Flygende kommandosentraler
Skal ha nye dommedagsfly
USAs skal bytte ut sine aldrende flåte av E-B4 Nightwatch, bedre kjent som «dommedagsflyet».
USAs flyvåpendepartement har gitt selskapet Sierra Nevada Corp oppdraget med å levere flyene som skal erstatte dagens fire E-4 Nightwatch-fly, ofte referert til som «dommedagsfly».
E-4 er den amerikanske forsvarsministerens foretrukne transportmiddel og Air Force One skygges alltid av en E-4B, som under langt mindre pomp og prakt lander på en base relativt nær der presidenten oppholder seg.
Les også: Dommedagsflyene på radaren igjen: Dette er historien om E-4B
Men den primære oppgaven er å være en kommandosentral for representanter for «National Command Authorities» (NCA), og gi dem muligheten til å beordre atomangrep, eller styre andre viktige militæroperasjoner i en krisesituasjon, derav det dystre kallenavnet. Formelt omtales flyene som National Airborne Operations Center og de har vært operative siden 70-tallet.
Boeing E-4 er fire kraftig modifiserte utgaver av 747–200. Tre E-4A ble levert i perioden 1973-74, og den siste, mer avanserte E-4B versjonen kom i 1979. Senere er alle flyene oppgradert til B-versjonen.
Flyet kjennetegnes ved den spesielle innkapslingen av satellittantennen på taket av flyet, i tillegg er E-4B bedre beskyttet mot elektromagnetisk puls (EMP) fra kjernevåpen og har oppgradert kommunikasjon.
De nye dommedagsflyene har fått navnet Survivable Airborne Operations Center (SAOC), og kontrakten som Sierra Nevada Corp er tildelt har en verdi på 13 milliarder dollar. Den løper ut 2036 og omfatter åtte til 10 fly, ifølge Aviation Week. Flyene vil være basert på en sivil plattform, men skal kraftig modifiseres for det tiltenkte formålet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2024