TIDENES TRAFIKKOPERASJON:

Tidenes trafikkoperasjon: Derfor kjørte svenskene rundt på norske veier på måfå

Utover sommeren 1967 kunne man se et økende antall svenske bilister på norske veier. De bare kjørte – nærmest uten mål og mening. Med én dato for øyet.

<b>OVER TIL «HÖGER»</b>: Situasjonen i Kungsgatan i Stockholm kl 0500 på morgenen 3. september 1967. Forsiktig kjører de første bilene og bussene over på høyre side.
OVER TIL «HÖGER»: Situasjonen i Kungsgatan i Stockholm kl 0500 på morgenen 3. september 1967. Forsiktig kjører de første bilene og bussene over på høyre side. Foto: NTB
Sist oppdatert

H-dagen ble den kalt. Noen mente det ville bli dommedag. 3. september 2022 var det 50 år siden svenske bilister og syklister ble tvunget over fra venstre til høyre side. En ufattelig operasjon ble iverksatt.

Hastet

Forslaget om å komme seg over på høyre siden var slett ikke nytt. Første gang det ble behandlet i Riksdagen (tilsvarende norske Stortinget) var i 1930.

Representanten Nylander fra Borås sa fra talerstolen at det hastet med på få innført høyrekjøring. Han hevdet at for hvert år som gikk ville en omlegging bare bli dyrere og dyrere. Han hadde uten tvil et godt poeng. Men forslaget falt.

Noen år senere engasjerte saken et møte mellom de nordiske landene. Tilstede var politikere fra Norge, Finland, Danmark og Sverige. Presset på Sverige hadde økt. Og svenskene sa seg villig til igjen å gjøre et forsøk.

Fra et kostnadsoverslag på 8-10 millioner i 1930 syslet man nå med over det dobbelte. Men til tross for at man så stadig økte kostnader – falt et nytt forslag i Riksdagen. Rett etter krigen mente mange at NÅ var tiden inne. Men nei. I stedet ble det nye utredninger.

Les også: (+) Presten ser Haralds jagerfly komme mot huset i lav høyde. Han tror at piloten bare vil tøffe seg – så skjer mirakelet

Prisen i 1954? 200 millioner! Da var det noen lyse politiske hoder som mente at man måtte gå veien om en folkeavstemning. Nå var det på tide at folket fikk sagt sitt. Og folket organiserte seg. Nå dukket komitéene opp. Man fikk ”Komitéen för högertrafik”. Like etter dukket ”Vänstertrafik-komitéen” opp.

Folkeavstemning

Debatten gikk høyt. Ikke alt var like saklig. Men ”omröstning” ble det. Og utfallet var alt annet enn jevnt. 6. Oktober 1955 sa 82,9 % nei til omlegging. Bare 15,5 % sa ja og 1,6 % hadde ingen mening. Folket hadde talt. Men politikerne mente den bare var rådgivende. Og arbeidet fortsatte. Presset fra Nordisk Råd økte. Kostnadene ble nå anslått til ca 600 millioner kroner.

10. Mai 1963 ble det så endelig vedtatt i Riksdagen at en omlegging skulle skje i løpet av 1967. Etter 250 år med venstrekjøring skulle man endelig over på samme side av veien som resten av Fastlands-Europa.

At svenskene i så mange år hadde holdt seg til venstre er det ingen som egentlig vet, men mest sannsynlig har det sammenheng med en resolusjon fra 1734 - altså den gang da man tok seg rundt i landet med hest og kjerre. Resolusjonen lød: ”Når reisende eller farende møtes i byer eller på landet, bør de vike til venstre side, slik at de uten hindre kan passere hverandre”. Og slik fortsatte det – selv da bilene begynte å dukke opp.

<b>NORSKEGRENSEN:</b> Her fra Svinesund på 1960-tallet – før svenskene tok til høyre. Vi ser tydelig av markeringen at det er høyrekjøring.
NORSKEGRENSEN: Her fra Svinesund på 1960-tallet – før svenskene tok til høyre. Vi ser tydelig av markeringen at det er høyrekjøring. Foto: NTB

Underbokser

I lang tid før H-dagen 3.september hadde myndigheter og folk flest begynt å forberede seg til overgangen fra venstre til høyre. Mange dro som nevnt til Norge for å øve seg, – mens holdningskampanjer og en lang rekke H-produkter så dagens lys.

For eksempel kunne man få kjøpt underbukser med ”H-symbol”, det var pins, puter, - og tidens største musikkhit var ”Håll dig til höger Svensson” skrevet av Peter Himmelstrand og fremført av popgruppen Telstars.

