Kaasbøll Boats

Startet produksjonen av aluminiumsbåter hjemme i naustet

Veien er lang fra solide arbeidsbåter til finslepne fartsbåter. Men Kaasbøll har gått den med stor grad av suksess. 

Pluss ikon
<b>NYE TIDER:</b> Kaasbøll 660 SC er en av de nye modellene i utvalget. Her i det vakre Knarrlag­sundet på Hitra. 
NYE TIDER: Kaasbøll 660 SC er en av de nye modellene i utvalget. Her i det vakre Knarrlag­sundet på Hitra.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er lite som minner om en enkel oppstartsbedrift når du besøker det moderne produksjonsanlegget til Kaasbøll Boats på Kuøya. Men slik var det da Helge Kaasbøll startet produksjonen av aluminiumsbåter i naustet hjemme tidlig på 1990-tallet.

– Far jobbet i Vegvesenet og skjønte at det ville bli behov for solide arbeidsbåter når infrastrukturen på Hitra og Frøya skulle forbedres, forteller sønnen Idar Kaasbøll.

Sammen med broren Bjørn Inge har familien drevet aktiv produkt- og teknologiutvikling, slik at Kaasbøll i dag har et riktig så spenstig modellutvalg. Anlegget på Kuøya ble tatt i bruk i 2007, og nå produserer Kaasbøll rundt 100 båter i året.

<b>ORDENTLIG TRØKK:</b> Kaasbøll 1100C med 900 hester er en proff transport­båt. Den er både heftig og raffinert. 
ORDENTLIG TRØKK: Kaasbøll 1100C med 900 hester er en proff transport­båt. Den er både heftig og raffinert.  Foto: Terje Bjørnsen

Gjør det meste selv

Idar Kaasbøll har gått gradene innen båtdesign og konstruerer båtene fra bunnen av med 3D-programvare. Det har resultert i noen spektakulære nyskapninger de siste årene. 660 SC, 760 SC og HT samt 780 i Cabin og HT-versjon, er båter med et moderne utseende, og sportslige sjø- og fartsegenskaper. Dessuten utforsker brødrene gjerne ny teknologi.

– Nå er vi i gang med å kalibrere en sveiserobot vi tror vil gi oss både kvalitets- og produktivitetsforbedringer, sier Idar Kaasbøll.

Fortsatt er det plass til tradisjonelle modeller.

<b>UTVIKLER SELV:</b> <br/>Idar Kaasbøll gjør konstruksjonsarbeidet selv og har lansert en rekke nye modeller de siste årene. Her bak rattet på en 760 SC. 
UTVIKLER SELV:
Idar Kaasbøll gjør konstruksjonsarbeidet selv og har lansert en rekke nye modeller de siste årene. Her bak rattet på en 760 SC. 
Foto: Terje Bjørnsen

– Vi synes de nye modellene gir en bra balanse med de klassiske båtene, som Kaasbøll 17 og 19 samt mer moderne bruksbåter som 590 og 605. Vi har fortsatt mange kunder som får det de trenger med disse modellene, sier han. 

Jeg fikk anledning til å kjøre både Kaasbøll 660 SC og 760 SC: To av de nye konsollbåtene med typiske egenskaper bare en dyp V-bunn og solid konstruksjon kan gi slike 50-knopsbåter. Vi skal komme tilbake til begge to i detalj i de neste utgavene av Vi Menn Båt.

<b>KOMFORT:</b> Kabinen i Kaasbøll 1100C kombinerer tøff kvalitet med behagelig komfort. 
KOMFORT: Kabinen i Kaasbøll 1100C kombinerer tøff kvalitet med behagelig komfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Et ordentlig fartsmonster

Men nå skal vi konsentrere oss om en annen lekkerbisken, for Kaasbøll Boats har tatt et langt steg videre med den nye 1100C-modellen:

– Dette er en transportbåt for profesjonelle brukere, der vi har satt oss svært høye mål for farts- og sjøegenskaper, forteller Idar Kaasbøll.

