katamaran mellom Kristiansand og Hirtshals
Denne danskebåten suser over Skagerrak i 40 knop
Takket være 51 495 hestekrefter skal katamaranen Fjord FSTR kunne frakte 1200 mennesker og over 400 biler mellom Kristiansand og Hirtshals i opptil 40 knop – 70 km/t.
Overfarten mellom Norge og Danmark skal ta to timer og ett kvarter. Det er ikke noe raskere enn Fjord Cat, som Fjord FSTR erstatter, men den nye katamaranen har plass til dobbelt så mange passasjerer, har større tilbud om bord med flere serveringssteder og er utstyrt med fasiliteter som ladestasjoner for elbil.
Fjord FSTR skal i tillegg gi en mer miljøvennlig overfart med 32 prosent reduksjon i CO₂-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med dagens skip, ifølge Fjord Line.
Skrogformen skal redusere drivstofforbruk og bølgenes effekt på katamaranen. 109 meter lange Fjord FSTR er bygget på Austals verft på Filippinene.
Austal er et globalt australsk firma, og verftet Austal Philippines Pty fikk oppdraget med å bygge skipet sommeren 2017. Byggingen startet våren 2018, og katamaranen ble sjøsatt for første gang i februar 2020.
Hjemreisen startet tidlig i mars, men ble kraftig forpurret da det 400 meter lange containerskipet «Ever Given» satte seg fast på tvers i sørmunningen av Suezkanalen.
Ifølge Fjord Line skjedde det like før Fjord FSTR skulle ta fatt på ferden opp til Middelhavet. Dermed havnet hurtigbåten i kø med flere hundre andre skip før proppen forsvant 31. mars.
Men søndag 11. april 2021 klokken 13.00 ankom hurtigbåten sin hjemmehavn, Hirtshals. Fjord FSTR skulle etter planen settes inn i trafikk fra 15. mai, men om det ville skje, avhengte av reiseråd og restriksjoner som følge av koronapandemien som rammet Fjord Line hardt.
4. juni samme år ble Fjord FSTR døpt av skiskytterstjernen Marte Olsbu Røiseland i Kristiansand, og 25. juni gikk Fjord FSTR i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals for første gang. Den aller første seilingen med passasjerer og kjøretøy om bord, fant sted klokken 10.00 med avgang fra Hirtshals. Klokken 13.30, var skipet klar for å ta med de aller første passasjerene fra Norge til Danmark.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2021
Denne saken ble første gang publisert 27/04 2021, og sist oppdatert 22/04 2024.