TEST AV Nordiske turbåter: Axopar 37 Cabin
Moderne design til overkommelig pris: – Her har de truffet blink
Trenden er at flere båtkunder vil ha en stor, velkjørende båt uten at man nødvendigvis skal på lang ferietur. Der har Axopar truffet midt i blinken.
Axopar har de siste årene vært et stjerneskudd på båthimmelen. En suksesskombinasjon av moderne design, tiltalende egenskaper og et hyggelig prisnivå.
I vår testbåt med akterkabin behøver man ikke frykte for å bli om bord en natt eller to. Selv om Axopar 37 Cabin har lavere profil enn typiske turbåter i denne størrelsen er det fortsatt nok plass for fire under dekk. Forut en avlang kabin med sitteplass, marinetoalett ved inngangen og dobbeltkøye i baugen.
Akter er det to soveplasser, perfekt for et vennepar eller to barn. Vinduer og lysslisser sørger for en luftig følelse begge steder. Største hinder for lang ferie om bord, er at båten ikke har separat toalett/dusjrom.
Cockpit-området mellom de to kabinene kan konfigureres med eller uten bysse. Uten får du en stor L-sofa, med blir den langsgående sofaputen erstattet med kokemulighet og vask. Førerplassen på styrbord side har to store Garmin-skjermer side om side og to sportsstoler med kjøleskap under. Disse kan vendes mot bord og sofagruppe.
Tekniske data
Axopar 37 Cabin
Lengde, m: 11,2
Bredde, m: 3,3
Vekt tom, kg: 3770
Vekt med motor, kg: ca. 4200
Drivstoff, l: 730
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 2
Anbefalt motor: 425–700 hk
Pris, testbåt: 1 645 000
Ute i fjorden sørger en frisk bris for en krappsjø Axopar 37 Cabin er skreddersydd for å takle. Noen større utfordringer byr ikke vær og bølger på. Det slanke twin-step skroget med 20 graders V-bunn ordner sannsynligvis opp i sakene når forholdene blir noe røffere.
Yamahas bamsemotor på 425 hk bidrar til et bredt fartsregister. Ingen merkbar planingsterskel, båten sklir lett av gårde fra 10 knop opp til toppfarten på drøyt 40 knop. Det gir lavere forbruk mellom 10 til 20 knop enn 20 til 30 knop. Og sikrer at du kan gå effektivt selv om bølgeforholdene gjør at du må ned i «halvplanerfart».
Motoren summer lett i bakgrunnen på 4500 o/m og GPS-en viser 28 knop. Det er ikke vanskelig å forestille seg noen fine timer på førerplass i denne atmosfæren. Forbruket i denne farten (2,7 liter per nautisk mil, 74 liter i timen) holder seg også innen rimelighetens grenser, særlig når vi ser på hvilken båtstørrelse vi snakker om. Slakker du av til 23–24 knop nøyer den seg med 2,5 l/Nm og 58 l/time.
Selv om du sitter lunt i den lukkede cockpiten, er det fortsatt gode muligheter til å nyte fine dager. Det store stofftaket åpner opp i cockpit, mens fine solsenger forut og akter frister når sommertemperaturene melder seg. Velger du båten uten akterkabin, får du stort akterdekk og flere alternative innredningsløsninger.
Denne testen er en del av en samletest av nordiske turbåter. Les om de andre båtene i testen her.