Forberedelsene innebar bl.a. at alle holdeplasser for busser og trikker måtte endres, busser for høyrekjøring ble bestilt, buss-og trikkeførere måtte på kurs, veimerker, kjørebanemarkeringer og trafikklys måtte endres og flyttes osv.

Les også: (+) Her bodde småbarnsfaren Nils (25), mannen bak en av de mest grufulle forbrytelsene i fredstid i Norge

<b>KAOS:</b> Det var ikke bare enkelt å få en hel nasjon til å skifte fil.
KAOS: Det var ikke bare enkelt å få en hel nasjon til å skifte fil. Foto: NTB

Kjøreforbud

Så kom dagen. Det begynte med natten til 3. september. Alle privatbilister hadde kjøreforbud mellom kl. 0100 og kl. 0500. I Stockholm og Malmø var det enda hardere restriksjoner. Der var det forbudt å kjøre bil mellom kl. 10 lørdag 2.september og kl. 15 søndag 3. september. Sverige sto bokstavelig talt stille. Grensene var også stengt. Ingen fikk kjøre inn – eller ut av vårt naboland i øst.

Klokken 04.45 natt til 3. september sto alt stille. Etter et kort stopp kjørte alle forsiktig over til høyre side. Her måtte de stå stille igjen. Der ventet man så på at klokken skulle bli 0500 – og man lyttet på radio.

Sveriges Riksradio foretok nedtellingen og presis kl 0500 meddelte så Riksradioen at Sverige hadde fått høyrekjøring. Bilene startet opp igjen og fikk lov å kjøre - men maksimal hastighet var 30 km/t! Både radio og TV sendte kontinuerlig dekning av den stor begivenheten.

På TV regjerte Sveriges store talkshow-stjerne på den tiden, Lennart Hyland i sitt ”HHH-studio” – Hylands HøgerHørna.

<b>DET VIRKER:</b> Utover på kvelden var «alle» på riktig side. Her ser vi lange køer av folk som ville prøve seg på høyre side.
DET VIRKER: Utover på kvelden var «alle» på riktig side. Her ser vi lange køer av folk som ville prøve seg på høyre side. Foto: NTB

Fire milliarder

I den første tiden etter overgangen var politi og militære mannskaper engasjert i overvåkning. Bare i Stockholm var 10 000 mann utkalt for å følge trafikken. Svenskene brukte store penger på omleggingen. I dagens kroneverdi ca. 4 milliarder kroner.

Det ble laget kampanjer, brosjyrer, plakater, en egen H-bibel ble trykket på 9 forskjellige språk - bl.a. ble den delt ut til alle utlendingene som krysset grensen til Sverige. Den største trafikale operasjonen i Europa ble vellykket. Men det er jo et tankekors at om man hadde gjort det samme i 1930 – da forslaget dukket opp, ville man altså spart millioner av kroner.

På den annen side. Det er ikke bare bare å få folk til å bli med på noe som sitter så rotfast gjennom flere generasjoner – ca. 250 år for å være noenlunde presis. Og så kan man spørre seg: Hadde dette vært mulig i dag? Med tanke på den voldsomme trafikk-økningen de siste 50 årene, er det er absolutt ikke et klart ja på det spørsmålet.

Kan du se for deg å kjøre over på venstre side av veien i løpet av en nattetime utpå høsten? Og da menes ikke bare du – det ville vært dumt, men absolutt alle som kjører bil i dette landet. Samtidig. Kan du det?

Les også: (+) Ellen Beate fikk sjokk da hun leste at noen strødde salt på bestefarens grav. Så oppdaget hun den rystende grunnen

Fire land igjen

I dag er det bare fire land i Europa som har venstrekjøring. De er Storbritannia, Irland, Malta og Kypros. Legg merke til at alle er øystater, og de er av ”britisk avstamning”. For ca 100 år siden var venstrekjøring mye mer utbredt enn i dag. I land som Canada, Spania og Brasil var det sågar forskjeller innenfor landets grenser!

Det siste landet i Europa som endret fra venstre til høyre var Island i 1968. Britene vurderte en gang på 60-tallet å innføre høyrekjøring, men konkluderte raskt med at det ble både for farlig og for kostbart. I dag er det 139 land i verden som kjører på høyre side, mens 54 fortsatt holder seg på venstre side av veien.

<b>LOSES TIL HØYRE:</b> En MC-politimann loser en usikker bilist over til høyresiden av veien da Sveriges Riksradio annonserte at de kunne starte opp bilen. Maks hastighet de første timene var 30 km/t.
LOSES TIL HØYRE: En MC-politimann loser en usikker bilist over til høyresiden av veien da Sveriges Riksradio annonserte at de kunne starte opp bilen. Maks hastighet de første timene var 30 km/t.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 35 2017

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2022, og sist oppdatert 03/09 2024.

Les også