Siste tur for kald kriger

Siste tokt for «Hugin» og «Munin»: – Nok til å få gåsehud

De grønne jetflyene gjorde nytte for seg til siste slutt etter å ha samlet inn elektronisk etterretning i 50 år. Nå har 717-skvadronens to DA-20 Jet Falcon fløyet sine siste operative tokt.

<b>ÆRESAVSLUTNING:</b> De to DA-20 flyene fikk en verdig markering da de takset gjennom vannportalen etter å ha landet på Gardermoen for siste gang.
ÆRESAVSLUTNING: De to DA-20 flyene fikk en verdig markering da de takset gjennom vannportalen etter å ha landet på Gardermoen for siste gang.
Først publisert Sist oppdatert

Den siste dagen i september, litt utpå ettermiddagen, ble flytrafikken stoppet en kort stund på Gardermoen.

To ombygde DA-20 Jet Falcon forretningsfly i grågrønn militær drakt kom inn i lav høyde fra øst. De hadde fått låne hele luftrommet over flyplassen for å boltre seg i noen minutter.

Flyene tok en sving i tett formasjon over flystripa før de kom inn på nytt, denne gang i lav høyde rett over skvadronbygget og hangarene til 717-skvadronen, hvor resten av personellet hadde samlet seg på taket for å nyte synet av flyene i luften.

Så plantet flyene hjulene på rullebanen for siste gang. De takset inn gjennom vannportalen som de to fremmøtte flyplassbrannbilene sendte til værs.

Vakkert, og samtidig vemodig for besetningene.

Spisse ører

I 50 år har flyene kalt «Hugin» og «Munin», oppkalt etter Odins ravner, gjort en forskjell for norsk etterretning.

Fullastet med radar- og elektronisk utstyr har de hatt en todelt oppgave: Å samle inn informasjon passivt fra samband og radarer om vår russiske nabos aktivitet i nord. I tillegg har de evnen til å lamme både samband, radarer og GPS-mottagere ved å sende ut støy og falske signaler, og på denne måten kunne trene egne styrker i såkalt elektronisk krigføring.

Helt siden starten har DA-20 vært en viktig ressurs for elektronisk innsamling. Flyene har hatt jevnlige oppdrag både i Middelhavet, Østersjøen og Barentshavet. Etter 2010 er flyene i økende grad blitt benyttet spesielt i Barentshavet. Selv om de har levd en anonym tilværelse, er de blitt kalt Luft­forsvarets spionfly.

– Spionfly er dine ord, men det er ikke noe jeg krangler på, svarte systemoperatør Sindre Sekkelsten da Vi Menn fikk være med på tokt på samme tid i fjor.

– Flyet egner seg like godt til innhenting av informasjon som til elektronisk jamming. Russiske medier kaller både oss og P-3 Orion-­flyene for spionfly, men for oss om bord er det bare vanlig arbeid, la han til.

Fra nyttår legges skvadronen ned.

Les også: Stig er ikke som andre millionærer ...

<b>TRAVEL SPION:</b> 717-skvadronen går ned med flagget til topps etter å ha vært en stadig mer etterspurt etterretningsressurs siden 2010. Her er Hugin i fint driv over Sunndalsfjellene i fjor høst.
TRAVEL SPION: 717-skvadronen går ned med flagget til topps etter å ha vært en stadig mer etterspurt etterretningsressurs siden 2010. Her er Hugin i fint driv over Sunndalsfjellene i fjor høst.

Ferrarifølelse

Sekkelsten er én av de i alt 14 besetningsmedlemmene som fikk plass på det siste toktet. Vanligvis er hver DA-20 satt opp med to flygere, to systemoperatører og én tekniker, så det var rift om de to ekstra plassene.

Jorunn forsto aldri hvorfor hun haltet og ikke kunne huske barndommen. Så fant...
Pluss ikon
Jorunn forsto aldri hvorfor hun haltet og ikke kunne huske barndommen. Så fant hun en bunke brev i foreldrenes pengeskap

Skvadronsjef Tom Kaarby og pilot Frode André Evensen satt i cockpiten på Munin da den landet for siste gang. Toktet var lagt opp som en avskjedstur over Sør-Norge. Noen minutter etter avgang fra Gardermoen ble høyden redusert til 1000 fot før passering av Vøringsfossen.

Derfra gikk turen videre til Bergen med lavpassering av Flesland før flyene fulgte kysten tilbake til østlandsområdet.

– Først da vi passerte Haugesund og vendte snuten østover gikk det opp for meg at vi vendte hjem for aller siste gang. Det var nok til å få gåsehud, innrømmer Evensen.

Han legger til at foruten å passere de mest kjente byene, ble det tid til å ta en sving over hjemstedet Siggerud og vinke til naboen.

Foruten å fly på 717-skvadronen, er Evensen også testflyger og en av Norges mest erfarne F-16 piloter.

Selv om de to DA-20 flyene har tjenestegjort i nøyaktig 50 år, er det ikke noe å si på manøvrerbarheten og flyegenskapene.

– Du får både litt Ferrarifølelse og følelsen av å fly noe som minner om jagerfly bak stikka her, hevder han.

<b>SISTE TUR:</b> Skvadronsjef Tom Kaarby (t.v.) fløy siste tokt sammen med Frode André Evensen. 
SISTE TUR: Skvadronsjef Tom Kaarby (t.v.) fløy siste tokt sammen med Frode André Evensen. 

Fortsatt brukbare

De to flyene har tilbrakt 25 000 timer hver i luften. Tom Kaarby, som har tjenestegjort de siste 20 årene på skvadronen, forteller at de rent slitasjemessig kunne fløyet i 20 år til. Nå går den aller siste turen til Flymuseet i Bodø, mens det andre skal taues over til Flysamlingen på Gardermoen.

– Men vi går ned med flagget til topps. Vi har vært svært aktive det siste halve året, og det siste etterretningstoktet ble fløyet for bare to dager siden, forteller Kaarby.

Les også: (+) Den utrolige historien om da norske Arne (21) stjal et jagerfly

Mer detaljert info om toktene holder han for seg selv, men røper at flyene nylig har bidratt til elektronisk etterretning også ved å fly i områdene utenfor Ukraina. Han forteller også at ett av flyene fløy over Libya under konflikten i 2011, bare en uke før de norske F-16-flyene ble sendt nedover.

Oppgaven var å lage et bibliotek over alle luftvernradarene på bakken for å samle inn data som F-16-flyene kunne bruke til egenbeskyttelse.

<b>TETT FORMASJON:</b> Mesteparten av toktet over Sør-Norge gikk i tett formasjon i 300 meters høyde. Her er flyene tilbake over Gardermoen flystasjon.
TETT FORMASJON: Mesteparten av toktet over Sør-Norge gikk i tett formasjon i 300 meters høyde. Her er flyene tilbake over Gardermoen flystasjon.

Fjernet VIP-stempel

Opprinnelig besto DA-20-flåten av tre fly. Det tredje, med registreringsnummer 0125 på halen, var hvitmalt med en norsk flaggstripe langs skroget. Istedenfor radartekniske konsoller som tok opp mesteparten av plassen i kabinen, var det innredet med luksuriøse skinnseter.

Det ga flyet tilnavnet «Kongeflyet» der det fløy offisielle VIP-oppdrag for den norske stat med kongefamilien, statsråder og forsvarsledelsen som passasjerer.

Selv om skvadronen aldri har sagt nei til kongen så lenge flyet har vært tilgjengelig, var i snitt fire av fem turer kalibreringsoppdrag for militære navigasjons- og innflygingshjelpemidler og radarsystemer.

Les også: Det ligner et vanlig passasjerfly – innsiden skjuler noe helt annet

I en artikkel i Forsvarets forum uttalte daværende nestkommanderende ved skvadronen at nettopp VIP-stempelet kanskje var årsaken til at Kongeflyet ble satt på bakken allerede i 2018 da Luftforsvaret ikke lenger skulle drive egen VIP-transport.

Det markerte også slutten for det hvite forretningsflyet som kunne se tilbake på mange års tjeneste med utenlandsoppdrag fra Svalbard i nord og California i vest, til Russland og Kirgisistan i øst, og Kenya i sør.

Spesielt for norsk fredsdiplomati skulle det elegante forretningsflyet bli et viktig verktøy da det fløy i skyttel­trafikk på kryss og tvers i Europa under forhandlingene av Oslo-avtalen.

<b>SPREKE VETERANER:</b> <br/>På 50 år har Hugin og Munin produsert 25 000 flytimer hver, men er langt fra utslitt. Ferrarifølelsen er der fortsatt.
SPREKE VETERANER:
På 50 år har Hugin og Munin produsert 25 000 flytimer hver, men er langt fra utslitt. Ferrarifølelsen er der fortsatt.

Arafat i tralle

For å holde en lav profil og ikke vekke medienes oppmerksomhet fløy besetningen rundt i Europa i 1991 iført kortbukse og T-skjorte, og med en koffert full av kontanter med representanter fra Israel og PLO i kabinen. Ifølge Forsvarets eget nettsted ble Yasir Arafat holdt skjult i en skittentøytralle som besetningen trillet ut bakveien fra hotellet i Reykjavik til bilen som brakte ham til fly­plassen.

Flyet ble også brukt til transport inn i krigsområder. Utenriksminister Thorvald Stoltenberg ble fløyet til Sarajevo under Balkan-krigen, og til Bagdad etter Kuwait-krigen.

På et tidspunkt under bakkeoppholdet i Sarajevo ble flyet skutt etter av en snikskytter, med det kom seg opp i lufta til slutt.

I tillegg fløy Jet Falcon flyet ambulanseoppdrag i Midtøsten med skadde FN-soldater, og det fraktet også organer mellom Tromsø og Oslo når sivil transport ikke var tilgjengelig. Ari Behn og Märtha Louise ble fløyet hjem etter bryllupet i Trondheim, og ikke minst kong Harald og dronning Sonja har brukt flyet på mange av turene sine rundt i Norge. Ett av de siste oppdragene var å fly kong Harald til Ørland til seremonien for innføringen av F-35 i november 2017.

