Test: Tesla Model Y Long Range
Tesla-smell i Europa: Slik er den nye Model Y
I Norge har bilkjøperne tilsynelatende en umettelige appetitt på den nye Tesla Model Y. Men i andre deler av verden er kundene mer lunkne. Mange eksperter peker på Elon Musk som en av årsakene.

Fra 2022 til 2024 har Tesla Model Y eid det norske bilmarkedet. I den perioden ble det registrert 57 300 nye Model Y, eller nesten 3,5 ganger så mange som Skoda Enyaq – nummer to på salgsstatistikken. En slik dominans savner sidestykke i moderne tid.
Les også: Nye Tesla Model Y: Har lyttet til kritikken
Etter et par svake måneder i forbindelse med modellskiftet fra gammel til ny Model Y er den igjen på topp i mars 2025. Denne gangen med tre ganger så mange solgte biler som Nissan Ariya på andreplass.
Samtidig ringer mange analytikere i USA og Europa i varselklokkene. Personen Elon Musk har alltid vært svært tett knyttet til merkevaren Tesla. I de første årene med et nesten utelukkende positivt fortegn: Mannen bak teknologirevolusjonen i bilindustrien; ikke bare med elektrifisering, men også på digitalisering av førermiljø, hjelpesystemer og bilens kommunikasjon med omverdenen.
Les også: Test: Tesla Model X Plaid: Én ting sliter den fortsatt med
Og kanskje aller viktigst: Måten han ut fra ingenting og med enorm fart skapte et økosystem av hurtigladere slik at Tesla kunne brukes nesten som en bil med forbrenningsmotor.
Synkende popularitet
Det siste året har tydeligvis mange revurdert sin oppfatning av Musk – og dermed implisitt av Tesla. I første rekke står det politiske partnerskapet mellom Trump og Musk. I tillegg har andre påfunn som en hilsen mange oppfattet som en nazihilsen, offentlig støtte til ytre høyre-partier i England og Tyskland, samt tanker om å melde USA ut av FN og NATO rokket ved bildet av verdens rikeste mann. Og den tollkåte Trump-administrasjonen nyter ikke stor popularitet blant nasjonalistiske kinesere.

Analytikere – enten de følger bilindustrien eller aksjekursene – har påpekt at skadeeffekten foreløpig er størst i USA. I februar gjorde CNN en undersøkelse som viste at 53 prosent av de spurte hadde en negativ oppfatning av Musk, mens 35 prosent var positive. Grovt sagt har demokratiske eller uavhengige velgere tidligere trykket Tesla til sitt hjerte, mens Trump-basen er fossile pickup-fans.
Les også: Test: Nye Tesla Model 3: Mye er forbedret, men én ting kunne de spart seg for
Klistremerker med «Anti-Elon Tesla Club» og «I bought this before we knew Elon was crazy», sier sitt om Tesla-eiere med et sterkt ønske om å distansere seg fra sin tidligere helt, og kanskje unngå å få «nazi» sprayet på bilen.

Da Teslas salgstall for første kvartal 2025 tikket inn, bekreftet de at noe er i endring. Analytikerne forventet at Tesla skulle selge 390 000 biler, men klarte snaut 337 000 – det dårligste resultatet siden midten av 2022.
Rivalen BYD rapporterte om 416 000 solgte elbiler i samme periode. Sammenlignet med 2024-tallene økte BYD med 39 prosent mens Tesla falt 13 prosent. Som om det ikke var nok gikk den kinesiske produsenten forbi Tesla i omsetning for 2024.

Her peker ekspertene på flere elementer enn den rene Musk-faktoren. Det nevnte skiftet mellom gammel og ny Model Y har en negativ effekt på salget i starten av 2025, men kan ikke forklare hele fallet. Svakt Cybertruck-salg, samt manglende fornyelse av Model S og X gjør i praksis at selskapet er helt avhengig av Model 3 og Y, mens asiatiske og europeiske produsenter har en større bredde i utvalget. Det gjenstår å se om en ny, mindre SUV/crossover («Model Q») antydet for lansering senere i 2025 kan endre på det bildet.
Les også: Test: Tesla Cybertruck: Skuffer på særlig ett område
Slik er den nye Model Y
Men tilbake til det viktigste for den jevne, norske bilkjøper: Hvor bra er egentlig den nye Tesla Model Y, og i hvilken grad merker du forskjell fra den gamle til den nye Model Y? De viktigste forbedringene har vi oppsummert i en rammesak, men for å svare på det siste først: Ja, du både ser og merker forskjell på de to.
Grunnkonstruksjonen er den samme og selve formatet har endret seg lite – du er aldri i tvil om at du ratter en Model Y. De utseendemessige forskjellene er størst i fronten og hekken, men langt mindre merkbar i profilen. I løpet av våre 700 testkilometer merker vi størst forbedring på kjørekomfort, støynivå og den opplevde kvaliteten i interiøret, pluss noen fine praktiske detaljer. Den nye Model Y gjør en god figur, og viser at Tesla har vært grundige med oppdateringen.

Konkurrentene er flere og bedre enn da Model Y debuterte i 2021, men den skiller seg fortsatt ut med kjente særegenheter. Bilen kjennes fortsatt mer moderne fra førerplass: Minimalistisk design, skjermsentrert betjening med få brytere og hendler – selv om den tradisjonelle retningsviseren heldigvis er med videre.

Selv om fjæringsoppsettet er blitt smidigere og lydbildet mer avrundet, kjører Model Y sportsligere enn de fleste SUV-konkurrenter. Den har kvikk styrerespons og en deilig kjørefølelse på svingete vei. Det gjelder også når det kommer til akselerasjon, der mye effekt omsettes til svært friske fraspark.
Les også: Test: Tesla Model Y Long Range RWD: Den største fordelen er bak
Innvendig kan du fortsatt sette utropstegn ved bagasjeplassen. Selv med gulvplate og hattehylle på plass er det rommelig, og kan utvides med et stort oppbevaringsrom under gulvet bakerst og et noe lavere i den fremre delen. I tillegg kommer frunk under panseret, nå også med drenering. I baksetet er det mer gjennomsnittlige plassforhold, men det holder fint til to personer på langtur.

Lading og rekkevidde
Testen ble gjennomført under vårlige kjøreforhold og temperaturer rundt 10 grader. Tesla Model Y er fortsatt den mest effektive familie-SUV-en med forbruk på 1,6 kWh per mil. Batterikapasitet på cirka 75 kWh gir dermed rekkevidde på inntil 465 km. I hurtigladetesten på Teslas 250 kW-lader bruker Model Y 33 minutter fra 10-88 prosent med et snitt på 106 kW. Det er bra, men ikke raskest blant konkurrentene.

Vi Menn Bil mener:
Vi er godt fornøyd med den oppgraderte utgaven av Tesla Model Y. Bilen forbedrer seg på viktige områder, og beholder egenskapene vi har satt pris på. Flere og bedre konkurrenter gjør at Tesla blir utfordret av europeiske og asiatiske bilprodusenter. Kanskje Musk bør bruke mer energi på bil og mindre på politikk, om Tesla skal innfri store forventninger fra bilkjøpere og investorer.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2025