Prøvekjørt: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Løfter Toyota RAV4 til nye høyder
Det er kanskje litt kjedelig å høre for alle dem som har kjøpt RAV4 som konvensjonell selvladende hybrid, men plug in-versjonen er en enda bedre RAV4-utgave.
De første versjonene av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (PHEV) har ankommet Norge, og Vi Menn Bil har vært med på en liten prøvekjøring av bilen. For å ta det kanskje viktigste først: Elektrisk rekkevidde. Med fulladet batteri kom vi rett under 70 kilometer før bensinmotoren slo inn.
Den går dermed betydelig lengre på bare strøm enn 300-hesters PSA-søsknene Opel Grandland X Hybrid4 og Peugeot 3008 Hybrid4, som strakk seg til henholdsvis 43 og 49 kilometer i vår faste testrunde. Det skal legges til at Toyota-en har en større batteripakke.
Vi kjørte på veier der fartsgrensene varierte mellom 40 og 90 km/t. Temperaturen ute lå rundt 16 grader. At vi kom 70 kilometer på bare elektrisk kjøring, betyr at den oppgitte rekkevidden på 75 kilometer er helt realistisk. Det samme med over 90 kilometer ved el-kjøring i byen.
De første norske kundene får sin ladbare RAV4 om cirka 14 dager. De får en plug in-hybrid som ikke bare går langt elektrisk, men som også er sterk og kvikk. Den er så rask at du antakelig må hente frem en Supra dersom du skal finne enn kvikkere Toyota av dagens modeller.
Morsom å kjøre er den også på grunn av det kraftig forbedrede understellet som kom på femte og seneste generasjon RAV4. At den store batteripakken ligger lavt og sentral i bilen er gunstig med tanke på kjøreegenskapene, og i kombinasjon med TNGA understellsarkitekturen er RAV4 PHEV en svært kapabel kompakt-SUV på svingete vei. Antakelig må du hente frem en Supra for å finne en raskere modell i dagens Toyota-utvalg.
Mye raskere
RAV4 Plug-in hybrid har samme 2,5 liter bensinmotoren som den konvensjonelle hybridmodellen, men har en samlet effekt på 306 hestekrefter, som er betydelig mer enn den selvladende varianten som har 222 hestekrefter. Mye raskere er den også.
RAV4 Hybrid skal greie 0-100 km/t på 8,1 sekunder, PHEV-versjonen er nesten to sekunder raskere. Den skal greie 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Det er i tillegg raskere enn samtlige av sine rivaler med konvensjonelle drivverk, ifølge Toyota Norge.
RAV4 Plug-in Hybrid har et 18,1 kWh batteri som er mye kraftigere enn det vesle som sitter i RAV4 Hybrid. Begge har en 40 kW elmotor bak, men foran er det store forskjeller. Begge har 2,5-liters bensinmotor, men der den vanlige hybriden har en elmotor på 88 kW, har PHEV-versjonen en elmotor på 134 kW.
Priser og utstyrsforskjeller
Den ladbare varianten av RAV4 er noe dyrere enn den selvladende varianten. Prisene på RAV4 Plug-in Hybrid starter rundt 510 000 kroner, mens RAV4 Hybrid koster fra 460 800 kroner. Prisene på den selvladende versjonen har økt siden lanseringen i januar på grunn av valutasituasjonen og svekket krone.
Likevel kan vi ikke skjønne annet enn at det må være en og annen eier av RAV4 Hybrid som nå irriterer seg over at vedkommende ikke ventet med å bestille RAV4 til plug in-versjonen var klar. Men ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, så er det fortsatt mange som vil ha den selvladende versjonen.
– Det er ikke alle som har muligheten til å lade bil hjemme, bemerker Olsen.
Det er ikke bare ytelsene som skiller de to hybridene. Utstyrsmessig er det også noen forskjeller. Uten at vi har sammenlignet dem direkte, så er det vårt inntrykk at plug in-versjonen støyer mindre fra både hjul og forbrenningsmotor. Den skal da også være bedre støyisolert. Dessuten kan plug in-modellen leveres med strømuttak i bagasjerom, 230V og 12V, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple Carplay og Android Auto.
Ulemper?
Er det da noen ulemper med plug in-versjonen sammenlignet med den konvensjonelle hybriden? Den har noe mindre bagasjeplass. Gulvet i bagasjerommet er 3,5 centimeter høyere. Det skyldes at omformer og annet utstyr til drivlinjen stjeler noe plass.
Plug in-hybriden har også noe mindre hengervekt, 1500 kilo mot 1650 kilo. Når batteriet er tomt, er den noe tørstere enn hybriden. Det store batteriet og større elmotor foran gjør dessuten plug in-hybriden tyngre, men vi merker ikke noe negativt ved det på vår prøvekjøring på varierte veier.
