Test: Axopar 37 C
Testet finsk stjerneskudd av en båt med over 400 hester
Finske Axopar har kommet som et skudd på den internasjonale stjernehimmelen. Sjekk film fra da vi testet båten med den store Yamaha V8-motoren på 425 hk.
Jeg er ikke helt sikker på hva som er høydepunktet denne dagen, båten eller motoren. For på hekken av den sær-
pregede Axopar 37 Cabin henger nemlig den nye gigantmotoren fra Yamaha. Men siden Yamaha F425 XTO er så spesiell i seg selv, har vi spandert en egen test på den i Vi Menn Båt. Mens denne testen beskjeftiger seg med selve båten.
Axopar har de siste årene vært et stjerneskudd på båthimmelen. Raskt stigende med en suksesskombinasjon av dramatisk, moderne design, tiltalende egenskaper og ikke minst – et hyggelig prisnivå. Norges største Axopar-forhandler Herholdt Andersen i Tønsberg har fått dreis på salget av den sportslige modellrekken fra 24 til 37 fot.
– Bestselgeren er 28 Cabin, forteller daglig leder Pål Herholdt. Men vi har også mange kunder på 37 Cabin. Gjerne med akterkabin, maken til den båten dere tester
i dag.
Ifølge Herholdt kjennetegnes Axopar-kunden av å være en erfaren båtbruker:
– De fleste vet akkurat hva de vil ha. Ikke bare selve båten, men også med tanke på utstyr. Og mange vil ha spesialtilpasninger i forhold de aktivitetene de bedriver, enten det er dykking fiske eller turbruk.
Moderne dashbord
Tekniske data
Axopar 37 Cabin
Lengde, m 11,2
Bredde, m 3,3
Vekt tom, kg 3770
Vekt med motor, kg ca 4200
Drivstoff, l 730
Personer 10
Soveplasser 4
Kabiner 2
Anbefalt motor 425–700 hk
Pris, testbåt 1 645 000
I vår testbåt med akterkabin behøver man ikke frykte for å bli om bord en natt eller to. Selv om Axopar 37 Cabin har lavere profil enn typiske turbåter i denne størrelsen er det fortsatt nok plass for fire under dekk. Forut i form av en avlang kabin med sitteplass, marinetoalett ved inngangen og dobbeltkøye i baugen.
Akter er det to soveplasser, perfekt for et vennepar eller to barn. Vinduer og lysslisser sørger for en luftig følelse begge steder. Største hinder for lang ferie om bord, er at båten ikke har separat toalett/dusjrom, men det er altså ikke greia for Axopar-kundene.
Cockpit-området mellom de to kabinene kan konfigureres med eller uten bysse. Uten får du en stor L-sofa, med blir den langsgående sofaputen erstattet med kokemulighet og vask. Førerplassen er trukket ut mot styrbord side og har to fine sportsstoler plassert oppå en konsoll med kjøleskap. Disse kan vendes mot bord og sofagruppe.
Førerplassen på testbåten gir et moderne inntrykk. Her er det to store Garmin-skjermer side om side. Det gir en lett yacht-aktig glasscockpit-følelse, understreket av den store skjermen litt lenger ned på dashbordet som viser informasjon om motoren. Her får du vite alt du trenger om tilstanden til den svære 5,6-liters V8-motoren på hekken.
Bredt fartsområde
Vi siger fra kaia i Ollebukta i Tønsberg og tar turen ut Tønsbergfjorden. Været er strålende og det blåser en frisk bris fra nord. Litt lenger ut i fjorden sørger den for en passe krapp fjordsjø som Axopar 37 Cabin er skreddersydd for å takle. Noen større utfordringer byr dessverre ikke vær og bølger på. Det slanke twin-step skroget med markert 20 graders V-bunn ordner sannsynligvis opp i sakene når forholdene blir noe røffere.
Motoren bidrar i alle fall til at du har et bredt fartsregister å spille på. Her er det ingen merkbar planingsterskel. Vi er to voksne og har cirka 250 liter drivstoff om bord, og båten sklir lett av gårde fra 10 knop opp til toppfarten på drøyt 40 knop. Det er relativt sjelden kost at en planende båt/motorkombinasjon har lavere forbruk mellom 10 til 20 knop enn 20 til 30 knop. Det sikrer i alle fall at du kan gå effektivt på lange strekk selv om bølgeforholdene gjør at du må ned i “halvplanerfart”.
De fleste Axopar 37 Cabin-versjonene som Pål Herholdt har solgt til nå, er utstyrt med 2xYamaha F300. En kombinasjon med 49-tallet innen rekkevidde på toppfart.
– Basert på de erfaringene vi så langt har med F425 XTO, vil jeg beskrive den som det fornuftige alternativet, mens 2xF300 er det tøffe alternativet, sier Herholdt. Han tror at de som kjører langt vil være best tjent med en stor motor.
Åpner opp
Motoren summer lett i bakgrunnen på 4500 o/m og GPS-en viser 28 knop. Det er ikke vanskelig å forestille seg noen fine timer på førerplass i denne atmosfæren. Forbruket i denne farten (2,7 liter per nautisk mil, 74 liter i timen) holder seg også innen rimelighetens grenser, særlig når vi ser på hvilken båtstørrelse vi snakker om. Slakker du av til 23–24 knop nøyer den seg med 2,5 l/Nm og 58 l/time.
Selv om du sitter lunt i den lukkede cockpiten, er det fortsatt gode muligheter til å nyte fine dager. Det store stofftaket åpner opp i cockpit, mens fine solsenger forut og akter frister når sommertemperaturene melder seg. Velger du båten uten akterkabin, får du stort akterdekk og flere alternative innredningsløsninger der.
Vi Menn Båt mener
Det er mye å like med Axopar 37 Cabin. Selv om den er spesiell, har den tydeligvis truffet midt i blinken. Trenden er at flere båtkunder vil ha en stor, velkjørende båt uten at man nødvendigvis skal på lang ferietur. Og da er forholdet mellom pris og egenskaper nesten uslåelig
Testdata
Axopar 37 Cabin med Yamaha F425 XTO
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 5 55 8 1,6
1500 6 58 10 1,6
2000 8 61 16 1,9
2500 10 65 24 2,4
3100 14 70 35 2,5
3600 18 74 47 2,6
4000 23 75 58 2,5
4500 28 77 74 2,7
5000 33 80 95 2,9
5500 37 83 116 3,1
6050 40 86 150 3,7