Prøvekjørt: Volvo EX90 Twin Motor

Overbeviser på glatta

Kan 2,8 tonn SUV virke som en god bil på vinterføre? Ja, faktisk. 

Pluss ikon
<b>TOMMEL OPP:</b> EX90 får tommel opp av sjåføren i en forbipasserende V70. Det er i det hele tatt mye tommel opp ved EX90. 
TOMMEL OPP: EX90 får tommel opp av sjåføren i en forbipasserende V70. Det er i det hele tatt mye tommel opp ved EX90.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Den er rundt ett år forsinket til Norge, men nå har Volvo endelig begynt å levere den store SUV-en EX90 til norske kunder. De har mye å se frem til.

Vi har tidligere kjørt EX90 på et pressearrangement i California. Nå har vi også fått kjørt den på is og vinterkledde veier i Nord-Sverige, forhold som i større grad gjenspeiler Norge enn «Sunny California».

Les også: Prøvekjørt: Volvo EX90 Twin Performance: Har det meste et elbil-hjerte måtte begjære

EX90 over beviste i solstaten, den overbeviser egentlig enda mer på vinterføre i Sverige. Tørre veier med gjennomgående fin asfalt er sjelden noen stor utfordring. Da er det annerledes med vinterføre og isdekke på svingete vei. En høyreist SUV på 2,8 tonn er ikke nødvendigvis noe drømmefartøy på glatt underlag, men EX90 oppleves forutsigbar og stabil.

<b>TO VARIANTER:</b> EX90 kommer i to varianter til Norge, Twin Motor eller Twin Motor Performance, begge med firehjulsdrift, batteri med 107 kWt nettokapasitet, 250 kW DC-lading og opptil 624 kilometer rekkevidde. Twin Performance har kraftigere ytelser. 
TO VARIANTER: EX90 kommer i to varianter til Norge, Twin Motor eller Twin Motor Performance, begge med firehjulsdrift, batteri med 107 kWt nettokapasitet, 250 kW DC-lading og opptil 624 kilometer rekkevidde. Twin Performance har kraftigere ytelser.  Foto: Martin Jansen

Riktignok var bilene vi kjører satt opp med piggdekk, men EX90 har ikke den distanserte kjøreopplevelsen som kan kjennetegne store SUV-er. Noe av æren for dette skal en fint vektet styring ha. Du kan justere karakteren på styringen i to trinn, myk eller hard, der noe kraftigere styremotstand gir mer direkte styring i høyere hastighet.

<b>MESTRER FORHOLDENE:</b> Etter å ha kjørt EX90 på vinterveier og isbane i Nord-Sverige, sitter vi igjen med et inntrykk av en temmelig fjellstø bil som mestrer disse forholdene på forbilledlig vis - til tross for den enorme vekten på 2,8 tonn. 
MESTRER FORHOLDENE: Etter å ha kjørt EX90 på vinterveier og isbane i Nord-Sverige, sitter vi igjen med et inntrykk av en temmelig fjellstø bil som mestrer disse forholdene på forbilledlig vis - til tross for den enorme vekten på 2,8 tonn.  Foto: Martin Jansen

Bør har luftfjæring

EX90 kommer standard med to elmotorer og firehjulstrekk. Betaler du 30 000 kroner ekstra, får du med aktiv luftfjæring. Det er en kostnad man bør ta. Luftfjæringen har to kamre som tilpasser seg bilens bevegelser 500 ganger i sekundet.

Les også: Førsteinntrykk. Volvo ES90: Kommer med 700 km rekkevidde og lynrask lading - og Volvo dropper ikke skinninteriør likevel

Dempingen tilpasses individuelt ved hvert hjul og justeres etter vei- og kjøreforholdene, noe som gir både komfort og trygge veiegenskaper. Dempingen har to trinn, myk eller fast, og gir bilen distinkt forskjellig karakter. Som bonus kan bilen også senkes når den står stille for å lette inn- og utlasting.

