Bentley Continental GT Speed
Motortypen i den nye Bentley-en blir stadig sjeldnere
Bentley leverer fortsatt 12-sylindret motor, som i nye Continental GT Speed, men det vil neppe vare.
Ifølge Bentley er nye Continental GT Speed den mest performance-fokuserte modellen noensinne i selskapets 101 år lange historie. Ytelsene besørges av den etter hvert så berømte seksliters W12-motoren med twinturbo, som i dette tilfellet er trimmet til å levere 650 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm.
Toppfarten er skrekkinngytende 335 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Kreftene håndteres som før av en åttetrinns dobbeltclutch-girkasse, som i Sport-modus sjalter dobbelt så rask som i den vanlige W12-modellen.
Firehjulsstyring
Når man leser at den har nyutviklede karbonkeramiske bremser bak 22-tommers felger, så er det kanskje lett å tenke at dette er stive saker.
Men ikke i en Bentley. Den har luftfjæring med tre kamre og elektronisk styrte stabilisatorstag. Den har firehjulsstyring, som innebærer at bakhjulene styrer motsatt vei av forhjulene i lavere hastigheter, som gjør manøvreringsevnen bedre. I tillegg er den første Bentley med en elektronisk limited slip-differensial på bakakselen.
Les også (+): Vi har testet Bentley Bentayga Hybrid, og dette er dommen
Innvendig finner vi plenty av skinn og Alcantara med diamantsøm. Du kan velge blant 15 fargevalg og 11 ekstra kombinasjoner. Piano Black-tre er standard, men du kan også velge mellom ulike typer valnøtt eller eukalyptus.
Mot slutten for W12
Det finnes ikke så mange bilmodeller lenger som produseres med 12-sylindret motor, og mye tyder på at det også går mot slutten for W12-motoren som Bentley benytter. Fra 2026 skal selskapet kun selge plug in-hybrider og elektrisk biler, og helt elektrisk fra 2030. Noen W12 i plug in-konfigurasjon er ikke på tale.
– Vi kommer ikke til å lage en plug in-hybrid med 12 sylindre, sier Bentley-sjefen Adrian Hallmark til Top Gear.
– Grunnen til det er masse. Å gjøre plass til et 250 kilos batteri i den tyngste bilen vi har vil være en massiv utfordring, sier Hallmark.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr