Heftige katamaraner

Spearhead-klassen er den amerikanske marinens råeste transportskip

Spearhead-klassen er den amerikanske marinens råeste transportskip. Katamaranene har stor lastekapasitet, er raske og kan brukes i grunne farvann.

<b>SPEARHEAD:</b> Katamaranene i Spearhead-klassen er av typen Expeditionary Fast Transport (EPF).
SPEARHEAD: Katamaranene i Spearhead-klassen er av typen Expeditionary Fast Transport (EPF).
Først publisert Sist oppdatert

Helt siden 90-tallet har det norske forsvaret benyttet skip bygget som katamaraner, eller rettere sagt luftputekatamaraner, konstruert for minesveip og mine­jakt (Alta- og Oksøy-klassen).

Mindre motstand

Kystkorvettene i Skjold-klassen er bygget etter samme prinsipp. Skroget er formet som en katamaran med to skrog som stikker ned i vannet, men passasjen mellom de to skrogene er stengt av fleksible «skjørt».

Kraftige vifter pumper luft inn i rommet mellom skrogene og de fleksible skjørtene, noe om gjør at fartøyet hever seg i sjøen. Det gir mindre motstand i vannet, større fart og mindre drivstofforbruk.

Beholde korvettene

<b>SKJOLD-KLASSEN:</b> Korvetter bygget som luftputekatamaran. 
SKJOLD-KLASSEN: Korvetter bygget som luftputekatamaran.  Foto: Forsvaret

Skjold-korvettene har en toppfart på imponerende 60 knop. Men flere av disse katamaranskipene er lagt i opplag eller solgt. Etter kun noen få år i tjeneste besluttet stortinget i 2016 å fase ut de seks Skjold-korvettene fordi F-35-flyene med Joint Strike Missile ville gjøre dem overflødige.

I langtidsplanen for forsvaret 2020 er det imidlertid vedtatt å beholde korvettene til 2030, blant annet grunnet tapet av KNM Helge Ingstad.

Les også: (+) Skipene overraskes av en fryktinngytende drapsmaskin. Da tar den norske kapteinen en nærmest ufattelig avgjørelse

<b>GRUNT FARVANN:</b> Speadhead-klassen er konstruert for å kunne manøvrere på grunt farvann. 
GRUNT FARVANN: Speadhead-klassen er konstruert for å kunne manøvrere på grunt farvann.  Foto: US Navy
<b>HELIKOPTERDEKK:</b> Den sivile helidekk-assistenten Jimmy Conner dirigerer et UH-60 Blackhawk ned på helipaden på USNS Spearhead. 
HELIKOPTERDEKK: Den sivile helidekk-assistenten Jimmy Conner dirigerer et UH-60 Blackhawk ned på helipaden på USNS Spearhead.  Foto: US Navy

Fra Alabama

Om det norske forsvaret ikke lenger satser på katamaraner, så gjør amerikanerne det. Men til andre formål enn de norske luftpute­katamaranene. Expeditionary Fast Transport (EPF) kalles disse katamaranene i Spearhead-klassen. De ser ganske så nifse ut, men benyttes kun til transport.

<b>NORSK SELSKAP:</b> USNS Carson City sammen med det norske patruljefartøyet KNM Olav Trygvasson i forbindelse med øvelsen BALTOPS 2018 i Østersjøen. 
NORSK SELSKAP: USNS Carson City sammen med det norske patruljefartøyet KNM Olav Trygvasson i forbindelse med øvelsen BALTOPS 2018 i Østersjøen.  Foto: Forsvaret

De opereres av Military Sealift Command som er en del av US Navy. Det første skipet i klassen, USNS Spearhead, ble levert i 2012, og nylig ble det 12. fartøyet av denne typen ‑ USNS Newport - levert av Austal-verftet i Mobile i staten Alabama.

<b>VANNJET:</b> Spearhead-klassen er utstyrt med fire  MTU 20V8000 M71L-dieselmotorer, hver med rundt 12 000 hk - som driver fire Wärtsilä WLD 1400 SR vannjet-dyser. 
VANNJET: Spearhead-klassen er utstyrt med fire  MTU 20V8000 M71L-dieselmotorer, hver med rundt 12 000 hk - som driver fire Wärtsilä WLD 1400 SR vannjet-dyser.  Foto: US Navy

Ytterligere to fartøyer i Spearhead-klassen er under konstruksjon.

Foto: US Navy

1200 nautiske mil

Fremdriften besørges fire kraftige MTU-dieselmotorer som forsyner fire vannjet-­dyser fra finske Wärtsilä med krefter. Toppfarten ligger rundt 40 knop, cirka 75 km/t.

Med en snittfart på 35 knop oppgis rekkevidden til rundt 1200 nautiske mil.

EPF-fartøyene er designet for å operere i grunne farvann, og for å hurtig kunne forflytte tropper, utstyr og militære kjøretøyer. Lasterampen tåler vekten av en M1A2 Abrams stridsvogn, og helikopterdekket er dimensjonert for et Sikorsky CH-53E Super Stallion-helikopter.

De 103 meter lange og 28,5 meter brede aluminiums-katamaranene har et deplasement på 2400 tonn.

Med et 1800 kvadratmeter stort cargo-­rom, er lastekapasiteten betydelig. I tillegg har fartøyene helikopterdekk og sitteplasser til 312 soldater, pluss mannskapet på 22 mann.

Les også: Slik er Norges hemmelige jakt på angrepsubåten NATO frykter mer enn noe annet

Spearhead-klassen

<b>KAPASITET:</b> Lasterampen tåler vekten av en M1A2 Abrams-stridsvogn. 

Skrog: Katamaran

Lengde: 103 meter

Bredde: 28,5 meter

Dypgang: 3,8 meter

Motorer: 4 MTU 20V8000 M71L-dieselmotorer,

Fremdrift: 4 Wärtsilä WLD 1400 SR vannjet

Toppfart: Ca 40 knop

Rekkevidde: 1200 nautiske mil ved 35 knop

Cargorom: 1800 m2

Lastekapasitet: 550 tonn