Heftige katamaraner
Spearhead-klassen er den amerikanske marinens råeste transportskip
Spearhead-klassen er den amerikanske marinens råeste transportskip. Katamaranene har stor lastekapasitet, er raske og kan brukes i grunne farvann.
Helt siden 90-tallet har det norske forsvaret benyttet skip bygget som katamaraner, eller rettere sagt luftputekatamaraner, konstruert for minesveip og minejakt (Alta- og Oksøy-klassen).
Mindre motstand
Kystkorvettene i Skjold-klassen er bygget etter samme prinsipp. Skroget er formet som en katamaran med to skrog som stikker ned i vannet, men passasjen mellom de to skrogene er stengt av fleksible «skjørt».
Kraftige vifter pumper luft inn i rommet mellom skrogene og de fleksible skjørtene, noe om gjør at fartøyet hever seg i sjøen. Det gir mindre motstand i vannet, større fart og mindre drivstofforbruk.
Beholde korvettene
Skjold-korvettene har en toppfart på imponerende 60 knop. Men flere av disse katamaranskipene er lagt i opplag eller solgt. Etter kun noen få år i tjeneste besluttet stortinget i 2016 å fase ut de seks Skjold-korvettene fordi F-35-flyene med Joint Strike Missile ville gjøre dem overflødige.
I langtidsplanen for forsvaret 2020 er det imidlertid vedtatt å beholde korvettene til 2030, blant annet grunnet tapet av KNM Helge Ingstad.
Les også: (+) Skipene overraskes av en fryktinngytende drapsmaskin. Da tar den norske kapteinen en nærmest ufattelig avgjørelse
Fra Alabama
Om det norske forsvaret ikke lenger satser på katamaraner, så gjør amerikanerne det. Men til andre formål enn de norske luftputekatamaranene. Expeditionary Fast Transport (EPF) kalles disse katamaranene i Spearhead-klassen. De ser ganske så nifse ut, men benyttes kun til transport.
De opereres av Military Sealift Command som er en del av US Navy. Det første skipet i klassen, USNS Spearhead, ble levert i 2012, og nylig ble det 12. fartøyet av denne typen ‑ USNS Newport - levert av Austal-verftet i Mobile i staten Alabama.
Ytterligere to fartøyer i Spearhead-klassen er under konstruksjon.
1200 nautiske mil
Fremdriften besørges fire kraftige MTU-dieselmotorer som forsyner fire vannjet-dyser fra finske Wärtsilä med krefter. Toppfarten ligger rundt 40 knop, cirka 75 km/t.
Med en snittfart på 35 knop oppgis rekkevidden til rundt 1200 nautiske mil.
EPF-fartøyene er designet for å operere i grunne farvann, og for å hurtig kunne forflytte tropper, utstyr og militære kjøretøyer. Lasterampen tåler vekten av en M1A2 Abrams stridsvogn, og helikopterdekket er dimensjonert for et Sikorsky CH-53E Super Stallion-helikopter.
De 103 meter lange og 28,5 meter brede aluminiums-katamaranene har et deplasement på 2400 tonn.
Med et 1800 kvadratmeter stort cargo-rom, er lastekapasiteten betydelig. I tillegg har fartøyene helikopterdekk og sitteplasser til 312 soldater, pluss mannskapet på 22 mann.
Les også: Slik er Norges hemmelige jakt på angrepsubåten NATO frykter mer enn noe annet
Spearhead-klassen
Skrog: Katamaran
Lengde: 103 meter
Bredde: 28,5 meter
Dypgang: 3,8 meter
Motorer: 4 MTU 20V8000 M71L-dieselmotorer,
Fremdrift: 4 Wärtsilä WLD 1400 SR vannjet
Toppfart: Ca 40 knop
Rekkevidde: 1200 nautiske mil ved 35 knop
Cargorom: 1800 m2
Lastekapasitet: 550 tonn