Milliardduellen

Dette må du vite om Norges nye stridsvogn

Nye stridsvogner til en samlet verdi av 19 milliarder skal anskaffes på rekordtid for å håndtere trusselen fra moderne russiske stridsvogner. Nå er det klart at valget falt på tyske Leopard 2A7 foran koreanske K2 Black Panther.

<b>HASTEINNKJØP:</b> Fire uker i øvingsfeltet på Rena er stridsvognekspertenes svar på biltest i kulda. Her kappkjører Leopard 2 A7 (t.v.) og K2 Black Panther ute i terrenget.
HASTEINNKJØP: Fire uker i øvingsfeltet på Rena er stridsvognekspertenes svar på biltest i kulda. Her kappkjører Leopard 2 A7 (t.v.) og K2 Black Panther ute i terrenget. Foto: Håkon Bonafede
Først publisert Sist oppdatert

Oppdatering 2. februar, 2023:

Statsminister Jonas Gahr Støre fortalte på en pressekonferanse på Rena leir at regjeringen går inn for å kjøpe 54 tyske Leopard 2A7-vogner.

De første nye stridsvognene ventes levert i 2026. Det er lagt inn mulighet for å kjøpe ytterligere 18 stridsvogner senere, skriver TV2.no.

– Nye stridsvogner har stor betydning for Forsvaret og er en betydelig styrking av Hæren. I dagens sikkerhetssituasjon blir tett forsvarssamarbeid i Europa stadig viktigere. Med kjøp av tyske stridsvogner sikrer vi at Norge har samme type stridsvogner som våre nordiske naboer og nære allierte. Vi knytter også tettere sikkerhetspolitiske bånd til Tyskland, sa Støre til pressen.

Bakgrunn: Slik var duellen mellom stridsvognene

Dette vet vi om tyske Leopard 2A7 og koreanske K2 Black Panther:

Lyden er kanskje det aller mest imponerende. De to V12-motorene høres ut som en blanding av diesellokomotiv og jordskjelv allerede før de to konkurrentene blir synlige ut av svingen på øvingsfeltet på Rena.

Begge lar de 1500 hestekreftene galoppere fritt der de kommer dundrende i tett formasjon så snøføyken står.

Bare synet av en 60–70 tonns stridsvogn i høy hastighet har en avskrekkende effekt, og det spares ikke på konfekten når Forsvarets nye stridsvogn skal velges ut fra de to kandidatene: K2 Black Panther fra koreanske Hyundai Rotem og tyske Leopard 2A7 fra Krauss-­Maffei Wegmann.

<b>UTFORDRER:</b> Norske kavalerister har kjørt tyske Leopard-vogner helt siden 1969. Men produsenten av koreanske K2 Black Panther (bildet) hevder at de har de mest moderne løsningene.
UTFORDRER: Norske kavalerister har kjørt tyske Leopard-vogner helt siden 1969. Men produsenten av koreanske K2 Black Panther (bildet) hevder at de har de mest moderne løsningene. Foto: Håkon Bonafede

Ytelse viktigst

Forsvarsminister Odd Roger Enoksen gliser bredt fra tårnluka på Leoparden når de to stridsvognene raser forbi. Han er med for å sparke i gang den første dagen med omfattende vintertesting i Østerdalen der de to leverandørene skal vurderes opp mot hverandre.

I prinsippet litt som å bestemme seg for tysk eller koreansk bil. Men når kjøretøyene har en stykkpris på et tresifret antall millioner, blir utprøvingen omfattende. Ytelse er viktigst, men også pris og ikke minst samarbeidsavtaler spiller en rolle når avgjørelsen skal tas i løpet av dette året.

Rettferdig behandling uten et snev av forfordeling av konkurrentene er viktig. Derfor måtte det loddtrekning til for å avgjøre hvilken rekkefølge Enoksen skulle hilse på den koreanske og tyske delegasjonen. Dermed avgjorde tilfeldigheten at han skulle kjøre den tyske stridsvogn først.