<b>STORBIL:</b> EX90 er litt over fem meter lang. Bakkeklaringen er standard 20,8 centimeter, men med luftfjæring kan bilen heves og senkes. 
STORBIL: EX90 er litt over fem meter lang. Bakkeklaringen er standard 20,8 centimeter, men med luftfjæring kan bilen heves og senkes.  Foto: Martin Jansen

Kamuflerer vekten

Et viktig bidrag til vinteregenskapene er momentfordeling på bakakselen (Torque Vectoring-system), der en dobbelkløtsj fra BorgWarner sørger for at rundt 80 prosent av kreftene fra bakre motor kan sendes til ett av bakhjulene. Mens den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) sørger for å bremse det innerste hjulet i svingen, sendes mer krefter til ytterhjulet, noe som gjør at den digre bilen virker mindre og mer kontrollert på vinterføre enn de 2,8 tonnene skulle tilsi.

<b>MINIMALISTISK:</b> Betjening av klima, navigasjon og multimedia foregår på en høydestilt berøringsskjerm som er 37 centimeter bred. Skjermen har skarp og klar grafikk, oppsettet er intuitivt, og Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for hurtig betjening. Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive og Google, og har et brukergrensesnitt som mange kjenner til. Den mest essensielle informasjonen vises på displayet foran rattet. Head up-display med 33 centimeter bred visning av hastighet og navigasjon kompletterer det hele. Dashbord med trepaneler og setetrekk i ullblanding. 
MINIMALISTISK: Betjening av klima, navigasjon og multimedia foregår på en høydestilt berøringsskjerm som er 37 centimeter bred. Skjermen har skarp og klar grafikk, oppsettet er intuitivt, og Snapdragon-prosessor fra Qualcomm sørger for hurtig betjening. Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive og Google, og har et brukergrensesnitt som mange kjenner til. Den mest essensielle informasjonen vises på displayet foran rattet. Head up-display med 33 centimeter bred visning av hastighet og navigasjon kompletterer det hele. Dashbord med trepaneler og setetrekk i ullblanding.  Foto: Martin Jansen
<b>RYDDET FOR KNAPPER:</b> Førermiljøet er så godt som ryddet for knapper, bortsett fra blant annet et stort hjul for lydvolum på senterkonsollen. Vi kommer trolig aldri til å skjønne fordelen med at innstiling av ratt og sidespeil justeres ved å bruke berøringsskjermen og rattknappene. Innstillingen av luftventilene har heldigvis god, gammeldags, manuell betjening.  
RYDDET FOR KNAPPER: Førermiljøet er så godt som ryddet for knapper, bortsett fra blant annet et stort hjul for lydvolum på senterkonsollen. Vi kommer trolig aldri til å skjønne fordelen med at innstiling av ratt og sidespeil justeres ved å bruke berøringsskjermen og rattknappene. Innstillingen av luftventilene har heldigvis god, gammeldags, manuell betjening.   Foto: Martin Jansen

Understellet greier på snedig vis å kamuflere størrelsen på bilen og den massive vekten. Dobbelkløtsjen på bakakselen kan også koble ut bakmotor når veigrepet og effekten fra forakselen er tilstrekkelig. Det senker forbruket og optimaliserer rekkevidden.

Ikke diametralt annerledes

Noe av det mest eminente med EX90 er at den oppleves som et fullverdig elektrisk alternativ til XC90, som har vært svært populær i Norge.

Les også: Førsteinntrykk: Volvo XC90 T8: Den populære SUV-en kommer med viktige forbedringer

Eier man en XC90, men ønsker å bytte til elektrisk, så representerer ikke EX90 noe helt annet. Er man for eksempel vant til å kjøre Mercedes GLE føles nok ikke overgangen til EQE SUV like naturlig.

Les også: Test: Mercedes-Benz GLE 350 de: Lade-SUVen setter ny rekkevidderekord

Les også: Test: BMW iX xDrive50 og Mercedes EQE SUV 350 4Matic: Kampen mellom Mercedes og BMW har vært en klassisk duell i over 50 år. Og den utkjempes på stadig nye arenaer.

EX90 på sin side har de fleste kvalitetene til XC90. Som mye plass. Den kommer standard med syvseter og har et bagasjerom på rause 655 liter bak andre seterad. Nye XC90 tar opptil 668 liter.

