test kia e-niro
Elbilen nesten ingen får kjøpe
Kia e-Niro er en av de første elbilene med relativt lav pris, familiebil-plass og god rekkevidde. Synd kun et fåtall får kjøpt seg en slik.
Det var håp i hengende snøre i desember 2018. Både for elbilkunder på jakt etter en fornuftig bil, til en fornuftig pris, med en fornuftig rekkevidde. Og for Kia, som med en attraktiv elbil på programmet og håp om gode leveranser fra fabrikken, kunne sikte seg inn på et salg av rundt 2000 e-Niro i løpet av 2019.
Ikke på langt nær nok til å dekke etterspørselen for de 6000 interessentene som hadde betalt depositum, men slett ikke verst.
Kia e-Niro: Forbruk
Da vi kjørte Kia e-Niro på test første gang i desember 2019 var det kaldt. Ordentlig kaldt. Temperaturen i vår 20 mils forbrukstest varierte fra minus 10 til minus 20 grader, med et snitt på rundt minus 15. Det er en velkjent affære at streng kulde går utover elbileffektiviteten og glefser i seg hardt tiltrengt rekkevidde med stor appetitt. På tross av de ugjestmilde forholdene, klarte Kia e-Niro seg med et forbruk på 1,91 kWh/mil. Med 64 kWh batteri holdt det til en maksimal rekkevidde 330 km.
LES OGSÅ: Tegnene som avslører en sivil politibil
Med potensial til å bli en av de mest populære elbilene i Norge, synes vi det var greit å ta Kia e-Niro ut på test under sommerlige forhold.
Erfaringsmessig har du ikke hele bildet av hvordan en elbil fungerer under norske forhold før du har testet både sommer og vinter.
Trives på sommerføre
Ikke overraskende gikk forbruket ned og rekkevidde i taket. En fin, typisk norsk sommerdag med 17 grader kjørte vi samme runden. Denne gangen med et forbruk på 1,36 kWh/mil og rekkevidde på 470 km.
Vi kommer altså 40 % lenger i sommertesten.
Der har du spennet i elbilrekkevidde under norske klimaforhold.
Diverse reportasjeoppdrag i testperioden ga oss også mulighet til å logge snaut 1400 km med Kia e-Dermed fikk vi også registrert forbruket under ulike typer kjøreforhold. Det varierte fra 1,26 kWh/mil til 1,59 kWh/mil, som vanlig høyest når elbilen kjøres på motorvei med 110 km/t fartsgrense.
Kia e-Niro: Lading
Lading er det elbil-området der Kia e-Niro gjør sitt minst fordelaktige inntrykk. Vi hurtigladet både på normale 50 kW-stasjoner og på Ionitys superladere.
I prinsippet skal e-Niro kunne lade med 80 kW, men hos Ionity ligger den rundt 52-59 kW mellom 35-70 % batterikapasitet. Ikke så mye mer enn på 50 kW-lader, der den tar imot 46-47 kW på det beste. Dessuten slår bilen ned på ladefarten fra drøyt 70 % batteri og ved 80 % lader den med 24 kW. På langtur blir det derfor sjelden mer enn 80 % batterikapasitet etter hurtiglading. Ellers tar det uforholdsmessig lang tid.
God plass
Kombinasjonen av solid rekkevidde og gode plassforhold til en pris rundt 380 000 kroner har gjort Kia e-Niro spesielt interessant i Norge. Plassmessig befinner den seg mellom en god crossover og en brukbar stasjonsvogn, der spesielt bakseteplass og takhøyde utmerker seg. En fin familiebil, med god plass til barneseter. Bagasjerommet lukter det ikke helt stasjonsvogn av, men plassen er bedre enn typiske konkurrenter som Hyundai Kona Electric og Nissan Leaf 62 kW.
LES OGSÅ: Dette er Norges største firehjuling
Ved siden av en meget god utstyrpakke har Kia e-Niro egenskaper på det gjennomsnittlige for biler i 350-400 000 kroners klassen, men er blant de aller beste hvis man kun ser på det begrensete utvalget av elbiler i dette området. Altså burde den være et soleklart valg for dem som er på jakt etter en elektrisk familiebil, men ikke har økonomi til å spa ut mange hundretusen mer for Audi eller Tesla.
Får ikke nok biler
Men Kia har dårlige nyheter for alle som hadde satt sin lit til nullutslippstransport i e-Niro. I løpet av årets syv første måneder har importøren bare klart å levere ut 576 biler. Og utsiktene er enda dårligere. I en melding til kunder på venteliste skriver Kia dette:
«Etterspørselen er stor i alle land i Europa, og langt større enn fabrikken hadde forventet. Det store antall bestillinger sammen med tilgjengelig produksjonskapasitet gjør dessverre at leveringstiden blir lang.
Anslag på leveranser til Norge i år har vært ca. 2000 biler, dette ser ut til å bli betydelig lavere. De siste månedene har produksjonen vært lav, og vi er ikke positive til videre leveranser ut året. Vi frykter at det vil ligge på tilsvarende nivå som de siste månedene, det vil si at vi kun kan levere ut 150-250 biler til i år, totalt 750-800 biler på året.»
Tekniske data:
Kia e-Niro
Effekt, kW/hk: 150/204
Dreiemoment, Nm: 395
Bagasjerom, l: 485-1405
Batterikapasitet, kWh: 64
Rekkevidde, km: 455 (WLTP)
0-100 km/t, sek: 7,8
Pris, fra: 378 000,-
Ifølge Kia er det flere grunner til dette: Fabrikken mangler batterier, mens nye incentivordninger i Europa og strengere krav til utslipp av CO2 i Europa i 2020 gir større konkurranse om bilene.
Planlegger for 2020?
Kravet går fra 130 til 95 gram, regnet som et snitt av utslipp av alle biler fra et merke solgt i Europa. En konsekvens kan være at produsentene bygger opp produksjonen mot 2020, slik at man har mange nullutslippsbiler å selge når det virkelig teller.
Det er synd for norske elbilkjøpere, men ingen stor overraskelse for de som har fulgt elbilmarkedet tett. At elbilbatterier før eller siden ville bli en knapphetsfaktor har vært en kjent sak, det mest interessante er at bilfabrikkene i varierende grad har klart å sikre leveransene av slike.
Testdata: Kia e-Niro
0-100 km/t, sek: 7,3
60-100 km/t, sek: 3,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,36
Rekkevidde i test: 470 km
Dermed kan Kia e-Niro bli rammet av «Ampera-e-effekten». El-Opelen med lang rekkevidde skulle bli det virkelig store i 2017. Men modellen gikk på en leveringssmell og i 2017 og 2018 ble det levert ut beskjedne 1120 og 920 biler. Siden har Ampera-e ligget i elbilmarkedets bakevje. I 2020 er ikke Niro noen ny bil lenger med fire år på baken. Det merkes allerede på noen av egenskapene. Og e-Niro må kjempe om oppmerksomheten med flere nye elbilkonkurrenter.
Denne saken ble første gang publisert 07/08 2019, og sist oppdatert 06/03 2024.