SKARSVAAG BOATS
Sikter mot proffene
Avanserte proffbåter og hardbarkede fritidsbåter er spesialiteten hos Skarsvaag Boats.
Skarsvaag utvider virksomheten i tiden fremover.
Jeg møter daglig leder Heidi Glørstad Nielsen på Singsholmen på Hitra, der eiendomsselskapet Skarsvaag Park har kjøpt et næringsområde på 35 000 kvadratmeter. Der har man også fått med et båthotell på 1700 m² på kjøpet.
– Vi har vært på jakt etter nye lokaler en stund, siden vi har vokst ut av dagens anlegg for en god stund siden, forklarer Nielsen.
– Båthotell er nytt for oss og et konsept vi har stor tro på. Serviceavdelingen er godt i gang ved båthotellet. Dessuten planlegger Skarsvaag servicemuligheter for større båter, slik at selskapet kan ta på seg oppdrag også for profesjonelle brukere med større båter. Kapasitet i dag er 35 tonn og fem meters bredde.
Spennende dykkerbåt
Båtbyggertradisjonen i firmaet strekker seg helt tilbake til 1967. Dagens firma ble etablert i 2015, og i motsetning til Kaasbøll og Kværnø – som i hovedsak satser på fritidsbåter – har Skarsvaag mesteparten av modellporteføljen rettet mot proffmarkedet. Så langt har det gått i båter fra rundt syv til 14 meter, men en større 15-metersmodell er nå under produksjon.
– Det blir en allsidig båttype som kan tilpasses en lang rekke behov. Vi har allerede startet på den første utgaven av 15-meteren. Den blir en spesialtilpasset dykkerbåt, forklarer Nielsen.
Her er alt nødvendig utstyr om bord, og det er innredet lugarer for inntil fire dykkere.
FRØY Akvaservice, som har bestilt båten, leverer ulike tjenester til oppdrettsnæringen. En slik dykkerbåt gir langt større fleksibilitet og aksjonsradius, siden man slipper å gå til land og kan overnatte om bord ved behov.
Erfaren skipper
«Lillebroren» til 1500, «Ocean Supplier», er en Skarsvaag 1400 og ligger til havn på Frøya. Dermed passer det bra å ta turen over Frøyfjorden fra Singsholmen til Nesset. Ferden dit foregår selvsagt med en av verftets fritidsbåter, en Skarsvaag 670.
Båteieren Håkon Wahl er daglig leder i fiskebåtrederiet Kolbjørn Ervik & Sønner AS, og styrmann på den 64 meter lange ringnotsnurperen Svanaug Elise. Og sånn for sikkerhets skyld sender Nielsen med Joakim Skarshaug på turen – han er fagleder på mekanikk hos Skarsvaag. Riktignok blåser det friskt på Frøyfjorden, men jeg har vel aldri følt meg tryggere på sjøen enn dette.
Vi kommer nærmere tilbake til Skarsvaag 670 i neste utgave av Vi Menn Båt, men kort fortalt er dette den av båtene som jeg prøvekjørte i løpet av oppholdet som er mest rettet mot fiske og yrkesbruk:
– Jeg har fått gjort noen spesialtilpasninger til min båtbruk, forklarer Wahl.
Konsollen er flyttet langt bak for maksimal dekksplass, og helt i baugen er det egen styreposisjon.
– Det er veldig kjekt når fiskeredskapen skal håndteres, sier han.
Når Skarsvaag 670 ligger stille ser den bred og butt ut, men straks vi kommer i plan avslører den et svært kjørevillig undervannsskrog. Dermed blir krappsjøen på Frøyfjorden en langt mer behagelig opplevelse enn jeg først hadde trodd.
Transport til havbruk
Der Skarsvaag 1400 ligger til kai, kunne den på avstand fort vært forvekslet med en tøff og kostbar fritidsbåt. Flott at design og attraktive linjer også har en plass hos yrkesbåtene. På nært hold avslører detaljer og «Ocean Supplier»-navnet at dette ikke er et leketøy for en yachteier, men et viktig ledd i infrastrukturen rundt SalMar Oceans «Ocean Farm 1» – det første prosjektet innen offshore akvakultur.
Den frakter mannskap og utstyr til det enorme havbruksanlegget sør for Værøya i Frohavet, en tur-retur på cirka 30 nautiske mil. Ikke noe å grue seg for på en dag som denne, men når det virkelig står på er det behov for den kraftige dimensjoneringen i konstruksjonen og all elektronikken på førerplass. Her er det blant annet infrarødt nattkamera, kameraovervåking av maskinrommet og glasscockpit fra Raymarine.
Joakim Skarshaug viser meg maskinrommet og peker på en av de viktigste innretningene om bord – en gyrostabilisator fra SeaKeeper.
– Den er enormt effektiv og gjør at båten ruller mindre i bølger, forklarer han.
I motorrommet finnes to Volvo Penta D8-IPS700. Det gjør at båten kan holde seg i posisjon og gjør finmanøvreringen enklere.
– Når «Ocean Supplier» skal sette i land mannskap og last på havmerden, kjører den inn i en docking med maskinene i drift forover. Derfor har vi de kraftige fenderlistene forut og langs siden, forteller Skarshaug.
– I andre båter med enda mer hektisk program holder motorene opp mot 8000 timer, og det kan gå under en måned mellom serviceintervallene på 200 timer.
Mer krevende forhold enn for en fritidsskipper langs Sørlandskysten, med andre ord.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2021