Kværnø Boats
Båtproduksjonen startet med en fiskecamp
Det som startet med en fiskecamp har endt opp med et bredt utvalg modeller for fiske og praktisk bruk.
Kværnø Boats er omtrent det første du ser når du kjører ut av Hitratunnelen. Ta til høyre i første veikryss på Hitra, og du finner båtprodusenten på Sandstad i et lite, men moderne industriområde.
På kontoret til daglig leder Bjørn Ivar Kværnø hersker det travel junistemning, med en formann som stikker hodet inn for å få råd om en detalj i produksjonen, mens en kunde er innom for å høre om båten blir ferdig som planlagt i begynnelsen av juli.
Rett til kunden
I likhet med andre båtprodusenter i Covid-perioden er også Kværnø plaget av at normalt lett tilgjengelige produkter er blitt mangelvare. Det hjelper heller ikke at containerskipet Ever Given stilte seg på tvers i Suezkanalen med et betydelig antall påhengsmotorer om bord – noen av dem med adresse Sandstad.
Tross slike utfordringer er situasjonen under kontroll: – Vi produserer rundt 100 båter i året og har dermed et produksjonsvolum vi lever godt med og av, sier Bjørn Ivar Kværnø.
– Vi er stort sett utsolgt, og det vi kan produsere går direkte til kunde, forteller han.
– Skal vi utvide noe utover dette, må vi skalere opp på flere områder enn i produksjon, og det er ikke noe stort tema akkurat nå.
Startet med det enkle
Båtproduksjonen startet Kværnø nærmest som en spin-off av en nyetablert fiskecamp. Hvorfor kjøpe båter til fiskecampen når man kan produsere dem selv?
– De første båtene var fokusert mot rent sportsfiske. Dermed var praktiske egenskaper, dørkplass og stabilitet helt sentralt, forklarer Kværnø.
Men båttypen vekket interesse også utenfor fiskecampen, og etter hvert fikk de første, enkle modellene selskap av mer raffinerte utgaver.
I dag består utvalget av drøyt 10 hovedmodeller, med fokus på konsollbåter – eventuelt med hardtoptak – og rene styrehyttemodeller. Størrelsen varierer fra i overkant av fem til ni meter, mens de nyeste utgavene ligger rundt seks til syv meter.
– Vi ønsker å ta vare på våre tradisjonelle fortrinn, som stabilitet, godt innvendig volum med høye skrogsider og fribord, sier Kværnø.
– Samtidig vil vi tilføre gode sjø- og fartsegenskaper, kombinert med moderne design og detaljer om bord. Dagens båtkunder krever flere tilpasninger for å få en båt som passer perfekt til deres bruk, det er også noe vi tar hensyn til.
Nye takter
I båthavna nedenfor produksjonslokalene ligger to gode eksempler på nettopp det. Kværnø 680 HT er verftets nyeste modell, og ved nabobrygga ligger en Cabin-versjon basert på samme skrog. I neste utgave av Vi Menn Båt kommer vi tilbake med en mer detaljert prøvekjøring av 680 HT, men noen hovedpunkter skal vi ta med her.
I likhet med de øvrige aluminiumsbåtene vi kjører i skjærgården på Hitra og Frøya, fremstår båten med bunnsolid kvalitet. En ting er gjennomgående mer solid dimensjonering av materialene enn det vi er vant med fra normale aluminiumsbåter, en annen at det også gjelder utstyr og detaljer. I dette tilfellet er det nok bare å se på konsollen og hardtopkonstruksjonen for å skjønne hva jeg mener.
Dessuten er det lett å se hva Bjørn Ivar Kværnø mener med moderniseringen av designet, sammenlignet med en del eldre båtmodeller. Fremtoningen på Kværnø 680 HT er fortsatt robust og solid, men malte overflater og dekaler på skroget gir sprekere linjer.
Viktig med basisbåter
Om du klarer deg uten hardtoptaket, finnes båten også i en helt åpen versjon med to sitteplasser bak en slank vindskjerm. Det gir maksimal dørkplass. På den andre siden av skalaen har du den lune 680 Cabin med full styrehytte. Hytta er plassert litt mot babord, med bred passasje på styrbord side og skyvedør i siden for adkomst inn og ut. Innvendig er det plass til fem, mens denne modellen er godkjent for syv personer, mot åtte i HT-utgaven, og seks personer i den åpne varianten.
Med ny stil på 630- og 680-modellene, lurer jeg på om ikke det er fristende å gjøre noe med de to minste 515 og 585?
– Jo, men så er det også slik at dette er gode, rimelige bruksbåter. Mange vil gjerne ha en båt som ikke koster all verden, men som samtidig er robust og dekker grunnleggende båtbehov. Vi skal også ta vare på disse båtbrukerne, avslutter Bjørn Ivar Kværnø.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2021
Denne saken ble første gang publisert 24/09 2021, og sist oppdatert 18/10 2021.