<b>AUTOMATLADER:</b> K2 Black Panther trenger ikke et eget besetningsmedlem til å lade kanonen. Med automatladersystemet der ammunisjonen oppbevares i et eget magasin bakerst i tårnet, er skuddtakten opptil 10 skudd i minuttet.
AUTOMATLADER: K2 Black Panther trenger ikke et eget besetningsmedlem til å lade kanonen. Med automatladersystemet der ammunisjonen oppbevares i et eget magasin bakerst i tårnet, er skuddtakten opptil 10 skudd i minuttet. Foto: Håkon Bonafede

19 milliarder

Dagens Leopard 2A4 er snart 40 år gamle. De ble kjøpt inn brukt til Hæren fra Nederland for 1,5 milliarder som erstatning for forgjengeren Leopard 1. Av de 52 opprinnelige stridsvognene er flere kannibalisert eller bygget om til støttevogner. Kostnadsrammen på nyinnkjøpet, som ble vedtatt av Stortinget bare en drøy måned i forveien, er på vel 19 milliarder kroner.

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

For det beløpet er det ønskelig med 82 stridsvogner, med et minimum på 72. Omtrent en dobling av det operative antallet i dag. Innkjøpet er allerede forsert med ett år i forhold til hva som er vanlig med Forsvarets anskaffelser. Håpet er at de første produksjonsmodellene ankommer Norge allerede i 2025.

Les også: Forsvarets store flopp

Hærsjef Lars Lervik legger ikke skjul på at tiden er i ferd med å løpe ut for de gamle Leopardene.

– Det vi nå anskaffer er en digital plattform med moderne rekke­vidde og beskyttelse som utgjør en del av et femtegenerasjons forsvar på lik linje med F-35 og nye ubåter. Stridsvognen gir oss en evne til å være til stede på bakken selv når en fiende prøver å påvirke oss, og kan sømløst dele observasjoner digitalt i et nettverk med andre hæravdelinger, fly og til og med skip for den saks skyld, sier han.

<b>KRYSSER ELVER:</b> Korea er et land med mye fjell og brede elver. Her benytter en K2 snorkelsystemet som gjøre den i stand til å forsere fire meter dypt vann.
KRYSSER ELVER: Korea er et land med mye fjell og brede elver. Her benytter en K2 snorkelsystemet som gjøre den i stand til å forsere fire meter dypt vann. Foto: Hyundai Rotem

Kneler

Begge produsentene har sendt team på rundt 30 mann, bestående av både militære stridsvognmannskaper og tekniske eksperter fra fabrikken. I løpet av fire vinteruker skal stridsvognene testes på mobilitet og ildkraft, noe som både innebærer skarpskyting og testing på glattkjøringsbane.

– I likhet med Norge er Korea et veldig kupert land med vanskelig terreng, mye nedbør og streng vinterkulde. Vi håper faktisk på enda mer snø for demonstrere egenskapene til K2, forteller Eui-Seong Lee, direktør i forsvarsdivisjonen i Hyundai Rotem.

<b>SHOWROOM:</b> Stridsvognhallene på Rena leir er gjort om til showroom der de to kandidatene presenteres. 
SHOWROOM: Stridsvognhallene på Rena leir er gjort om til showroom der de to kandidatene presenteres.  Foto: Håkon Bonafede

Man merker en viss kulturforskjell mellom den koreanske og tyske delegasjonen, der koreanerne er de mer formelle. Lee og tre av kollegaene vandrer i snøen iført dress og slips, og fremsier sin velkomsthilsen på innøvd norsk da han gir forsvarsministeren en innledende brifing om stridsvognens egenskaper.

Mens Lee bruker salgsargumentet om at Norge trenger stridsvogner spesialbygd for krevende terreng, utfører K2-stridsvognen trikset som ingen andre kan: Akkurat som eldre Citroën-biler har K2 et chassis som kan heves og senkes. I høy fart gjennom testløypa gir det en svevende effekt der belteunderstellet fanger opp ujevnhetene. Bakkeklaringen kan også reguleres mellom 0,55 ned til 0,15 meter. Ved å heve kun fronten bidrar det til bedre fremkommelighet gjennom dypsnø. Det regulerbare understellet gir også større elevasjon til 120mm kanonen.

