Fra page 3 til forsiden på Vi Menn
Hun ble Side 3-pikenes største ikon på 80-tallet
I England hadde de gjort seg bemerket lenge, og på 1980-tallet begynte de engelske nabojentene å vise seg frem for norske menn også.
Pinup-jentene som hadde preget tiårene frem til og med andre verdenskrig, hadde på 1950-tallet i stor grad blitt erstattet som sexsymboler av filmstjerner som var villige til å vise hud de første tiårene av Vi Menns historie.
Marilyn Monroe, Claudia Cardinale, Sophia Loren, Brigitte Bardot og Raquel Welch solgte både plakater og blader, i tillegg til kinobilletter, og selv om jenter som Bettie Page fortsatt var populære gjennom 1950-tallet, hadde filmstjernene i bunn og grunn tatt tilbake tronen og beholdt den gjennom 1960-tallet og utover på 1970-tallet.
Variant av pinup
Etter hvert som samfunnet ble mer og mer løssluppent, den seksuelle revolusjonen hadde startet og pornoindustrien blomstret, ble samfunnet mer frigjort, og grensene flyttet på seg i populærkulturen.
På begynnelsen av 1970-tallet ga det liv til et nytt fenomen, der vanlige jenter, helst med litt uvanlig fordelaktige attributter, fikk vise seg frem. En slags variant av pinup-fenomenet.
Avisen The Sun startet fra 1970 med jevne mellomrom å ha bilder av lettkledde damer på sin side 3.
Til å begynne med var dette jenter med bikini eller undertøy, men ganske raskt begynte bildene å vise full nakenhet, ikke minst med synlige brystvorter.
De konkurrerende avisene Daily Mail og Daily Star fulgte raskt etter, men The Sun hadde ført an, og ble raskt Englands mest populære avis godt hjulpet av annet seksuelt ladet innhold.
Les også (+) Lettkledde jenter på 1940-tallet
Nabojenta
Jentene som kledde av seg for de engelske tabloidavisene var ofte «vanlige» jenter, såkalte girls-next-door, og stilen ble kalt glamourfotografi, der fokuset er på modellen, og poseringen og komposisjonen av bildet gjerne er erotisk.
Det gjorde at de viktigste kravene til jentene som skulle avbildes var former, og villighet til å vise frem disse. Dette ga opphavet til en ny yrkesgruppe; glamourmodellene.
Årets deiligste
I Norge ble ikke dette fenomenet så mye omtalt de første årene, verken i Vi Menn eller andre steder.
Vi har tidligere skrevet om hvordan Vi Menn mot slutten av 1970-tallet og på begynnelsen av 1980-tallet var et rendyrket reportasjeblad, og hadde kastet ut alt som var av ukens modell og andre unnskyldninger for å kunne vise nakne kvinnebryster.
En og annen slenger var det i 1980 også, men først mot slutten av 1981 begynte jentene å finne tilbake til coveret.
Som tidligere tilhørte det sjeldenhetene at jenta på coveret ble presentert med navn, og selv Bo Dereks ikoniske strandbilde, med puppene struttende bak våte og gjennomsiktige klær, får ingen forklaring utover samletittelen Mennesker i *Glede *Sorg *Drama og henvisningen Brennpunkt 1981, som skal vise til at det er en slags bonusutgave av Vi Menn med en oppsummering av året. Inne i bladet får vi vite at Bo er årets deiligste, og det var sikkert mer enn nok informasjon for leserne.
Les også (+) Julie Ege – sexsymbol, skuespiller og sykepleier
Illustrasjonspupper
I det påfølgende året er imidlertid damene tilbake på coveret for fullt, og i januar 1982 møter vi for første gang fire av de britiske Side 3-jentene i den relativt lettbeinte artikkelen «En superkvinne for Supermann», der Debbie Smith, Jane Warner, Gina Keer og Toni White får velge seg hver sin superhelt.
Det er fortsatt stort sett bare filmstjerner og de klassiske sexsymbolene som får navn og bilde på forsiden av Vi Menn, som Raquel Welch og Jacqueline Bisset, og det er fortsatt noen varianter av «den nye Brigitte Bardot», som var et flittig grep på 1970-tallet.
Sakte, men sikkert begynner det imidlertid å bre om seg med bruk av navnløse og lettkledde jenter til å illustrere alle slags forsideartikler, enten det er snakk om biler, mopeder, sommer eller eksotiske reisemål.
Til en artikkel om å bli med Vi Menn på seiltur til Karibien i 1983, velger bladet å bruke bilder av en ung engelsk modell som samme år har hatt sin debut på den omtalte tredjesiden i The Sun. Lett påkledd på coveret, og toppløs inne i bladet, finner vi nemlig det som temmelig ubestridelig er Samantha Fox, selv om navnet ikke fremkommer noe sted.
Les også (+) - Dette vil rødstrømpene ta fra oss
Pupper som springbrett
Norge og Vi Menn begynte etter hvert å fatte interesse for dette nye fenomenet for alvor, og i 1984 dro bladet til «glamourmodellenes hovedstad», London. Der besøkte bladet et fotostudio som leverte modeller og bilder til den kulørte, britiske pressen.
Samantha Fox var kanskje navnløs første gang hun dukket opp i Vi Menn, men ikke lenge etter slo hun igjennom for fullt, og ble Side 3-pikenes største ikon.
Og hun var langt fra alene om å bli rik og berømt på å kaste klærne i engelske tabloidaviser.
Håpefulle jenter
En annen «puppekjendis» var Linda Lusardi, som også skulle dukke opp på Vi Menns sider.
Hun tok senere steget over i filmens verden med roller i diverse såpeoperaer, og senere realityshow, på CV-en. I 1987 dukket hun opp igjen i Vi Menn, denne gang i anledning hennes «comeback» som Side 3-pike.
Med sine 27 år var hun egentlig altfor gammel til å være glamourmodell, kunne man lese i bladet den gang.
Andre som skapte seg et navn ved å stille opp naken foran kamera var Maria Whittaker, Melinda Messenger, Kathy Lloyd og Suzanne Mizzi. Hvert år dukket det opp nye unge og håpefulle jenter som håpet at Page 3 i The Sun skulle bli springbrettet til en karriere i rampelyset, for eksempel som popstjerne eller skuespiller.
De måtte imidlertid alle tåle å bli målt opp mot gallionsfiguren Samantha Fox, som fortsatte å dukke opp i Vi Menn med ganske jevne mellomrom.
Les også (+) Thomas var bare tre år da han så moren bli drept. 12 år senere rammet en ny tragedie
Puppulærkultur
Glamourmodellenes inntog for fullt i britisk dagligliv spredte seg både til andre land og til populærkulturen – ikke minst popmusikken. Uttrykket «sex selger» har vel sjelden vært mer sant, eller mer skamløst utnyttet, enn på åttitallet.
Sabrina sprengte alle grenser med sin hit «Boys (Summertime Love)» og den ekstremt frilynte musikkvideoen som fulgte med.
Samantha Fox var også godt i gang, og Madonna hadde allerede begynt å lefle med sexy symbolikk.
I Hollywood ble nakne pupper et velkjent knep for å trekke folk til kinoene, spesielt i lettbente ungdomskomedier.
Og utover åttitallet skulle fenomenet med glamourmodeller bare vokse seg større, ikke minst i Vi Menn.
Men, det er en historie for en annen gang – det vil si neste nummer.