<b>SISTE OPPDRAG:</b> Kongeflyet 0125 gjorde en viktig innsats blant annet for norsk fredsdiplomati. Et av de siste oppdragene var å frakte Kong Harald til Ørland i 2017.
SISTE OPPDRAG: Kongeflyet 0125 gjorde en viktig innsats blant annet for norsk fredsdiplomati. Et av de siste oppdragene var å frakte Kong Harald til Ørland i 2017. Foto: NTB/Ole Martin Wold/VG

Irriterer med Sputnik

Foruten elektronisk etterretning har en viktig oppgave for Hugin og Munin vært å skape kaos og rot i lufta når jagerflyene og luftvernet øver.

Det er få andre aktører som har evnen til å slå ut samband over kortere perioder med aktiv signaljamming, så 717-skvadronen har vært etterspurt for å trene både egne styrker og Nato-allierte på hvordan man kan omgå jamming.

At våre naboer i øst også aktivt øver på å forstyrre radio- og radar­signaler ble bevist da norsk sivil lufttrafikk i Nord-Norge opplevde bortfall av GPS-signaler i 2017 og 2018.

Den smekre franske bussiness­jet´en fløy første gang i 1963. Forsvarets tre eksemplarer fløy alle sivilt før de ble kjøpt inn og konvertert til militær bruk. De to første, Hugin og Munin, ble overlevert i 1972. 

Munin hadde allerede satt en hastighetsrekord mens det ennå tilhørte fabrikken, og ble senere brukt til crewtrening i Air France. I 1971 ble Munin det første jetflyet på Svalbard da det landet på en bane av hardpakket snø ved Longyearbyen.

Maks hastighet: 830 km/t (Mach 0,82)

Lengde: 17,2m

Vingespenn: 16,3m

Bevæpning: Ingen. Kan slippe ut bluss og metallfoliestrimler for å beskytte seg mot varmesøkende eller radarstyrte
missiler.

Besetning: 2 flygere, 1 tekniker, 2–3 systemoperatører

Se mer

Da Vi Menn fikk være med på et treningstokt i fjor, var oppgaven å jamme radaren til luftvernbatteriene på Ørland flystasjon. Det er et kjent scenario fra for eksempel invasjonen av Irak, der egne jammefly ble sendt i forveien for å skape en elektronisk beskyttelsesmur for kampflyene.

For å gjøre livet surt for luftvernsoldatene og trene dem på mottiltak, sendte Sindre Sekkelsten ut jammesignaler på et smalt frekvensbånd for ikke å forstyrre sivil kommunikasjon. Senderen om bord er kraftig nok til å lamme mesteparten av mobilsambandet i en hel landsdel, men i fredstid er regelverket mot forstyrrelse av radiosamband strengt.

Før var det ikke uvanlig å spille av en CD med Sputnik, men flyene har i tillegg et helt bibliotek med irriterende lyder på mp3-filer. Blant lydene som skal blokkere sambandet på bakken er spedbarnsgråt mest enerverende, ifølge Sekkelsten.

Les også: Norges ukjente spionfly lammer fiendens samband med Sputnik-musikk

<b>AVSKJED:</b> Det siste toktet ble en følelses­ladd seanse for skvadron­besetningen. Her deler system­operatør Sindre Sekkel­sten ut en avskjeds­klem.
AVSKJED: Det siste toktet ble en følelses­ladd seanse for skvadron­besetningen. Her deler system­operatør Sindre Sekkel­sten ut en avskjeds­klem.

Mister kapasitet

På bakken ble det en følelsesladet stund da motorene var slått av etter siste tokt. Det er ikke hver dag man ser karer i grønn flygermundur gå rundt og gi hverandre avskjedsklemmer. Fra nyttår legges 717-skvadronen ned. Noen slutter med operativ flyging, mens andre overføres til P-8 Poseidon på 333-skvadronen på Evenes.

Ifølge Luftforsvarets pressetalsmann Stian Roen er behovet for å fylle opp med nok personell til P-8 hovedårsaken til at 717-­skvadronen blir nedlagt i år, ett år før opprinnelig planlagt. Oppgaven med signaletterretning overtas av P-8 og F-35.

Les også: Frode André (56) er Norges egen Maverick

Det maritime overvåkingsflyet P-8 vil gi mange av kapasitetene til Orion og DA-20, med merkbar forbedring av flere sensorer, nettverk og kommunikasjon. Derimot kan ikke P-8 aktivt jamme som DA-20, så det er en kapasitet som forsvinner i Luftforsvaret.

Men arven blir videreført ved at fly fire og fem i rekken av i alt fem fly blir døpt nettopp Hugin og Munin når de skal samle inn etterretningsinformasjon fra våre stadig mer spente nær- og havområder.