Ved å knele med forparten kan kanonen skyte 10 grader nedover. Ved å lene seg bakover kan løpet heves til 24 grader. Slik kan stridsvognen angripe helikoptre og lavtflygende mål.

Les også: Slik er Norges hemmelige jakt på angrepsubåten NATO frykter mer enn noe annet

<b>VINTERTEST:</b> Forsvarsminister Roger Enoksen nyter opplev­elsen av å kjøre 64 tonn panser gjennom skauen på Rena i en Leopard 2A7. Om kort tid skal Norge anskaffe de mest avanserte stridsvognene på markedet i dag.
VINTERTEST: Forsvarsminister Roger Enoksen nyter opplev­elsen av å kjøre 64 tonn panser gjennom skauen på Rena i en Leopard 2A7. Om kort tid skal Norge anskaffe de mest avanserte stridsvognene på markedet i dag. Foto: Håkon Bonafede

Sparer vekt

Tyske Leopard 2A7 har økt vekten med ni tonn opp til 64 tonn sammenlignet med forgjengeren. 90 prosent av vektøkningen skyldes økt pansring for å kunne tåle flere treff, uten at det går nevneverdig ut over mobiliteten, ifølge produsenten. I tillegg fremheves den økte skuddrekkevidden til Rheinmetall 55 A1-kanonen, som er den kraftigste som sitter på en NATO-stridsvogn i dag.

K2 Panther har på sin side klart å holde vekten nede på 61,5 tonn på den oppgraderte norske versjonen. En moderne motor og drivlinje utgjør bare halvparten av volumet og veier en tredel mindre enn i de norske Leopardene. Flere tonn er også spart med et mindre kanontårn der man har erstattet det fjerde besetningsmedlemmet, laderen, med et automatisk ladesystem.

– Autoladeren gjør det mulig å lade kanonen samtidig som man kjører i humpete terreng. I tillegg er K2 Black Panther verdens mest fleksible og digitaliserte stridsvogn, hevder Lee.

<b>DUELLANTENE:</b> Leopard 2A7 (t.v.) og K2 Black Panther. I midten dagens norske Leopard 2 A4.
DUELLANTENE: Leopard 2A7 (t.v.) og K2 Black Panther. I midten dagens norske Leopard 2 A4. Foto: Håkon Bonafede

Tyske Leopard 2A7 har på sin side fordelen av å kunne videreutvikle velprøvd teknologi under arktiske forhold der Hæren har brukt Leopard i «alle år».

Les også: (+) Fikk tilslaget til gi-bort-pris – Tirpitz-vraket ble en gullgruve

Hæren fikk Leopard 1 i 1969, som ble erstattet av brukte Leopard 2A4 i 2002. Samtlige norske naboland, foruten et stort antall Nato-land, benytter Leopard 2, noe som gir en høy grad av interoperabilitet der man kan samarbeide om vedlikehold og forsyne hverandre med reservedeler under samøvelser.

Selv om K2 er en outsider i så måte, fikk koreansk forsvarsindustri en fot innenfor det norske forsvaret da det nye 155mm feltartilleriet K9 Vidar ble tatt i bruk i 2020. Også marinens nye forsyningsskip KNM «Maud» er bygget i Korea. Skipet har imidlertid hatt en trang fødsel.

<b>KRAFTIG SKYTS:</b> Sammenlignet med forgjengeren har Leopard 2A7 oppgradert den nyeste Rheinmetall-kanonen med løpslengde på 6,6 meter. Begge duellantene kan treffe mål på opptil 8000 meters avstand med fjernstyrt ammunisjon.
KRAFTIG SKYTS: Sammenlignet med forgjengeren har Leopard 2A7 oppgradert den nyeste Rheinmetall-kanonen med løpslengde på 6,6 meter. Begge duellantene kan treffe mål på opptil 8000 meters avstand med fjernstyrt ammunisjon. Foto: Håkon Bonafede

Bedre beskyttelse

Nå snakkes det også åpent om hvem de nye norsk stridsvognene skal matche.

– Det er viktig å ha stridsvogner som kan ødelegge en russisk motpart. Våre stridsvogner må også tåle treff og kunne fungere etterpå, forteller tidligere fagoffiser ved Hærens Våpenskole, Christoffer Westermoen, under orienteringen til den tyske produsenten.

På standplassen i øvingsfeltet har også en av Hærens gamle Leopard 2 tatt oppstilling for å gi et sammenligningsgrunnlag. På spørsmål om hva de ser mest frem til i en ny stridsvogn, ramser de fire kavaleristene Kristian, Hedda, Sander og Halvar (etternavnene er unnlatt av personvern­hensyn) økt skuddkraft i tillegg til bedre optikk som gir muligheten til å engasjere på lengre hold.

– Den som treffer på lengst hold vil alltid ha en fordel, sier vognkommandør Kristian.

Bedre beskyttelse vil også være kjærkomment, ettersom Hærens nåværende versjon av Leopard 2 ikke lenger er motstandsdyktig mot treff fra de mest moderne russiske stridsvognene.

I tillegg til bedre pansring, kan den neste generasjonen utstyres med aktiv beskyttelse. Begge vognene kan leveres med det israelske selvforsvarssystemet Trophy, der radarsensorer oppdager skudd og missiler som avfyres mot stridsvognen.

Innen prosjektilet når frem, har systemet regnet ut den antatte skuddbanen. Hvis det er fare for treff, avfyres motgranater som skaper en nøytraliserende barriere rundt kjøretøyet.

<b>VETERAN:</b> Forsvarets Leopard 2A4 er velprøvde og snart 40 år gamle. Når de byttes ut, vil antallet nesten dobles. De nye skal til Brigaden i Nord-Norge der det også opprettes en ny stridsvognbataljon.
VETERAN: Forsvarets Leopard 2A4 er velprøvde og snart 40 år gamle. Når de byttes ut, vil antallet nesten dobles. De nye skal til Brigaden i Nord-Norge der det også opprettes en ny stridsvognbataljon. Foto: Ole-Sverre Haugli/Forsvaret

Maktfaktor

Om den norske hærledelsen har noen favoritt, så holdes fortsatt kortene tett til brystet.

– Begge kandidatene er «state of the art», sier brigader Øyvind Johan Kvalsvik, sjef for landkapasiteter i Forsvarsmateriell.

Han legger til at det har vært viktig å velge hyllevare blant eksisterende kandidater på markedet for å kjøpe et mest mulig ferdig produkt tilpasset norske krav.

– Jeg er veldig glad for å ha dem her så raskt. Moderne systemer gjør det tryggere for mannskapene enn før, og gir et tydelig signal om at stridsvogner fortsatt er viktige for å vise evne til å bruke makt, sier Kvalsvik.

Les også: Norges nye superfly har et spesielt symbol på halen

LEOPARD 2A7

Besetning: 4 (vognkommandør, fører, skytter og lader)

Vekt: 64 t

Maks hastighet: 60 km/t 

Skråning fremover: 60 grader

Sidehelling: 30 grader

Grøftekryssing: 3m

Vertikalt hinder: 1,05m

Vanndybde: Inntil 4 m

Kanon: Rheinmetall L-55 120mm

Effektiv skuddrekkevidde: Opptil 8000m med laserstyrt missilammunisjon

Ammunisjon: 42 skudd

K2 BLACK PANTHER

Besetning: 3 (vognkommandør, fører og skytter)

Vekt: 56t (norsk utgave 61,5t)

Maks hastighet: 68 km/t (vei), 50 km/t (terreng)

Skråning fremover: 60 grader

Sidehelling: 30 grader

Grøftekryssing: 3m

Vertikalt hinder: 1,1m

Vanndybde: Inntil 4,1m

Kanon: Hyundai CN08 120mm

Effektiv skuddrekkevidde: Opptil 8000m med autonom sensorstyrt Korean Smart Top-Attack Munition (KSTAM)

Ammunisjon: 40 skudd