Test: Axopar 28 Open
Herlig skjærgårdskrysser
Spenstig design og attraktive priser har gjort Axopar til en suksess. Den åpne versjonen av 28-foteren er en flott dagsturbåt for lange utflukter i skjærgården.

I tillegg til design og pris har Axopar et par andre ting som taler til sin fordel. Det ene er at den finske produsenten har vært flink til å gi mulige kunder et godt utvalg med ulike versjoner av sine tre hovedmodeller. De er på henholdsvis 24, 28 og 37 fot. Her kan du så velge mellom tre utgaver i hver størrelse. For 28-foteren sitt vedkommende betyr det Open, T-top eller Cabin.
– Rundt 70 % av kundene velger Cabin-utgaven, forteller Axopar-forhandler Pål Herholdt. – Et stort soltak slipper inn nok lys og luft til at det fungerer på fine sommerdager, sier han.

Et smart trekk er «byggekloss-systemet» som lar deg utstyre de ulike utgavene etter smak og behov. «Båtbyggeren» på Axopars nettsider minner ikke så rent lite om det du finner hos BMW eller Mercedes på land, der du legger til større eller mindre utstyrsvalg, farge- eller stoffvariasjoner. Blant de mest populære valgene er premiumpakke med blant annet bord og puter forut, akterkabin og manuell toalettløsning.
Vår testbåt for dagen er et godt eksempel på det. Her er det toalettløsning med inngang i forkant av konsollen, «daycruiser aftcabin»-utstyr og solputer på toppen av den igjen. Pluss en god del andre småtterier som er kjekt å ha.
Stilig glasscockpit
På den listen kommer helt klart de to doble kartplotterne på førerplass. Garmin 1222 Touch er ingen rimelig løsning, men gir helt korrekt stemning for de to som sitter helt forrest i konsollen. Glasscockpit-uttrykket stemmer godt med forventningene den utvendige designen skaper. Her er du godt beskyttet av en solid vindskjerm. Den er trukket rundt på sidene og sammen med kalesjetoppen på vår testbåt sørger den for en lun kjørefølelse selv om ikke sommertemperaturen har kommet helt i gang ennå.

Jeg tar turen under kanalbroa og ut det østre løpet fra Tønsberg. Da får jeg en fin rundtur gjennom skjærgården i området Nøtterøy-Tjøme, før jeg kommer tilbake gjennom Tønsbergfjorden. Det blåser akkurat passe friskt, målestasjonen på Færder fyr melder om vind i grenseland frisk bris til liten kuling.

Det er akkurat den værtypen Axopar 28 Open er laget for. Det er slike dager du får betalt for å ha valgt en 28-foter fremfor en mindre, rimeligere båt. Straks jeg møter skumtoppede bølger sør for Bolærne kommer den behagelige følelsen av trygge, komfortable sjøegenskaper. Det er klart det er en grense for hvor hardt du skal trykke på gasspaken og kommandere krefter fra Yamahas 300 hk. Samtidig er det heller ikke vanskelig å kjenne at 20–25 knop ikke ville vært noen god opplevelse i en mindre båt.
Tar bølgene stabilt
Axopar 28 Open kjennes godt balansert og det virker som om bølgene treffer skroget i et område der de ikke skaper unødvendig harde slag. At båten er relativt bred mot hekken og hverken har høye skrogsider eller voluminøst overbygg, gjør at den ikke legger seg med vinden inn fra siden. Med 30 knops fartsgrense i Tønsberg-skjærgården må jeg relativt langt ut i bølgene for å prøve toppfarten. Forholdene er dermed ikke helt ideelle, men gjennom skump, hump og hopp klarer jeg å tyde 42 knop på GPS-en.
Toppfart kan være morsomt, det. Mer viktig for en båt av denne typen er komforten underveis. Her scorer Axopar 28 Open på sin helt sømløse overgang fra sakte fart til planingshastighet. Den glir rett opp uten at baugen stikker nevneverdig i været. Dermed er jobben på førerplass enkel, siden båten har to stepp i skroget er det heller ikke nødvendig med store trimutslag oppe i fart heller.
Du har litt forskjellige løsninger for å konfigurere cockpiten. Normalt er det fire enkeltseter bak fører og copilot. Med akterkabin blir det i stedet er bredere midtsete, siden det vippes opp når man skal inn i den. For de fleste vil vel dette være et gigantisk stuerom, men holder du køyeområdet ryddig går det selvsagt an for to å overnatte ved behov. Uansett får du med deg en god solseng på kjøpet, der nakkeputen kan vippes opp som smart ryggstøtte. Det gir enda bedre fleksibilitet i cockpit.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 04 2019