<b>KUNSTSKINN:</b> Sittekomforten i baksetene er i toppklasse. Interiørdesignen nøktern, men stilig. Myke overflater av kunstmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er basert på resirkulerte plastikkflasker. Standard setetrekk er Nordico i mørk farge, men du kan velge setetrekk i lysere farger uten ekstra kostnad. Alternativt kan du velge setetrekk i ullblanding.
KUNSTSKINN: Sittekomforten i baksetene er i toppklasse. Interiørdesignen nøktern, men stilig. Myke overflater av kunstmaterialet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Det føles som skinn, men er basert på resirkulerte plastikkflasker. Standard setetrekk er Nordico i mørk farge, men du kan velge setetrekk i lysere farger uten ekstra kostnad. Alternativt kan du velge setetrekk i ullblanding. Foto: Martin Jansen

At setene kan skyves i lengderetning individuelt øker fleksibiliteten. Med tredje seterad i oppreist posisjon er bagasjeplassen likevel 310 liter, inkludert 65 liter under gulvet. Frunken rommer 34 liter. I tillegg kan EX90 trekke henger på 2200 kilo, XC90 greier 2400 kilo. Elektriske innfellbart hengerfeste koster 14 900 kroner ekstra på EX90. Begge kan ha 100 kilo taklast.

<b>MASSE PLASS:</b> Oseaner av plass i bagasjerommet når tredje seterad er felt ned, noe som gjøres helt elektrisk. 
MASSE PLASS: Oseaner av plass i bagasjerommet når tredje seterad er felt ned, noe som gjøres helt elektrisk.  Foto: Martin Jansen

To varianter og utstyrsnivåer

I Norge kan du velge mellom to varianter av EX90, Twin Motor og Twin Motor Performance, begge med to elmotorer og firehjulstrekk. EX90 kommer også i en utgave med kun forhjulstrekk, men den er neppe aktuell for Norge.

<b>ANDRE SETERAD:</b> Volumet bak andre seterad er oppgitt til 655 liter. 
ANDRE SETERAD: Volumet bak andre seterad er oppgitt til 655 liter.  Foto: Martin Jansen

Twin-varianten har en samlet ytelse på 408 hestekrefter og 770 Nm, og skal greie 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Twin Performance leverer 517 hestekrefter, 910 Nm, og er ett sekund raskere på sprinten fra null til hundre. Toppfarten er begrenset til 180 km/t, uansett i modell, som er i tråd med retningslinjene som Volvo innførte for noen år siden for alle modeller.

<b>TREDJE SETERAD:</b>  Volumet bak tredje seterad er oppgitt til 310 liter. 
TREDJE SETERAD:  Volumet bak tredje seterad er oppgitt til 310 liter.  Foto: Martin Jansen

To utstyrsversjoner finnes, Plus og Ultra. Syv seter, panoramatak med tonet UV-glass, muligheten til å trekke henger på 2,2 tonn og varmepumpe er standard. Det samme er Google infotainmentsystem, adaptive cruise kontroll, head up-display, blindsonevarsling og masse sikkerhetssystemer. Med Ultra får du med blant annet luftfjæring og bedre hovedlys.

Forbruk/rekkevidde og støy skal vi komme tilbake til når vi får testet EX90 skikkelig på norske veier.

TEKNISKE DATA

EX90 Twin Motor EX90 Twin Motor Performance 

Motor:  2xEL 2xEL

Fremdrift:  Firehjulsdrift  Firehjulsdrift

Effekt, kW/hk: 300/408 380/517

Dreiemoment, Nm:  770 910

Egenvekt, kg, ca: 2818 2818

Tilhengervekt, kg:  2200 2200

Taklast, kg: 100 100

Lengde/bredde/høyde, cm: 503/196/174  503/196/174 

Akselavstand, cm: 299 299

Standard dekkdimensjon: 255/50 R20 255/50 R21

Bakkeklaring, cm 21 21

Vadedybde, cm: 45 45

Bagasjerom, liter: 310/655/1915  310/655/1915 

Frunk, liter: 34 34

Batterikapasitet, kWh, netto:  107 107

Maks, hurtiglading, kW: 250 250

Ombordlader, kW: 11 11

Rekkevidde, km (WLTP): 624 624

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,08 2,08

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,9 4,9

Toppfart, km/t:  180 180

Pris fra, kr: 904 500 954 500

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn