Test: Toyota RAV4 PHEV
Rekkevidde-knockout
Etter lang nøling rundt ladebiler, drar Toyota en ladbar hybrid-variant av den populære RAV4 opp av hatten. Her bryner den seg på to tøffe alternativer.
Toyota har lenge tviholdt på tradisjonell hybridteknikk i sine biler. Det har fungert bra, men det er ikke bare i Norge vinden blåser i ladbar retning. Selv om vi er langt foran i bruken av elbiler og ladehybrider, er det ingen tvil om at utviklingen i resten av Vest-Europa, Kina og USA gjør det umulig for Toyota å fortsette som før.
Vi har allerede sett den første rene elbilen fra konsernet i form av Lexus UX 300e, og nå er ladehybriden Toyota RAV4 PHEV klar for norske bilkjøpere. Studerer du spesifikasjonene på den nye varianten, skulle man ikke tro dette var første forsøk på en slik bil. En av fordelene ved å komme sent til selskapet kan jo være at du slipper unna de største begynnerfeilene.
Test: (+) Focus ST gir en kjøreopplevelse som stadig sjeldnere kan oppleves i nye biler
Rutinert drivlinje
Det viktigste elementet i RAV4 PHEV er det største batteriet blant de normale SUV-modellene. 18,1 kWh bruttokapasitet skal sørge for lang elektrisk rekkevidde og gunstige forbrukstall.
At fabrikken har lang rutine med hybriddrift gjør selvsagt ingenting. Drivlinjen følger samme prinsipp som i hybridutgaven: 2,5-liters, firesylindret bensinmotor og elmotor til forhjulene, mens en egen elmotor driver bakhjulene.
Resultatet er en solid systemeffekt på 306 hk/225 kW og et dreiemoment på 450 Nm. Til sammenligning har den vanlige hybridmodellen 222 hk og samme dreiemoment.
Prisøkningen for den ladbare utgaven ligger i området 20–25 000 kroner, og Toyota regner med å selge dobbelt så mange slike i årets fire siste måneder som de har solgt av standardutgaven frem til nå. Det sier vel sitt om hva norske bilkjøpere ønsker.
Test (+): MercedeA250e: Ikke bare er den kul, gjerrig er den også
Gledelig nok får de mange av ønskene oppfylt i Toyota RAV4 PHEV. De som har fulgt med i våre omtaler av den nye modellen siden den kom vinteren 2019, husker at vi har vært svært positive til de grunnleggende bilegenskapene. Femte generasjonen RAV4 har tatt et kvantesprang fra forgjengerne, og kombinerer plass, komfort og kompetente veiegenskaper som aldri før.
Tyngre, men raskere
Enkelt fortalt er PHEV-modellen mer av det samme. Dimensjonene og innvendige mål plasserer bilen i den rommelige delen av SUV-klassen, interiørdesign og detaljer er i stor grad identiske. Den største forskjellen merker du på at bilen er blitt cirka 235 kilo tyngre, at punchen i drivlinjen er i en annen klasse, samt at den ladbare drivlinjen gir helt andre muligheter til å kjøre billig.
Den ekstra vekten kjennes ikke tyngende i RAV4 PHEV. I stedet gir den bilen ekstra pondus i fjæringskomforten på ujevne veier. Selv når du hiver den rundt i svingene er forskjellene tilsynelatende små, og nye RAV4 fortsetter å imponere som en svært velkjørende SUV i Toyota-format.
De ekstra kiloene er mer enn godt nok kompensert i den ekstra effekten. Akselerasjonstestene viser at RAV4 PHEV er den kjappeste Toyotaen vi har kjørt på denne siden av Supra.
Her er det bare å holde på parykken og bite fast gebisset når vi gjør 0–100 km/t på 6,2 sekunder – nøyaktig det samme som fabrikkstallene lover. Toyota har etter vår mening fått urettmessig mye pepper for sin trinnløse automatkasse. Her fungerer den upåklagelig og gir svært enkel dosering av kreftene. Overskudd er det alltid nok av.
Test (+): Audi Q7 tar over rollen som bølla i klassen
Litt småplukk
Med stort batteri og velprøvd drivlinje er det aldri noen tvil om at RAV4 PHEV skal levere på de viktigste parameterne for ladbare hybrider – rekkevidde og forbruk. I vår faste forbrukstest på 200 km går bilen 57 km på strøm og har et forbruk på 0,36 liter per mil.
Toyota RAV4 PHEV sammenlignet med BMW X3 30e xDrive og Peugeot 3008 Hybrid 4
Bilmerke: Toyota BMW Peugeot
Modellbetegnelse: RAV4 PHEV X3 30e xDrive 3008 Hybrid 4
Motor, cm³: 2487+2xEL 1998+EL 1598+2xEL
Effekt, kW/hk: 225/306 215/292 221/300
Dreiemoment, Nm: 450 420 520
Egenvekt, m/fører, kg: 1965 2065 1915
Tilhengervekt, kg: 1500 2000 1250
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/186/169 471/189/168 445/184/162
Bagasjerom, liter: 580–1499 450–1500 395–1285
Standard dekkdimensjon: 235/55-19 225/60-18 205/55-19
Batterikapasitet, kWh: 18,1 12 13,2
Rekkevidde, WLTP km: 75 46 59
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,1 0,22 0,13
CO₂-utslipp, g/km: 22 49 29
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,2 6,1 5,9
Pris fra, kr: 497 700 621 600 516 900
Høydeprofilen i testløypa gjør at vi kjører alle ladehybrider som går mer enn 50 km på strøm i en egen, flatere løype. Da kommer RAV4 PHEV hele 81 km på elektrisk drift, og viser at den kan fungere som nullutslippsbil i daglig bruk.
Tross alt skryt er det fortsatt noen detaljer å forbedre. Skjermen på toppen av midtkonsollen stikker seg vel mye frem, og kjennes ikke som den mest moderne med tanke på grafikk og betjening.
Direkte folkelig er ikke prisnivået på RAV4 lenger – vår topputstyrte testbil drar seg mot 600 000 kroner. Og da mangler det litt på materialkvalitet og demping av veistøy. Det mangler fortsatt litt på at RAV4 er helt i premiumklassen.
Test: (+) Akkurat nå er nok dette VWs morsomste bil
DOMMEN:
Snakk om å entre det ladbare segmentet med en skikkelig fanfare! Riktignok har Toyota levert plug in-hybrid tidligere med Prius, men det er RAV4 som setter skapet ettertrykkelig på plass. Her har konkurrentene virkelig fått noe å bryne seg på.
Toyota RAV4 PHEV sammenlignet med BMW X3 30e xDrive og Peugeot 3008 Hybrid 4
Bilmerke: Toyota BMW Peugeot
Modellbetegnelse: RAV4 PHEV X3 30e xDrive 3008 Hybrid 4
0–100 km/t, sek: 6,2 6,8 5,5
60–100 km/t, kickdown: 3,1 3,5 2,7
80–120 km/t, kickdown: 3,8 4,4 3,2
Støy 50 km/t, dBA: 60,5 56,5 62,5
Støy 80 km/t, dBA: 65,0 61,0 65,0
Støy 100 km/t, dBA: 68,0 64,0 67,0
Rekkevidde i 200 km test: 57 38 49
Testforbruk, l/mil: 0,36 0,57 0,43
(Støymålinger BMW på vinterdekk, normalt 1,5-2 dBA høyere med sommerdekk.)
Denne saken ble første gang publisert 03/11 2020, og sist oppdatert 04/11 2020.