Puppulærkultur

Hæla i taket på 1980-tallet

Løsslupne collegefilmer og lettkledde popstjerner preget et tiår som ga oss hjemmekino, musikkvideoer og kabel-TV.

Pluss ikon
<b>TOPPLØS:</b> Kari Klark hadde et håp om at noen nakenbilder skulle hjelpe på filmkarrieren.
TOPPLØS: Kari Klark hadde et håp om at noen nakenbilder skulle hjelpe på filmkarrieren. Foto: Brad Elterman/REX/NTB scanpix
Først publisert Sist oppdatert

Pop- og rockestjernene gikk inn i en merkelig periode da kalenderen kom til åttitallet. Dette var tiåret da spandex, stort hår, kraftig sminke og klær med leopardmønster ble store trender. Noe som for øvrig gjaldt både for menn og kvinner.

Åttitallet har også blitt stående som grådighetens tiår. Folk var for lengst ferdig med nøysomheten tidligere generasjoner hadde lagt sin stolthet i, nå skulle det nytes og sløses med begge hender. Og populærkulturen speilet, som alltid, trendene i samfunnet: Luksus og overdådighet ble løftet frem både i film, musikk og magasiner som noe man burde strebe etter.

DE BESTE HISTORIENE RETT I EPOST-KASSA:
Meld deg på Vi Menns ukentlige nyhetsbrev!

Samtlige Vi Menn siden 1951

Vi Menn har hyllet kvinnekroppen siden 1951, Sjekk vårt digitale arkiv som samtlige bilder, artikler og blader gjennom tidene!

<b>BARE NAVN, INGEN FORKLARING:</b> Fra 1984 begynte Vi Menn å vise frem de engelske glamourmodellene.
BARE NAVN, INGEN FORKLARING: Fra 1984 begynte Vi Menn å vise frem de engelske glamourmodellene.

Naken hud

Og med luksus og overdådighet kom nakne kropper og åpenlys lefling med sex. Med Sky Channel og MTV ble det et fokus på musikkvideoer som endret hvordan musikk ble markedsført. Man måtte selge noe visuelt i tillegg til musikken, og skal man selge noe visuelt, er det lett å spille på sex. Det banet vei for fenomenet puppepop, der artister som Samantha Fox og Sabrina regjerte.

På verdens strender var toppløs soling normen mer enn unntaket. Løssluppenheten ble også mer og mer påtagelig i Hollywood, som slapp stadig dristigere filmer. Den nye sjangeren av college/high school-komedier som blomstret opp, brukte naken hud for alt det var verdt: Porky’s («Het ungdom» på norsk), Weird Science («Den eksplosive drømmekvinnen») og Fast Times at Ridgemont High («Hæla i taket»), for å nevne noen.

<b>RELEVANT:</b> Popstjernen Sabrina fikk æren av å representere «De nye sexsymbolene» i 1989.
RELEVANT: Popstjernen Sabrina fikk æren av å representere «De nye sexsymbolene» i 1989.
<b>BRASK OG BARM:</b> Samantha Fox slo igjennom som plateartist i 1986, og ble også en av de aller første glamourmodellene på forsiden<br/> av Vi Menn.
BRASK OG BARM: Samantha Fox slo igjennom som plateartist i 1986, og ble også en av de aller første glamourmodellene på forsiden
av Vi Menn.

Lolitaer

Åttitallet var ikke så nøye på alder – man kan si at tiåret hadde et aldri så lite Lolita-kompleks. I filmen «Blue Lagoon» fra 1980 var det mye hud og sexscener. En pur ung Brooke Shields, kun 14 år gammel, ble svært populær blant unge gutter på 1980-tallet. Og dessverre sikkert også blant eldre menn. Samme år var hun også Calvin Kleins ansikt utad i en kontroversiell undertøyskampanje. I England sendte moren til Samantha Fox inn lettkledde bilder til The Sun av datteren, mens hun fortsatt bare var 16 år, med håp om at hun skulle bli Page 3-
pike.

Vi Menn kommenterte fenomenet i artikkelen «Ung og sexy» i juli 1989, om (altfor) unge jenter som gjorde suksess som modeller og skuespillere.

<b>KURVER:</b> Da Vi Menn i 1989 skrev om trenden med silikonimplantater i brystene, valgte man å illustrere med et bilde av en silikonmodell. 
KURVER: Da Vi Menn i 1989 skrev om trenden med silikonimplantater i brystene, valgte man å illustrere med et bilde av en silikonmodell. 

Stadig dristigere

Vi Menn holdt seg noenlunde
stuerene på begynnelsen av 1980-tallet, i hvert fall hva forsidene gjaldt. De gangene man viste bar hud og pene damer på forsiden, hadde det noenlunde relevans med utgavens hovedartikkel. Selv om sammenhengen mellom illustrasjonsbildene og artiklenes innhold ofte var heller tynn.

<b>TOPPLØS:</b> «Sydenferier» ble allemannseie. Det førte blant annet til artikkelen «Søkelys på feriesex» i Vi Menn. 
TOPPLØS: «Sydenferier» ble allemannseie. Det førte blant annet til artikkelen «Søkelys på feriesex» i Vi Menn. 

Fra midten av tiåret begynte de nakne pikene å dukke opp oftere, både inne i bladet og på forsiden. Man begynte også å ta seg friheter med relevansen til artiklene. Det var tydelig at man nå satset mer på å ha blikkfang på forsiden, enn at det skulle ha noen klar sammenheng med motivet. Noen ganger var det forholdsvis relevant, om ikke annet så på grunn av sesongen: Sommernummeret kunne for eksempel ha en dame i badedrakt eller bikini på forsiden, noe som må sies å være innafor.

I tillegg begynte man å kjøre sex- og samlivsartikler, som «Den nye Eva» (om datidens kvinner), «Erotikk – Veien til et nytt liv» og «Sex er viktig for helsen – Elsk deg selv» på forsiden. Man trenger ikke mye fantasi for å tenke at dette rett og slett var en god unnskyldning for å bruke nakne damer som blikkfang.

<b>ER DET SÅ NØYE:</b> Også inne i bladet ble artikkelen om silikonpupper illustrert med en glamourmodell – som tilsynelatende er naturlig velutstyrt. 
ER DET SÅ NØYE: Også inne i bladet ble artikkelen om silikonpupper illustrert med en glamourmodell – som tilsynelatende er naturlig velutstyrt. 

Navn og fotograf

Vi skrev i forrige nummer om de britiske Side 3-jentene, som etter hvert også dukket opp i Vi Menn. Fra 1984 dukket de sporadisk opp, gjerne litt lenger bak i bladet. Noen ganger med litt forklarende tekst, men stort sett bare med fornavn og navnet på fotografen eller bildebyrået de var hentet fra.

En av de første som havnet på forsiden var – nær sagt selvfølgelig – selve dronningen av Side 3-
piker; Samantha Fox. I 1986 debuterte hun som plateartist med superhiten «Touch Me (I Want Your Body)», og dermed måtte hun selvfølgelig presenteres for Vi Menns lesere, som fikk vite at Samantha i hjemlandet var «like kjent som Big Ben og Buckingham Palace».

<b>KINDEREGG:</b> Blonder, høyt hår og en fyldig barm – tre ting som gikk igjen hos Side 3-jentene. Her fra Vi Menn i 1989. 
KINDEREGG: Blonder, høyt hår og en fyldig barm – tre ting som gikk igjen hos Side 3-jentene. Her fra Vi Menn i 1989. 
<b>TIDSRIKTIG:</b> Ingenting å si på åttitallsestetikken her. 
TIDSRIKTIG: Ingenting å si på åttitallsestetikken her. 

Illustrasjonsbilder

Dette ble imidlertid ikke startskuddet for Side 3-piker på forsiden av Vi Menn, slik man kanskje skulle tro. I stedet fortsatte bladet med sin vante formel av stort sett relevante forsider knyttet til nummerets hovedartikkel, med noen drypp av nakne eller lettkledde jenter når man hadde en reiseartikkel, sex- og samlivsstoff, eller annet som kunne brukes som unnskyldning for å fylle forsiden med kvinnelige kurver.

