PRØVEKJØRT: BENTLEY CONTINENTAL GTC
Nå kan du kjøpe kabriolet til fire millioner kroner i Norge
Bentley etablerer seg i Norge og starter satsingen med blant annet en splitter ny 635-hesters Continental GTC til fire millioner kroner.
Skal man prøvekjøre en bil til litt over fire millioner kroner, kan det være lett å få litt høye skuldre. Men Bentley Continental GTC er så lettkjørt at tendenser til anspenthet forsvinner raskt. GTC er basert på plattformen til Porsche Panamera, ifølge Auto Bild, noe som også innebærer en rask åttetrinns dobbelclutchgirkasse. Vi fikk nylig en liten time med GTC og GT i Norge, begge First Edition-utgaver med alt tenkelig utstyr pakket inn i utsøkte materialer som er bearbeidet med håndkraft. Påslaget for First Edition-utgaven av GTC er 451 000 kroner.
I kupeen sitter man omgitt av håndbearbeidet kuskinn (Semi-Aniline) og treverk (Dark Fiddleback Eucalyptus). Diamantmønstrene i skinninteriøret er håndsydde, og hver diamant består av 700 sting. Glansnummeret er det roterende displayet (se video).
VIDEO: Bentley Continetal GT i Norge.
Bentley er en del av VW-konsernet, og har du kjørt en nyere modell fra konsernet, vil du kanskje kjenne igjen enkelte elementer i interiøret. Men alt er raffinert og foredlet til Bentley-standard. Detaljrikdommen er enorm, men det er pakket og plassert på en måte som gjør paneler og instrumenter lette å betjene. Det er plenty av knapper på den digre midtkonsollen, men kontrastene er tydelige.
Det er en stille verden av luksus. Det eneste vi hører er suset fra de enorme dekkene med 22-tommers felger. Vil du høre noe annet kan du benytte deg av Naim-anlegget (82 500 kroner) på 2200 watt med 18 høyttalere og to subwoofere (plassert under setene). Naim Audio er et britisk selskap grunnlagt i 1973.
VIDEO: Bentley Continetal GTC i Norge.
Luftfjærer med tre kammer og aktive stabilisatorer sørger for at Continental glir mykt over ujevnhetene. I sport-modus strammes alt opp, og da buldrer det i tillegg mer fra eksosanlegget til 12W-motoren. For her snakker vi ikke om "downsizing", men en 6,0-liters W12-motor som leverer 635 hk og et dreiemoment på 900 Nm. Toppfarten er 333 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Og når bilen veier 2414 kg, 170 kg mer enn coupeen, trenger man solide bremser, og det har GTC: 420 mm keramiske bremseskiver foran må være blant de største i verden.
Skal du ha en Bentley Continental GTC First Edition, må du punge ut med 4 044 750 kroner. Engangsavgiften utgjør 831 825 kroner. Nøyer du deg meg GT-versjonen, er prisen 3 825 362 kroner.
TEKNISKE DATA
Motor: W12, biturbo, langsstilt foran
Sylindervolum: 5950 cm³
Effekt: 635 hk ved 5000 o/min.
Effekt/liter: 107 hk/l
Dreiemoment: 900 Nm ved 1350–4500 o/min.
Girkasse: Dobbeltclutchkasse, åtte trinn
Trekk: Firehjulsdrift
Dekkdimensjon foran: 275/35 R 22
Dekkdimensjon bak: 315/30 R 22
Lengde/bredde/høyde: 485/195/140 cm
Egenvekt/nyttelast: 2414/451 kg
Vekt/effekt-forhold: 3,8 kg pr. hk
Oppgitt forbruk: 1,40 l/mil
CO₂: 317 g/km
Avgassnorm: Euro 6c
O-100 km/t: 3,8 sekunder
Toppfart: 333 km/t
Pris, GTC Sequin Blue First Edition: 4 044 750 kroner.
Pris, GT Orange Flame First Edition: 3 825 362 kroner