Kystvakten får nye patruljebåter

Forsvaret erstatter engelske båter med norske «Sjøbjørn»

De aldrende MST-patruljebåtene til kystvaktfartøyene i Nornen-klassen erstattes av en norsk og hvassere variant.

<b>PATRULJEBÅT:</b> Nornen-klassen sorterer under Indre Kystvakt. Patruljebåten MST 1050 HPB (i forgrunnen) skal byttes ut. 
PATRULJEBÅT: Nornen-klassen sorterer under Indre Kystvakt. Patruljebåten MST 1050 HPB (i forgrunnen) skal byttes ut.  Foto: Stian Lysberg Solum/Forsvaret
Først publisert Sist oppdatert

De 47,2 meter lange kystvaktskipene i Nornen-klassen skal utstyres med nye patruljebåter. Det dreier seg om hurtiggående patruljebåter, såkalte HPB-er (High Speed Patrol Boat).

De nye patruljebåtene erstatter dagens MST 1050 HPB, som ble levert av britiske Marine Specialised Technology Group da skipene i Nornen-klassen ble satt i drift i perioden 2005–2007.

<b>BRITISK:</b> Den engelskproduserte patruljebåten (bildet) med skrog i glassfiber skal erstattes av en norsk alu-variant.
BRITISK: Den engelskproduserte patruljebåten (bildet) med skrog i glassfiber skal erstattes av en norsk alu-variant. Foto: Kystvakten

Teknisk levealder

Ifølge Framtidige anskaffelser til forsvarssektoren (FAF) fra 2019 har de britiske HPB-ene nådd teknisk levealder og må erstattes for å opprettholde Nornen-klassens operative kapasitet.

Forsvarsmateriell har inngått kontrakt med Ålesund-bedriften Maritime Partner som skal levere fem nye patruljebåter med betegnelsen «Sjøbjørn 38». De vil ha tilsvarende størrelse som dagens patruljebåter, men bygges i aluminium, ikke glassfiber.

«Sjøbjørn 38» er en helt ny båt som i tiden fremover skal utvikles av Maritime Partner i samarbeid med Forsvarsmateriell. Før selve byggeprosessen skal partene bli enige om et design som tilfredsstiller kravene som er nedfelt i kontrakten.

Gode sjøegenskaper kombinert med høy hastighet er hovedfokuset i designarbeidet. Etter planen skal tre av de nye patruljebåtene leveres i 2025 og to i 2026.

<b>MINDRE «SJØBJØRN»:</b> Kystvakten benytter allerede hurtiggående båter fra Ålesund-bedriften, som «Sjøbjørn 25». Det er en 7,8 meter lang patrulje- og redningsbåt med 440-hesters Yanmar-motor og Hamilton-vannjet.
MINDRE «SJØBJØRN»: Kystvakten benytter allerede hurtiggående båter fra Ålesund-bedriften, som «Sjøbjørn 25». Det er en 7,8 meter lang patrulje- og redningsbåt med 440-hesters Yanmar-motor og Hamilton-vannjet. Foto: Tor-Magnus Øverås / Forsvaret

Hemmelighetsfulle

Foreløpig er det ikke mye Forsvarsmateriell vil si om de rundt 11,5 meter lang HPB-ene som vil ha en bredde rundt 3,5 meter. Fremdriften vil bli besørget av dieselmotorer i kombinasjon med vannjet, og toppfarten skal være minst 40 knop.

Trolig skal de settes opp med 12.7 maskingevær. HPB-ene er del av utstyret om bord på Nornen-klassen og sjøsettes ved behov. Dagens HPB-er skal kunne operere på egen hånd i 48 timer. «Sjøbjørn 38» skal kunne operere selvstendig i flere dager.

<b>NORSK:</b> «Sjøbjørn 38» finnes foreløpig bare på tegnebrettet, men skal etter tegning å dømme settes opp med 12.7 maskingevær, noe MST-båtene ikke har. 
NORSK: «Sjøbjørn 38» finnes foreløpig bare på tegnebrettet, men skal etter tegning å dømme settes opp med 12.7 maskingevær, noe MST-båtene ikke har.  Foto: Maritime Partner AS

Maritime Partner er hverken ukjent med Sjøforsvaret eller «Sjøbjørn»-signaturen, og 38-modellen bygger videre på egenskapene til de mindre «Sjøbjørn 23» og «Sjøbjørn 25» som finnes om bord på mange av skipene til Sjøforsvaret.

«Sjøbjørn 23» og «Sjøbjørn 25» er henholdsvis 6,7 og 7,8 meter lange patrulje- og redningsbåter med en toppfart rundt 40 knop. Begge benytter motorer fra Yanmar og Hamilton-vannjet.