ELBILEN MAZDA MX-30

Elektrisk prisbombe fra Mazda

Mazda entrer det norske elbilmarkedet med en SUV til svært folkelig pris. Men det er et skår i gleden.

MAZDA MX-30: Den første elbilen fra Mazda er en høyreist bil. WLTP-rekkevidden er oppgitt til 200 kilometer, men den koster knapt 250 000 kroner.
MAZDA MX-30: Den første elbilen fra Mazda er en høyreist bil. WLTP-rekkevidden er oppgitt til 200 kilometer, men den koster knapt 250 000 kroner. Foto: Mazda
Først publisert Sist oppdatert

Det har vært litt hemmelighetskremmeri rundt Mazdas første elbil som kommer til Norge i andre halvår 2020. En kamuflert versjon av bilen dukket opp i Norge tidligere i år i forbindelse med et internasjonalt mediearrangement.

Men nå er det klart for den produksjonsklare versjonen som har fått navnet MX-30, og som minner mye om nylig lanserte CX-30. Det har ikke vært noen hemmelighet at det har dreiet seg om en crossover, altså en blanding av en sedan og SUV. Den har mange av de samme linjene som nye CX-30 (og Mazda3), en design som Mazda kaller «Kodo – Soul of Motion».

Mazda MX-30: Batteri og lading

Batteripakken er på 35,5 kWh, samme som Honda e. Batteriene er levert av Panasonic. Elmotoren på 105 kW produserer 140 hestekrefter og et dreiemoment på rundt 270 Nm. Ladekapasiteten er på 6,6 kW ved hjemmelading og 50 kW ved hurtiglading.

Det er omtrent som Nissan Leaf og indikerer at du kan lade batteriet fullt over natten med hjemmelader og at det vil ta cirka en time å hurtiglade fra 20 til 80 prosent med hurtiglader.

Mazda MX-30: Pris

Mazda åpner for bestillinger på bilen 23.oktober, og er du tidlig ute kan du regne med å få bilen i september neste år. Og Mazda har priset bilen aggressivt.

VIDEO: Se Mazdas første elbil, Mazda MX-30

For en First Edition-versjon med mye utstyr er startprisen 249.000 kroner. Det er nesten 100 000 kroner rimeligere enn Hyundai Kona Electric, Norges mest solgte elektriske bil av samme type som MX-30. Så langt i år er det solgt 2810 Kona Electric.

Mazda MX-30: Rekkevidde

Og med konkurrenten Kona, berør vi nedturen med MX-30: Rekkevidden. For der Kona Electric med 64 kWh batteri har en rekkevidde på 480 kilometer i henhold til WLTP, har Mazda MX-30 en oppgitt WLTP-rekkevidde på rundt 200 kilometer.

Men Mazda argumentere med at rekkevidden dekker de fleste dagligdags behov og at størrelsen på batteriet også dreier seg om bærekraft. Den kan ikke fås med hengerfeste eller firehjulstrekk.

DØRER: Mazda MX-30 kommer med bakhengslede dører, noe som er ganske uvanlig. Xintong Li har vært ansvarlig for interiørdesign og materialvalg.
DØRER: Mazda MX-30 kommer med bakhengslede dører, noe som er ganske uvanlig. Xintong Li har vært ansvarlig for interiørdesign og materialvalg.

– Vi mener bilen dekker de reelle behovene som en bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, sier Petter Christian Grüner Brinch, pr og produktmanager i Mazda Norge

Tre digitale skjermer

De som kjenner Mazda godt vil kanskje huske MX-3, en todørs coupé som ble introdusert tidlig på 90-tallet.

Den er et svært sjeldent syn i Norge. MX-30 skal ha referanser til den. Og her er flere referanser til tidligere modeller. Bilens bakhengslede dører sender tankene tilbake til Mazdas ikoniske sportsbil RX-8. Dørene kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak for enkel inn og utstigning.

