Kystvakten får nye patruljebåter
Forsvaret erstatter engelske båter med norske «Sjøbjørn»
De aldrende MST-patruljebåtene til kystvaktfartøyene i Nornen-klassen erstattes av en norsk og hvassere variant.
De 47,2 meter lange kystvaktskipene i Nornen-klassen skal utstyres med nye patruljebåter. Det dreier seg om hurtiggående patruljebåter, såkalte HPB-er (High Speed Patrol Boat).
De nye patruljebåtene erstatter dagens MST 1050 HPB, som ble levert av britiske Marine Specialised Technology Group da skipene i Nornen-klassen ble satt i drift i perioden 2005–2007.
Teknisk levealder
Ifølge Framtidige anskaffelser til forsvarssektoren (FAF) fra 2019 har de britiske HPB-ene nådd teknisk levealder og må erstattes for å opprettholde Nornen-klassens operative kapasitet.
Forsvarsmateriell har inngått kontrakt med Ålesund-bedriften Maritime Partner som skal levere fem nye patruljebåter med betegnelsen «Sjøbjørn 38». De vil ha tilsvarende størrelse som dagens patruljebåter, men bygges i aluminium, ikke glassfiber.
«Sjøbjørn 38» er en helt ny båt som i tiden fremover skal utvikles av Maritime Partner i samarbeid med Forsvarsmateriell. Før selve byggeprosessen skal partene bli enige om et design som tilfredsstiller kravene som er nedfelt i kontrakten.
Gode sjøegenskaper kombinert med høy hastighet er hovedfokuset i designarbeidet. Etter planen skal tre av de nye patruljebåtene leveres i 2025 og to i 2026.
Hemmelighetsfulle
Foreløpig er det ikke mye Forsvarsmateriell vil si om de rundt 11,5 meter lang HPB-ene som vil ha en bredde rundt 3,5 meter. Fremdriften vil bli besørget av dieselmotorer i kombinasjon med vannjet, og toppfarten skal være minst 40 knop.
Trolig skal de settes opp med 12.7 maskingevær. HPB-ene er del av utstyret om bord på Nornen-klassen og sjøsettes ved behov. Dagens HPB-er skal kunne operere på egen hånd i 48 timer. «Sjøbjørn 38» skal kunne operere selvstendig i flere dager.
Maritime Partner er hverken ukjent med Sjøforsvaret eller «Sjøbjørn»-signaturen, og 38-modellen bygger videre på egenskapene til de mindre «Sjøbjørn 23» og «Sjøbjørn 25» som finnes om bord på mange av skipene til Sjøforsvaret.
«Sjøbjørn 23» og «Sjøbjørn 25» er henholdsvis 6,7 og 7,8 meter lange patrulje- og redningsbåter med en toppfart rundt 40 knop. Begge benytter motorer fra Yanmar og Hamilton-vannjet.