Prøvekjørt Nissan Leaf 62 kWh e+
Nye Nissan Leaf: - Går fra å være godt motorisert til å kjennes direkte sprek
Så langt kommer du med Nye Nissan Leaf 62 kWh e+.
Nå er Nissan klar med sin nye Leaf-modell med 62 kWh batterikapasitet. Utleveringer av bilen starter i slutten av juli. I motsetning til mange av konkurrentene kan Nissan levere bil relativt snart om du bestiller i dag. Omtrent fem måneder er ventetiden Nissan estimerer for den nye Leaf 62 kWh e+.
Solid økning i rekkevidden
I forhold til den vanlige 40 kWh-utgaven av Leaf får du en solid økning i rekkevidden. I følge den nye og erfaringsmessig relativt troverdige WLPT-normen går den opp fra 270 til 385 km.
Forbruket er oppgitt til 1,86 kWh per mil. De 11,5 milene kan være forskjellen på om helgeutflukten eller veien til hytta kan foretas uten mellomlading. Eller hverdagens gjøremål går i hop uten nervøse blikk på rekkeviddeindikatoren.
Prisen på Nissan Leaf 62 kWh øker
Ikke bare øker rekkevidden, det gjør også prisen. Den rimeligste N-Connecta koster 346 800 (294 500 for 40 kWh) og den best utstyrte Tekna lander på 375 000 kroner (307 500 for 40 kWh). Men du får mer enn bare rekkevidde med på kjøpet.
Effekten går opp fra 150 hk/110 kW til 215 hk/160 kW, mens dreiemomentet øker fra 320 til 340 Nm. På vår prøvekjøringsrunde merkes det godt.
Ikke det at vi har savnet krefter i Leaf, men nå går den fra å være godt motorisert til å kjennes direkte sprek.
Nissan oppgir 0-100 km/t på 7,3 sekunder for Leaf 62 kWh e+.
Større batteripakke
Batterimodulen er større og tyngre, uten at det har gått utover den innvendige plassen. Oppsettet av hjulopphenget er justert og bakkeklaringen 2 cm lavere enn 40 kWh-utgaven. På fine sommerveier kjører Leaf slik den alltid har gjort: Trygt, forutsigbart og med egenskaper slik du forventer av en snill kompaktbil.
LES OGSÅ: Kjell Roger kjørte Nissan Leaf fra Oslo til Kautokeino
Med tørr asfalt under forhjulene har de grep nok til å håndtere den ekstra effekten.
Hurtigladning
Hurtiglading har vært et tema på Leaf. Siden batteripakken ikke er væskekjølt kan ladetiden gå opp ved høye temperaturer eller hyppig hurtiglading. I følge Niko Tillan, nordisk produktsjef for Nissans EV-modeller, er ventilasjonen rundt batterimodulen forbedret. Dessuten er bilen klar for hurtigladeeffekt på inntil 100 kW, når slike ladere blir tilgjengelig. Hvordan dette fungerer i praksis kommer vi tilbake til i en senere test av Nissan Leaf 62 kWh e+.
Nytt infotainmentsystem
Et nytt infotainmentsystem er på plass i midtkonsollen på alle nye Leafmodeller. Tillan sier det i hovedsak gir flere kommunikasjonsmuligheter. Derfor har Nissan også utviklet en helt ny app for Leaf, der man gradvis vil innføre nye funksjoner.
Foreløpig er den nye funksjonaliteten begrenset til en «finn bilen»-tjeneste, der du kan slå på lys eller horn for å finne igjen bilen der den er parkert. Tillan legger til at ny app og nye tjenester ikke blir bakoverkompatible med tidligere Leaf-modeller.
Test av rekkevidden på Nissan Leaf
Jeg kjører en runde på 11 mil med Leaf 62 kWh e+ der rundt 7 av dem er på motorvei og resten på landevei.
Temperaturen er elbil-vennlig med 20-21 grader. Forbruket havner på 1,65 kWh per mil. Tallene fra rekkeviddeindikator og bruk av batterikapasitet tilsier at vi kunne ha kommet ca. 40 mil med slik kjøring, og klart ca. 32 mil ved bruk av 80 % batterikapasitet.
Tekniske data: Nissan Leaf 62 kWh e+
Effekt, hk/kW: 215/160
Dreiemoment, Nm: 340
Lengde/bredde/høyde, cm: 449/179/155
Bagasjerom, liter: 435 (Tekna: 420)
Standard dekkdimensjon: 215/50-17
Batterikapasitet, kWh: 62
Rekkevidde, WLTP km: 385
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,86
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,3
Toppfart, km/t: 157
Pris fra, kr: 346 800
Det er hyggelige tall og vi er spent på å se om det holder vann når vi får bilen til en lengre test under mer varierte kjøreforhold.
LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model 3
Førsteinntrykket er i alle fall enkelt oppsummert: Nissan Leaf 62 kWh e+ leverer som forventet.