Salgsforventninger
Toyota RAV4 Hybrid var Norges sjette mest solgte bil i 2019, og 4977 nye RAV4 Hybrid ble registrert i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Den ladbare versjonen blir etter alle solemerker enda mer populær. Toyota Norge tror sågar at den ladbare versjonen av RAV4 vil bli den mest populære hybridbilen i Norge i 2020.
Toyota Norge tror de vil selge 3000 RAV4 Plug-in Hybrid inneværende år, noe som er høyst sannsynlig siden det er bestillinger på de aller fleste av dem allerede, ifølge Toyota Norge. Hvor mange de kan selge neste år er foreløpig uklart på grunn av Covid-19. Den norske importøren vet dermed ikke hvor mange biler de greier å sikre seg til Norge i 2021.
TEKNISKE DATA
Toyota RAV4 Hybrid og Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Motor, cm³: 2487 2487
Hk, totalt: 222 306
Dreiemoment, totalt: 450 450
Egenvekt, m/fører, kg: 1645 1895
Tilhengervekt, kg: 1650/750 1500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/186/169 460/186/169
Akselavstand, cm: 270 270
Bakkeklaring, cm: 19 19
Bagasjerom, liter: 580 520
Standard dekkdimensjon: 225/60R18 225/60R18
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,1 6,2
Toppfart, km/t: 180 180
Forbruk, l/mil (WLTP):0,56 0,1
CO2-utslipp g/km (WLTP): 128 22
Pris fra, kr: 460 800 509 900
Utstyrsnivåer (priser uten frakt og levering)
LIFE (fra 497 700 kroner)
Utstyr: Blant annet skinnratt med varme, elektrisk justerbare stoffseter, varme i for og bakseter, 12V+AUX+USB foran, 2 USB baksete, 12V uttak bagasjerom + 230V/150W, fjernstyrt auto klima med 2 soner, 8-tommers multimedia med 6 høyttalere, DAB+, Apple Carplay og Android Auto, Bi-LED + fjernlys som automatisk blender ned, varmetråder i frontruta, spylerdysevarmer, ryggekamera med visning av linjer, nøkkelfri dørlås, parkeringsensorer foran og bak, filkontroll (LTA), filskiftvarsling (LDA) og adaptiv cruisekontroll
ACTIVE (fra 514 700 kroner)
Utstyr i tillegg til LIFE: Mørke ruter baksete og bagasjerom, elektrisk bakluke med fotsensor, 9-tommers multimediaskjerm, trådløs lader og navigasjon.
ACTIVE TECH (fra 530 600 kroner)
Utstyr i tillegg til ACTIVE: Girhendler på ratt, blindsonevarsling (BSM), seter med stoff og syntetisk skinn, varsling for trafikk bak m/brems (RCTA) og 2 USB i konsollboks
EXECUTIVE BI-TONE: (fra 580 100 kroner)
Utstyr i tillegg til ACTIVE TECH: 235/55R 19 og alu-felger, sort tak og takstolper, JBL lydanlegg med 9 høyttalere, perforerte skinnseter med varme og ventilasjon, digitalt kameraspeil, elektrisk justering av lengde og rygg passasjersete, minne for førersete og head up-display
Ladetider:
7,5 timer uten veggboks ( 10A)
2,5 t med veggboks (32A).
Ekstrautstyr
Mennekes Type 2 ladekabel 5 m (32 A 1-fas 7,4 KW) kr 2600
Mennekes Type 2 ladekabel 7,5 m (32 A 1-fas 7,4 KW) kr 2900
Mennekes Type 2 ladekabel 10 m (32 A 1-fas 7,4 KW) kr 3300
Toyota RAV4-historikk
Da Toyota RAV4 ble lansert i 1994 var det ikke mange som kunne forutse hvilken enorm suksess dette skulle bli for Toyota. Bare her i Norge er det solgt over 50 000 eksemplarer og på verdensbasis er det blitt mer enn 8,5 millioner biler.
1. generasjon (1994-2000)
I en ellers ganske kjedelig bilverden midt på 90-tallet var første utgave av Toyota RAV4 et frisk pust. En liten 3-dørs SUV uten særlige praktiske egenskaper. Vi Menn kjørte bilen på langtest og konkluderte med at den både var morsom og sprek med sin turtallsvillige toliters bensinmotor på 129 hk. Permanent firehjulsdrift gjorde ikke saken dårligere, mens høyt støynivå og begrenset plass gjorde at den passet best for to. Det gjorde Toyota raskt noe med og lanserte en femdørs-variant i 1995. Det gjorde bilen mer anvendelig, men tok også bort noe av pocket-rocket-preget fra 3-dørs varianten.