<b>EROTISK GULLGRUVE:</b> Natalie Huer tok over hovedrollen som Emmanuelle i 1988. Det var mat for Vi Menn, som også puttet henne på forsiden. 
EROTISK GULLGRUVE: Natalie Huer tok over hovedrollen som Emmanuelle i 1988. Det var mat for Vi Menn, som også puttet henne på forsiden. 

For eksempel tok den unge skjønnheten Natalie Huer over hovedrollen i mykpornofilmene om «Emmanuelle» i 1988 – en slik sjanse lot man selvfølgelig ikke gå fra seg. Natalie ble klistret over forsiden og fikk vise seg frem over flere sider inne i bladet. Året etter var det den første hovedrolleinnehaveren i Emmanuelle-serien som fikk samme ære, men da under overskriften «Emmanuelle ødela mitt liv». Bildene var imidlertid av det samme, sexy slaget. De som hun faktisk fortalte at hadde ødelagt livet hennes …

<b>PLAYBOY-FAVORITT:</b> I 1981 skrev Vi Menn om Lillian Müller, som da hadde flere covershoots for Vi Menn på baken.
PLAYBOY-FAVORITT: I 1981 skrev Vi Menn om Lillian Müller, som da hadde flere covershoots for Vi Menn på baken.

Få norske innslag

Norske jenter var det ikke vanlig å se ennå. Noen unntak var det jo, for eksempel var Playboy-jenta Lillian Müller en gjenganger også i Vi Menn, men de norske glamourmodellene hadde ennå ikke meldt seg. Ikke før i 1988.

Åttitallet har også blitt stående som grådighetens tiår.

Da kunne Vi Menn presentere Gry fra Alta, som satset på å slå igjennom som glamourmodell i England. Og den norske tyveåringen fikk glødende omtale fra en ikke identifisert avis, ifølge oppslaget i Vi Menn: «En snøfugl fra det fjerne nord, Gry Haugen, 20 år gammel, har fløyet inn til London fra landet med de isbelagte fjorder for å gjøre karriere i den rødglødende britiske glamourverdenen. Den smellvakre norske jenta har ambisjoner om en modellkarriere etter å ha blitt snappet opp av den verdensberømte agenten Bill Wright».

Dermed ble Gry den første norske glamourmodellen og Side 3-piken på Vi Menns sider. Men flere skulle det bli. For i 1992 lanserte Vi Menn «Ukens flørt», det som senere skulle bli kjent som Vi Menn-piken.

De fem mest sexy 80-tallsfilmene

<b>HÆLA I TAKET:</b> Phoebe Cates og Jennifer Jason Leigh.

Kropp ble hyppig brukt for å trekke publikum til kinoene, eller eventuelt movieboxene, på åttitallet. Her er fem av våre favoritteksempler.

Het ungdom (Porky’s, 1981)

På mange måter den opprinnelige åttitalls high school-komedien, komplett med sexfiksering og bløte vitser. Selv om vi ikke husker stort annet enn scenene fra jentedusjen.

Hæla i taket (Fast Times at Ridgemont High, 1982)

Åttitallet kokt ned til 90 minutter med dop, sex og dårlig humor. Et ypperlig eksempel på en åttitallskomedie – ikke minst siden både Phoebe Cates og Jennifer Jason Leigh kastet klærne i filmen.

9 ½ Weeks (1986)

Denne dampende filmen med Kim Basinger ble ingen suksess i USA, men ble svært populær på videomarkedet … Svært godt kjent for sitt erotiske og til tider sadomasochistiske innhold.

Den eksplosive drømmekvinnen (Weird Science, 1985)

EDB var nytt og spennende, med bortimot endeløse muligheter. Som for eksempel at to heller nerdete unggutter kunne lage sin egen drømmekvinne. Da snakker vi ekte kjærlighet, dere. Men Kelly LeBrock så ganske fantastisk ut, da.

Frekke forretninger (Risky Business, 1983)

Tom Cruise fikk sin første hovedrolle i denne filmen, men de fleste husker nok best Rebecca De Mornay i rollen som prostituert – med alt det innebar av nakenscener.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2020

<b>HELSESTOFF:</b> Artikler om sex og samliv var en gyllen mulighet til å vise mye hud på forsiden av Vi Menn. 
HELSESTOFF: Artikler om sex og samliv var en gyllen mulighet til å vise mye hud på forsiden av Vi Menn.