Drømmebåt: Axopar 45 XC Cross Cabin
Trår til så det holder
Axopar skalerer opp sitt helt spesielle konsept til den virkelige storbåtklassen, og håper kundene oppfatter den nye 45-foteren på samme måte som tidligere modeller.
Det er ikke bare-bare å lykkes med et helt nytt båtmerke. Men finske Axopar, med grunnleggeren Jan-Erik Viitala i spissen, har vist at det er mulig.
Ikke kun på hjemmemarkedet og ellers i Skandinavia, men faktisk med hele verden som boltreplass.
Axopar definerer seg ikke ene og alene som båtprodusent, men kaller seg selv «The Adventure Company». Og neste kapittel i eventyret heter Axopar 45 XC Cross Cabin.
Verftet har allerede utforsket mye av markedet mellom 22 og 37 fot, der man har modeller på 22, 25, 28 og 37 fot.
Som dum nordmann uten peiling på det internasjonale jetsettlivet, kan man selvsagt lure på hvorfor ikke en 33-foter ville være interessant.
Bruse med fjæra
Men Axopar har sannsynligvis helt rett når de trår til med en ordentlig toppmodell. I dette markedet gjelder det å bruse med fjæra for å bli lagt merke til.
Dermed snakker vi om en ny 45-foter, i første omgang i «XC Cross Cabin»-versjon, for senere kommer det ytterligere fire utgaver. Alle disse går i en mer åpen retning enn denne første modellen.
Axopar beskriver båten som «ulikt alt annet vi eller våre konkurrenter tidligere har lansert». Da kan man jo lure på om den nye modellen rett og slett er genial, eller er svaret på et spørsmål ingen har stilt.
Annerledes 45-foter
Akkurat det må vi overlate til tiden å vise, men Axopar begrunner sine påstander med at dette er den første båten i denne størrelsen med lukket kabin og walkaround-design i kombinasjon med utenbordsmotorer. Og peker i tillegg på båtens modulære design og flerbrukskonsept.
Vi skal ikke nekte for at Axopar har et poeng, men i denne klassen er konkurransen skarp og kundene kresne.
Finnene skrider til verket med det de sier er et oppdatert design, samtidig har man beholdt merkets DNA. Det slanke forskipet, den lave profilen, det sportslige hyttedesignet kjenner vi igjen fra 37-foteren, men alt i en forstørret og noe mer avrundet utgave.
Axopar snakker om «rightsizing» – et nyord der det handler om å finne den optimale kombinasjonen av størrelse og egenskaper for at du skal nå dine mål.
Underforstått skjønner vi det slik at folk som eier større eller mer voluminøse båter skal finne det de leter etter i Axopar 45, uten at fotavtrykket blir like stort og klumpete som tidligere.
Image er alt
Du kan jo selvsagt lure på hvor potensielle eiere kommer fra når tre V8-motorer på til sammen 900 hester skal bringe bedre balanse i regnskapet, men det har seg likevel slik at dette totalt sett er en ganske gunstig pakkeløsning gitt båtstørrelsen.
Dessuten skal ingen ta fra Axopar at de har klart å konstruere båtene sine slik at prislappen tradisjonelt har vært ganske hyggelig sammenlignet med konkurrentene.
På bildene fra lanseringen har eventyr-selskapet lagt både kajakk og padlebrett på cockpit-taket, sånn for å understreke at vi snakker om et ungt-friskt-sprekt image her, uansett hårfarge, midjemål og champagneinntak i nærmeste bukt.
Ofrer plass
Fra bildene å dømme kan man nok fort heller bli å finne slumrende i den behagelige solloungen forut, eller akter i utgaven med akterkabin – i stedet for å padle svett omkring eller klatre i buktas bratte klippevegg.
Et sted får du uansett svi for Axopars konsept og design.
Uansett hvor mye konstruktørene forsøker å trylle, får du ikke igjen den plassen mer klumpete 45-fotere kan tilby.
Det har vist seg å være et kompromiss mange eiere av Axopar 37 har vært villige til å ta.
Nå blir det interessant å se hva potensielle kunder tenker om Axopar 45.
«Måkevingedører»
Hovedkabinen forut bærer nødvendigvis preg av det lave, skarpe forskipet. Designerne har løst utfordringen med en kombinasjon av køye og sittegruppe.
På bildene av båten ser det relativt vellykket ut, der ryggstøtten på den fremre delen av sofaen er bakerste del av dobbeltkøya i baugen.
Så når det er tid for natta, jager du gjestene hjem og vipper ut køya.
Dessuten har kabinen «måkevingedører» på hver side, slik at du kan få masse lys og luft ned hvis det trengs. En skapseksjon og et kombinert dusj/toalettrom har også fått plass.
Cockpiten i styrehytta har dører i hver side og store skyveluker i taket. Den bærer også preg av flerbrukskonseptet, der de tre setene på førerplass kan snus akterover og vende mot aktersofaen, mens seksjonen mellom inneholder et lite pentry.
Velger du versjonen med akterkabin får du to ekstra soveplasser og mulighet for toalettrom også der.
Akterdekket preges av dette valget: Uten akterkabin er det stort og åpent, men med får du en stor solseng på topp av kabinen.
Er det plass nok?
Kommer du fra en stor båt i 45-fots klassen, kanskje med flybridge på toppen, vil nok bo- og oppholdsfasilitetene i Axopar 45 XC Cross Cabin virke temmelig dukkestue-aktige.
Er du derimot på jakt etter en svær aktivitetsplattform med mulighet for noen overnattinger, vil muligens båten fremstå nettopp slik Axopar ønsker: Helt unik.
Tekniske data
Lengde, m: 13,9
Bredde, m: 4,11
Vekt u/motor, kg: Ca. 7000
Drivstoff, l: 1390
Vann, l: 250–300
Fart, knop: Over 45
Motor, hk: 3x300
Personer: 14–16
Soveplasser: 2 eller 4
Pris: Ikke fastsatt
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022
Denne saken ble første gang publisert 12/05 2022, og sist oppdatert 12/05 2022.