Koster 26 millioner kroner

Dette må være det mest vanvittige som har satt sine fire hjul i Norge

Super-elbilen Battista er på norgesbesøk.

Pluss ikon
<b>I NORGE:</b> Battista Anniversario til den nette sum av 26 millioner kroner. 
I NORGE: Battista Anniversario til den nette sum av 26 millioner kroner.  Foto: Bentley Oslo
Sist oppdatert

Bentley har etablert seg i Norge og det har lenge vært kjent at landets første offisielle forhandler av det britiske bilmerket jobber med å få inn ytterligere et luksusmerke til for å komplettere tilbudet. Det kan bli Lamborghini.

<b>1900 HESTEKREFTER:</b> Battista skal gjøre 0-100 km/t på under to sekunder, og kan dermed matche varslede Tesla Roadster på 0-100-sprinten.  
1900 HESTEKREFTER: Battista skal gjøre 0-100 km/t på under to sekunder, og kan dermed matche varslede Tesla Roadster på 0-100-sprinten.  

Det som for øvrig er klart er at eierselskapet til Bentley Oslo, Brooklands Motors, har signert en agentavtale med Automobili Pininfarina som forhandler av deres nye hyperbil, den elektriske sportsbilen Battista. Og nylig ble den vist frem i Bentley Oslos lokaler i Asker. Det er sågar en spesialversjon kalt Anniversario som det kun vil bli produsert fem stykker av. Pris: Cirka 26 millioner kroner. Det skal produseres 150 Battista totalt. De resterende 145 vil koste bare 22 millioner kroner per stykk.

Battista er oppkalt etter grunnleggeren av Pininfarina, Battista «Pinin» Farina, og er ifølge agenten verdens første elektriske hyper GT-bil. Den er basert på den kroatiske super-elbilen Rimac C_Two. Battista har en elektrisk motor på hvert hjul, 1900 hestekrefter og et dreiemoment på 2300 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på under to sekunder, mens den trenger 12 sekunder til 300 km/t. Det er raskere enn Bugatti Chiron. Med en 120 kWt batteripakka skal den maksimale rekkevidden ligge rundt 450 kilometer.

<b>4X4:</b> Battista har en elektrisk motor på hvert hjul, noe som borger for gode egenskaper på vinterveier. Kanskje litt beskjeden bakkeklaring bare. 
4X4: Battista har en elektrisk motor på hvert hjul, noe som borger for gode egenskaper på vinterveier. Kanskje litt beskjeden bakkeklaring bare. 

– Vi tror flere vil vurdere Battista i Norge siden det ikke er avgifter på elbil, og fordi bilen vil kunne bli en god investering tatt i betraktning at den vil bli produsert i et svært begrenset antall, sier Nils Tronrud, styreleder i Brooklands Motors AS.

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2020, og sist oppdatert 13/10 2020.

Les også