«Fredrikssons fabrikk»

Avslører hvorfor «Fredrikssons fabrikk» ble lagt ned: – Vi ville gjerne fortsette

Geir Kvarme, Brit Elisabeth Haagensli og Anne Marie Ottersen ser med glede og vemod tilbake på tiden de hadde på den fiktive klesfabrikken. Savnet etter Aud Schønemann, Elsa Lystad og Magnus Härenstam er stort.

<b>«FREDRIKSSONS FABRIKK»:</b> Her har Magnus Härenstam armen rundt halsen til Anne Marie Ottersen. Bak står Aud Schønemann, Elsa Lystad, Geir Kvarme og Brit Elisabeth Haagensli. Nå har Härenstam, Schønemann og Lystad gått bort.
«FREDRIKSSONS FABRIKK»: Her har Magnus Härenstam armen rundt halsen til Anne Marie Ottersen. Bak står Aud Schønemann, Elsa Lystad, Geir Kvarme og Brit Elisabeth Haagensli. Nå har Härenstam, Schønemann og Lystad gått bort. Foto: Jan Petter Lynau
Først publisert Sist oppdatert

Latteren sitter løst når Geir Kvarme (60), Brit Elisabeth Haagensli (70) og Anne Marie Ottersen (78) møtes for å mimre om 90-tallssuksessen «Fredrikssons fabrikk».

Den svensk-norske serien gikk på NRK mellom 1990 og 1993, og på det meste var det hele 2,3 millioner som fulgte komiserien.

– «Fredrikssons fabrikk» var et eventyr fra A til Å. Lørdagsunderholdningen var veldig viktig for folk den gangen. Vi hadde det så mye moro sammen, minnes Anne Marie.

Hun røper at skuespillerne ikke var enige i at serien burde legges ned etter tre sesonger og en spillefilm.

– Vi ville gjerne fortsette etter at siste episode var ferdiginnspilt, men da kom det en ny underholdningssjef fra England og la det ned, sier hun og utdyper:

– Da sa Rolv Wesenlund: «Hadde du sagt til mediepersoner i Amerika at de la ned den største suksessen som fantes, ville de ha fått sjokk». Vi slo til og med en VM-landskamp i fotball mellom Norge og Nederland i seertall!

<b>NÆRE BÅND: </b>Brit Elisabeth Haagensli, Anne Marit Ottersen og Geir Kvarme stilte villig opp på en reunion-sak for Her og Nå. Bildene ble tatt på systua til Frelsesarmeens arbeidsmarkedstiltak, Jobben, i Oslo.
NÆRE BÅND: Brit Elisabeth Haagensli, Anne Marit Ottersen og Geir Kvarme stilte villig opp på en reunion-sak for Her og Nå. Bildene ble tatt på systua til Frelsesarmeens arbeidsmarkedstiltak, Jobben, i Oslo. Foto: Svein Brimi

«Fredrikssons fabrikk»

Geir Kvarme fikk en kickstart på skuespillerkarrieren med TV-produksjonen.

– Jeg hadde nettopp kommet ut av egget og knapt fått fjær på. Jeg hadde debutert på Torshovteatret med et stykke som het «Utlendingen». En dag fikk jeg høre at Bo Hermansson var i salen. Jeg visste ikke hvem det var, men fikk det raskt forklart, humrer han.

Morgenen etter ringte «Fleksnes»-regissør Hermansson og ville møte den unge skuespilleren for en lunsj på Theatercaféen samme dag. Der fikk han tilbud om en rolle i den kommende produksjonen.

– Da han ramset opp navnene på de andre skuespillerne, trodde jeg at han tullet. Det var bare store navn som jeg hadde vokst opp med, sier han og ser bort på Anne Marie og Brit Elisabeth.

<b>90-TALLSSUKSESS: </b>På det meste var det over to millioner som så på komiserien. Hege Schøyen (t.h.) hadde også en rolle i den populære <br>produksjonen.
90-TALLSSUKSESS: På det meste var det over to millioner som så på komiserien. Hege Schøyen (t.h.) hadde også en rolle i den populære
produksjonen.
Foto: Knut Falch/NTB

– Vi deler en veldig viktig del av vår skuespillerkarriere, i alle fall min. Jeg føler meg veldig trygg og knyttet til dere, og jeg slapper sånn av når vi er sammen, sier Geir.

– Ja, det er sant. Innspillingene strakte seg over fire år, så vi fikk mye tid til å bli kjent med hverandre, samtykker Brit Elisabeth.

Hun vil berømme den yngre kollegaen for hans sprudlende humør og iver etter å lære.

Da Halvor fortalte hemmeligheten, begynte foreldrene å gråte. Han må fortsatt...
Pluss ikon
Da Halvor fortalte hemmeligheten, begynte foreldrene å gråte. Han må fortsatt smile av søsterens reaksjon

– Geir var full av entusiasme, så det var også veldig gøy for oss å få lov til å bli kjent med ham og jobbe med ham.

Les også: Anne Marie Ottersen og Lasse Lindtner møttes for 38 år siden: – Vi bare visste at «dette er rett»

<b>ALVORLIG GJENG:</b> Her er de ansatte ved den fiktive fabrikken i dårlig humør etter at direktør Fredriksson engasjerte en rasjonaliseringsekspert, spilt av Kari Simonsen.
ALVORLIG GJENG: Her er de ansatte ved den fiktive fabrikken i dårlig humør etter at direktør Fredriksson engasjerte en rasjonaliseringsekspert, spilt av Kari Simonsen. Foto: NRK

Spilles på Oslo Nye Centralteatret

Nå spilles teaterforestillingen «Fredrikssons fabrikk» på Oslo Nye Centralteatret.

– Det er morsomt at de har satt opp en teaterforestilling. Det er jo en hyllest, sier Anne Marie og smiler bredt.

De største profilene i TV-serien var Anne Marie Ottersen, Brit Elisabeth Haagensli, Geir Kvarme, Elsa Lystad, Aud Schønemann og svenske Magnus Härenstam. Nå er de tre sistnevnte gått ut av tiden.

– Halvparten av oss er borte nå, noe som er veldig rart. Vi ble så sammensveiset. Det er utrolig å tenke på at jeg har fått lov til å jobbe sammen med disse kanonene. Å få bli kjent og å få bli god venn med dem, sier Geir.

Tapet av gode venner og kolleger har fått Anne Marie til å reflektere rundt det å eldes.

– Det er rart å bli eldre. Det er mye å ta inn over seg. Du har hatt et annet blikk på livet ditt til du blir eldre og ser at folk begynner å dø i større antall rundt deg. Perspektivet på livet endrer seg. Det må man ta til seg, men samtidig vil jeg være en energisk og glad person videre.

Brit Elisabeth beskriver seg selv som en fremtidsrettet realist.

– Se deg aldri tilbake, se fremover. Alle lever med vondter, og vi har våre ting som vi bærer med oss. Det sa Elsa og Aud også. Det ligger en sårhet i at den nye generasjonen ikke vet hva som ligger bak oss når folk forsvinner. Og så må jeg si som Rolv Wesenlund sa: «Vi rykker stadig frem i køen».

Les også: (+) Mamma sier hun ikke vil være bestemor og det er så sårt

<b>FORFENGELIG:</b> Brit Elisabeth tar på et ekstra strøk med leppestift til ære for Her og Nås fotograf.
FORFENGELIG: Brit Elisabeth tar på et ekstra strøk med leppestift til ære for Her og Nås fotograf. Foto: Svein Brimi

Gode minner og røverhistorier

Trioen snakker så å si i munnen på hverandre når de får spørsmål om å mimre tilbake.

Regissør Bo Hermansson hadde god peiling på TV-komedier, og ga rådet: «Inte spela». Skuespillerne fikk være med på å forme sine egne roller. Enkelte tok den mer ut enn andre.

– Elsa bestemte seg aldri for hva hun skulle si før hun sa det, så hun tok noen svinger for å komme dit hun skulle. Innimellom kan du se det på oss andre at vi blir litt usikre, men det funket alltid, husker Geir.

– Ja, Aud ville ha ting ordentlig og kunne bli litt stressa av det. «Ja, hva skal du si?». Hun var streng og disiplinert, forteller Anne Marie.

– Om jeg problematiserte ting eller sa at noe ikke fungerte, kunne Aud sparke meg på leggen. Alt hun gjorde, funka alltid. Hun hadde en timing som var helt enorm. Et unikt talent, sier Geir.

<b>GOD STEMNING: </b>Brit Elisabeth, Geir og Anne Marie fant fort tilbake til den munnrappe og humoristiske stemningen de hadde i NRK-serien.
GOD STEMNING: Brit Elisabeth, Geir og Anne Marie fant fort tilbake til den munnrappe og humoristiske stemningen de hadde i NRK-serien. Foto: Svein Brimi

– Ingen av oss hadde vært med om Aud ikke hadde godtatt oss. Teater er et gruppearbeid. Er det ett menneske som skaper problemer, blir det konflikt, forteller Anne Marie.

Les også: Skuespiller Kari-Ann Grønsund gråt da hun hørte navnet til barnebarnet

Veldig privat

Geir røper at hele Norges «Modern» var et veldig privat menneske.

– Hun likte ikke oppmerksomhet og ville ikke ha noe mas. Etter opptak tok hun meg alltid hardt i armen og sa: «Nå går vi». Hun var en nasjonalskatt, men likte ikke oppmerksomheten. Geir kommer på et annet minne fra da han spilte Roger i teaterstykket «Nr. 13» med Aud.

<b>BLID DUO:</b> Geir og Anne Marie lot seg raskt føre tilbake til den sjargongen de hadde på 90-tallet. 
BLID DUO: Geir og Anne Marie lot seg raskt føre tilbake til den sjargongen de hadde på 90-tallet.  Foto: Svein Brimi

– Jeg hadde 40 i feber og bøtter i kulissene hvis jeg skulle kaste opp. Da jeg sa at jeg ikke visste om det kom til å gå, sa Aud: «Vet du hva som er så bra, Geir? Roger er ikke dårlig, vet du». Så gikk vi inn. Det var ikke mye trøst, sier han og ler litt.

– Tenk, så heldige vi var som fikk lov til å jobbe med de store stjernene og ende opp med å bli gode venner med dem.