2. generasjon (2000-2006)
Denne utgaven av RAV4 traff både Vi Menn-redaksjonen og det norske bilpublikummet midt i hjertet. Vi satte pris på at Toyota hadde kombinert kjøreglede og praktiske egenskaper nesten perfekt. Toliter’n hadde nå 150 livlige hester og det permanente 4WD-systemet leverte nesten rallyaktige egenskaper på vinterføre. Dermed var RAV4 den mest underholdene folke-SUV-en på markedet. Etter hvert kom bilen også med en toliters turbodiesel med 116 hk og dekket dermed det norske SUV-behovet bortimot perfekt.
3. generasjon (2006-2013)
Ingen flere underholdende biler, synes å være mottoet for denne versjonen av RAV4. Et klart brudd med de to foregående generasjonene, her er det gjennomført snusfornuft som gjelder. Bilen ble større, er mer praktisk og komfortabel. I stedet for permanent 4WD satset man nå på en elektronisk styrt clutch. Den overfører krefter til bakhjulene ved behov. Sammen med et svært understyrende grunnoppsett gikk dermed RAV4 fra å være en av de mest kjøreglade SUV-modellene til å bli en av de mest traurige, var omdømmet i Vi Menns bilredaksjon. Motorutvalget med 2,2-liters dieselmotorer på 136 og 177 hk, samt 2,0-liters bensinmotor på 152 hk var mer enn kraftig nok for veiegenskapene.
4. generasjon (2013-2018)
En litt merkelig utvikling for denne RAV4-modellen. I våre øyne begynte det småtregt, selv om det var en klar forbedring fra forgjengeren. Fortsatt en typisk fornuftsbil, men klarere definert med tanke på egenskapene. Diesel og bensinmotorer på det jevne, noe man kunne si om det meste med bilen. Skiftet kom til det bedre med faceliften tidlig i 2016, der den nye hybriddrivlinjen erstattet de gamle – med stor positiv effekt. Om ikke sportslig, ble bilen langt bedre å kjøre – særlig på vinterføre. Sprekere og mer harmonisk, og med viktige forbedringer på utstyr og komfort. Dermed etablerte denne RAV4 seg i toppen av folke-SUV-klassen først mot slutten av sin karriere.
5. generasjon (2018 -
Nye Toyota RAV4 baserer seg på TNGA (Toyota New Global Architecture). Våre erfaringer med andre modeller på TNGA har vært positive, ikke minst på de dynamiske kvalitetene. Strukturen er blitt 57 % stivere enn generasjon fire av RAV4. Dessuten har bilen fått et uavhengig flerarmet bakhjulsoppheng. Et lite stykke ingeniørkunst er det også å øke bakkeklaringen med 1,5 cm, mens bilens tyngdepunkt er senket. Omplassering av bensintanken på langs foran bakakselen samt hybridsystemet på bakhjulene sørger for en riktig balanse i vektfordelingen med 51 % foran og 49 % bak. Innvendig er også stilen moderne. Her har du et designmessig konsentrert midtkonsoll med en stor skjerm på toppen. I tillegg kan du få et kamerabasert sladrespeil som «fjerner» hodestøttene i baksetet og strukturene i karosseriet og gir tilnærmet fritt utsyn bakover i de dyreste utgavene. Det kamerabaserte speilet skal være forbedret i RAV4 Plug-in Hybrid. At lengdereguleringen av rattet har langt bedre justeringsmonn enn tidligere, er noe vi liker. Femte generasjon Toyota RAV4 har omtrent samme ytre mål som forgjengeren, men har fått hakket større akselavstand (+30 mm) er 10 mm bredere og 5 mm kortere.
Forbedret hybridsystem og AWD
RAV4 Plug-in Hybrid er Toyotas andre ladbare hybrid. (Prius Plug-in Hybrid kom i 2012) og har Toyotas andre generasjon PHEV-system. Hybriddrivlinjen i RAV4 Plug-in Hybrid består av 2,5-liters bensinmotor og 134 kW elmotor på forhjulene og 40 kW elmotor som driver bakhjulene på egen hånd og sørger for firehjulsdrift. At man ikke har mekanisk forbindelse mellom for- og bakhjul, sparer vekt og energi, sier Toyota. Ved siden av mange detaljforbedringer i drivlinjen sammenlignet med fjerde generasjon, peker to elementer seg ut: Det ene at 30 % mer av dreiemomentet kan overføres på bakhjulene, eller totalt 80 % av dreiemomentet, sier Toyota.
Det andre at bilen har et «trail mode» kjøremodus med mulighet for å bremse et spinnende hjul. Det skal gi bedre framkommelighet under vanskelige kjøreforhold. En automatisk differensialbrems overfører krefter til det hjulet med best feste, mens styringssystemet optimaliserer gass og gir. 4WD-systemet i nye RAV4 har «AWD Integrated Management» (AIM). Det justerer automatisk styreassistanse, brems/gasskontroll, gir og momentfordeling ut fra hvilket kjøreprogram du har valgt – Normal, Eco eller Sport.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr