Jasen-klassen

Den beryktede Kazan-ubåten

Etter å ha vært satt på vannet i 2017, er nå den atomdrevne ubåten Kazan klar for innsats.

<b>OPPGRADERT:</b> Kazan er andre ubåt i Jasen-klassen, og etterfølger Severodvinsk som kom i 2014, med et optimalisert skrog og oppgraderte våpensystemer.
OPPGRADERT: Kazan er andre ubåt i Jasen-klassen, og etterfølger Severodvinsk som kom i 2014, med et optimalisert skrog og oppgraderte våpensystemer. Foto: TASS
Først publisert Sist oppdatert

Første ubåt i Jasen-klassen ble påbegynt allerede i 1993, og skulle etter planen lanseres i 1998. Budsjettproblemer utsatte imidlertid konstruksjonen i mange år og Severodvinsk ble ikke lansert før 15. juni 2010. Etter over ett år med tester returnerte den fra sin første seilas i oktober 2011, og fra desember 2013 var den i aktiv drift.

Flyttet torpedorørene

Deretter bestemte den russiske marinen seg for å oppgradere ubåten, og serieprodusere ytterligere seks ubåter der Kazan ble lansert som den første i 2017. De nye ubåtene har langt mer avanserte datasystemer og våpen enn forgjengeren, og for å få plass til et svært avansert sonarsystem i baugen, er torpedorørene for første gang flyttet lenger bak på ubåten.

Les også: Det ligner et vanlig passasjerfly – innsiden skjuler noe helt annet

Les også: (+) «Jeg tenkte at dette hadde blitt en situasjon som var ute av kontroll, men at de vel ikke kom til å skyte på folk.» Så smalt det

Ni ubåter i alt

I mai i år ble altså Kazan satt i operasjonell drift, og ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS vil båt nummer tre – Novosibirsk – slutte seg til Kazan og Severodvinsk innen utgangen av året. Etterfulgt av ytterligere to ubåter neste år, henholdsvis Krasnojarsk og Arkhangelsk, etterfulgt av Perm og Uljanovsk i 2023 og 2024.

Tass melder videre at nå er ytterligere to ubåter – Voronezj og Vladivostok – satt i produksjon i fjor. De er ventet å være i drift fra 2027.

Les også: Slik blir Norges nye super-ubåt