Bilens dimensjoner er tilnærmet lik CX-30, og med sine 4,4 meter er MX-30 eksempelvis 21 centimeter lengre enn Kona Electric. Cockpiten i MX-30 er utstyrt med tre digitale skjermer: En 7-tommers skjerm som viser instrumentene, samt en 8,8-tommers midtstilt infotainmentskjerm.

I tillegg kommer MX-30 med en helt ny 7 -tommers berøringsskjerm som hovedsakelig betjener komfortfunksjoner som klimaanlegget.

I tråd med tidens trend er interiøret tuftet på bærekraftige og miljøvennlige materialer, ifølge Mazda. Skinnsetene er erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpanelene er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av midtkonsollen. Korkelementet er et hint tilbake til Mazdas start som korkprodusent under navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.

Mazda MX-30: Bestilling og levering

SJEF: Tomiko Takeuchi.
SJEF: Tomiko Takeuchi.

Mazda åpner for forhåndsreservasjoner av MX-30 fra 23. oktober kl 09:00 norsk tid. Hvor mange biler Mazda forventer å selge i Norge ønsker ikke produktsjefen å uttale seg om, men Tomiko Takeuchi, som er programansvarlig for MX-30 trekker frem Norge som et særdeles viktig marked.

Som så mange andre lanserer Mazda altså først en spesialversjon med mye utstyr, som metalliclakk, 18-tommers lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, head up-display projisert i frontruten, adaptive LED front- og fjernlys og sikkerhetsutstyr som automatisk oppbremsing dersom bilens sensorer merker kollisjonsfare i lave hastigheter. I tillegg komme bilen med hjemmelader (DEFA) inkludert i prisen.

<b>BÆREKRAFT: </b>Skinnsetene er erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpanelene er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av midtkonsollen.
BÆREKRAFT: Skinnsetene er erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpanelene er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av midtkonsollen. Foto: Mazda

– Vi er glade for å kunne tilby denne meget attraktive pakken til norske kunder som er tidlig ute med å reservere Mazda MX-30. Kombinasjonen av bilstørrelse, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse er det vanskelig å slå til dette prispunktet, mener Grüner Brinch, pr og produktmanager i Mazda Norge.

Leveringer av Mazda MX-30 starter i andre halvår 2020, og det forventes at de første norske kundene vil få sine biler i september.

Blåser liv i Wankel-motoren

Senere blir det også mulig å få MX-30 som hybrid. Det vil si at elmotoren kombineres med en Wankel-motor som rekkeviddeforlenger. Wankel-motoren ble patentert av tyskeren Felix Wankel i 1929, men ble aldri noe reelt alternativ til stempelmotorene.

Til å begynne med var det Audi-forgjengeren NSU som sto for mesteparten av utviklingen, før Mazda tok over på slutten av 60-tallet. Siden den gang har japanerne vært de eneste som har utviklet biler med Wankel-motor - eller rotasjonsmotor som den også kalles, men i 2012 var det slutt.

Da nevnte Mazda RX-8 gikk ut av produksjon, ble det den siste wankelmotoriserte bilen. Helt siden Mazda viste frem konseptet RX-Vision i 2015 har det vært spekulert i om bilprodusenten ville blåse liv i Wankel-teknologien. Og nå skjer det altså, men foreløpig et informasjonen sparsom.

<b>MAZDA MX-30:</b> Nå kan du forhåndsbestille Mazdas første elbil, MX-30
MAZDA MX-30: Nå kan du forhåndsbestille Mazdas første elbil, MX-30

TEKNISKE DATA: MAZDA MX-30

Elmotor: 105 kW
Hestekrefter: 140
Dreiemoment: 270 Nm
Batterikapasitet: 35.5 Kwh
Rekkevidde/foreløpig data: Ca 200 km etter WLTP-syklus
DC lading: CCS: 50 kW
AC lading: Ombordlader 6,6 kW
Akselavstand: 2655 mm
Lengde: 4395 mm
Høyde: 1570 mm
Bredde: 1795 mm
Standarddekk: 215/55R18
Hengerfeste: Nei
Firehjulstrekk: Nei
Pris: 249 000 kroner (First Edition)