– Blant annet har vi gått for en løsning med to stepp i skroget, en temmelig komplisert utviklingsjobb på et aluminiumsskrog. Men resultatet er vi svært godt fornøyd med, smiler han. 

Akkurat det skal jeg få lov til å kjenne nærmere på, for ved bryggeanlegget ligger en Kaasbøll 1100C som eventbyrået Crazy Coyote Events fikk overlevert i 2020.

<b>HJEMMEBANE:</b> Her en Kaasbøll 760 SC foran lokalene der det hele startet for rundt 30 år siden. Med et lite utvalg andre Kaasbøll-båter ved brygga, blant annet prototyper på en ny bowrider. 
HJEMMEBANE: Her en Kaasbøll 760 SC foran lokalene der det hele startet for rundt 30 år siden. Med et lite utvalg andre Kaasbøll-båter ved brygga, blant annet prototyper på en ny bowrider.  Foto: Terje Bjørnsen

– Den kan frakte 10 passasjerer og brukes enten på egen hånd, eller i følge med en eller flere RIB-er.

– Ikke overraskende er kabinbåten et populært valg når været er småguffent, sier Idar Kaasbøll. 

På hekken henger det ikke mindre enn tre Mercury Verado V8, som gir en solid totaleffekt på 900 hk. Det sørger for en toppfart på 60 knop med lett båt, og en marsjfart på 40 knop når båten er full av gjester. Det markerte designet av hytta, de buede linjene i skroget og frekk oransje-svart fargekombinasjon, utstråler dynamikk selv når du kjører langsomt. 

Bortimot lydløs

<b>TØFFING:</b> Kaasbøll 780 HT. 
TØFFING: Kaasbøll 780 HT.  Foto: Produsenten

Innvendig er det gode passasjerseter og stram regi med en dominerende følelse av kvalitet. Førerplassen har glasscockpit fra Garmin og i likhet med resten av plassene om bord har også skipperen glimrende utsyn gjennom store vindusflater. Ikke rart noen bytter bort overlevingsdrakten og velger et behagelig sete i den lune kabinen.

Den største overraskelsen er imidlertid støynivået – eller rettere sagt – mangelen på noe sånt.

– Styrehytta står på gummilabber, og sammen med solid struktur i aluminiumskonstruksjonen sørger det for effektiv støydemping. At Mercurys V8 utenbordsmotorer er blant de mest stillegående, gjør heller ikke noe, sier Idar Kaasbøll.

Jeg drar fram støymåleren og kan konstatere at Kaasbøll har sine ord i behold. I 30 knop ligger vi rundt 67 dBA, og i 40 knop på 70 dBA. Jeg har aldri målt et lavere støynivå i slike hastigheter i båt. I praksis betyr det at man kan snakke sammen uten å heve stemmen og at støybildet aldri oppleves som sjenerende. 

Selv med full gass og nesten 60 knop hører du bare en tilbakeholden during fra motorene, og skrogstøy er det svært lite av.

<b>FLAGGSKIP:</b>1350 er Kaasbølls første cabinbåt og leveres med motoralternativer fra 840 hk. Den ser ekstremt heftig ut. 
FLAGGSKIP:1350 er Kaasbølls første cabinbåt og leveres med motoralternativer fra 840 hk. Den ser ekstremt heftig ut.  Foto: Produsent

Forbrukstest

Hitra-skjærgården viser seg dessverre fra en nesten vindstille side, og dermed blir det ikke anledning til å sjekke ut det som med stor sannsynlighet er svært kompetente bølgeegenskaper. I stedet bruker vi de rolige forholdene til å sjekke forbruket.

Det er på sitt laveste rundt 35 knop. Da nøyer båten seg med cirka tre liter per nautisk mil. Svært lavt for en slik båt, og det tyder på at Kaasbøll har fått steppskroget til å fungere. Et godt eksempel på at korrekt anvendt teknologi gir bedre egenskaper for kundene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2021

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2021, og sist oppdatert 11/10 2021.

Les også