ble introdusert med 812 Competitzione.
12Cilindri kan leveres med Michelin Pilot Sport S5-dekk eller Goodyear Eagle F1 Supersport-dekk med dimensjonene 275/35ZR21 foran og 315/35ZR21 bak. Begge dekkene er spesialutviklet for Ferrari.
Ferrari har ikke oppgitt forbruks- eller utslippstall for 12Cilindri, men har nok måttet jobbe hardt for å få den digre sugemotoren til tilfredsstille de strenge utslippskravene i Euro 6E. Ferrari har blant annet utstyrt 12Cilindri med keramisk katalysator.
Lyden er naturlig nok en essensiell del av V12-opplevelsen, men EUs støykrav innebærer at Ferrari nok har måttet tøyle det utvendige lydbildet. Sjåfør og passasjer skal imidlertid kunne få oppleve den mektige lyden av V12-motoren og eksosanlegget tilnærmet uhindret av EU-kravene.
Resonatorer som omformer trykkbølgene skal sørge for et fyldig lydbilde inne i kupeen. Å skulle ikke motorlyden være nok, så kan 12Cilindri leveres med et 1600 watts Burmester-anlegg med 15 høyttalere.
Karbon og Alcantara
Apropos kupeen, så er det materialer i karbon og kunststoffet Alcantara som gjelder, sistnevnte laget av 65 prosent resirkulert polyester. Dashbord og øvre del av senterkonsollen domineres av skjermer. Bortsett fra rattknapper og et lite panel for betjening av lys og sidespeil, er cockpiten temmelig ryddet for knapper.
Mange av de viktigste funksjonene styres via en 26 centimeter bred berøringsskjerm. Instrumentpanelet er 40 centimeter bredt der en sirkulær turteller har hovedrollen. En tredje og 22 centimeter bred skjerm er forbeholdt passasjeren. Apple CarPlay og Android Auto er standard, og i senterkonsollen er det gjort plass til en trådløs ladeplate.
Prisene på 12Cilindri starter på 395 000 euro i Italia, som er cirka 4,7 millioner kroner i Norge før avgifter. Den kan også fås som en 40 000 euro dyrere Spider-utgave.