Prøvekjørt: Volvo EX90 Twin Motor
Overbeviser på glatta
Kan 2,8 tonn SUV virke som en god bil på vinterføre? Ja, faktisk.


Den er rundt ett år forsinket til Norge, men nå har Volvo endelig begynt å levere den store SUV-en EX90 til norske kunder. De har mye å se frem til.
Vi har tidligere kjørt EX90 på et pressearrangement i California. Nå har vi også fått kjørt den på is og vinterkledde veier i Nord-Sverige, forhold som i større grad gjenspeiler Norge enn «Sunny California».
Les også: Prøvekjørt: Volvo EX90 Twin Performance: Har det meste et elbil-hjerte måtte begjære
EX90 over beviste i solstaten, den overbeviser egentlig enda mer på vinterføre i Sverige. Tørre veier med gjennomgående fin asfalt er sjelden noen stor utfordring. Da er det annerledes med vinterføre og isdekke på svingete vei. En høyreist SUV på 2,8 tonn er ikke nødvendigvis noe drømmefartøy på glatt underlag, men EX90 oppleves forutsigbar og stabil.

Riktignok var bilene vi kjører satt opp med piggdekk, men EX90 har ikke den distanserte kjøreopplevelsen som kan kjennetegne store SUV-er. Noe av æren for dette skal en fint vektet styring ha. Du kan justere karakteren på styringen i to trinn, myk eller hard, der noe kraftigere styremotstand gir mer direkte styring i høyere hastighet.

Bør har luftfjæring
EX90 kommer standard med to elmotorer og firehjulstrekk. Betaler du 30 000 kroner ekstra, får du med aktiv luftfjæring. Det er en kostnad man bør ta. Luftfjæringen har to kamre som tilpasser seg bilens bevegelser 500 ganger i sekundet.
Dempingen tilpasses individuelt ved hvert hjul og justeres etter vei- og kjøreforholdene, noe som gir både komfort og trygge veiegenskaper. Dempingen har to trinn, myk eller fast, og gir bilen distinkt forskjellig karakter. Som bonus kan bilen også senkes når den står stille for å lette inn- og utlasting.

Kamuflerer vekten
Et viktig bidrag til vinteregenskapene er momentfordeling på bakakselen (Torque Vectoring-system), der en dobbelkløtsj fra BorgWarner sørger for at rundt 80 prosent av kreftene fra bakre motor kan sendes til ett av bakhjulene. Mens den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) sørger for å bremse det innerste hjulet i svingen, sendes mer krefter til ytterhjulet, noe som gjør at den digre bilen virker mindre og mer kontrollert på vinterføre enn de 2,8 tonnene skulle tilsi.


Understellet greier på snedig vis å kamuflere størrelsen på bilen og den massive vekten. Dobbelkløtsjen på bakakselen kan også koble ut bakmotor når veigrepet og effekten fra forakselen er tilstrekkelig. Det senker forbruket og optimaliserer rekkevidden.
Ikke diametralt annerledes
Noe av det mest eminente med EX90 er at den oppleves som et fullverdig elektrisk alternativ til XC90, som har vært svært populær i Norge.
Les også: Førsteinntrykk: Volvo XC90 T8: Den populære SUV-en kommer med viktige forbedringer
Eier man en XC90, men ønsker å bytte til elektrisk, så representerer ikke EX90 noe helt annet. Er man for eksempel vant til å kjøre Mercedes GLE føles nok ikke overgangen til EQE SUV like naturlig.
Les også: Test: Mercedes-Benz GLE 350 de: Lade-SUVen setter ny rekkevidderekord
EX90 på sin side har de fleste kvalitetene til XC90. Som mye plass. Den kommer standard med syvseter og har et bagasjerom på rause 655 liter bak andre seterad. Nye XC90 tar opptil 668 liter.

At setene kan skyves i lengderetning individuelt øker fleksibiliteten. Med tredje seterad i oppreist posisjon er bagasjeplassen likevel 310 liter, inkludert 65 liter under gulvet. Frunken rommer 34 liter. I tillegg kan EX90 trekke henger på 2200 kilo, XC90 greier 2400 kilo. Elektriske innfellbart hengerfeste koster 14 900 kroner ekstra på EX90. Begge kan ha 100 kilo taklast.

To varianter og utstyrsnivåer
I Norge kan du velge mellom to varianter av EX90, Twin Motor og Twin Motor Performance, begge med to elmotorer og firehjulstrekk. EX90 kommer også i en utgave med kun forhjulstrekk, men den er neppe aktuell for Norge.

Twin-varianten har en samlet ytelse på 408 hestekrefter og 770 Nm, og skal greie 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Twin Performance leverer 517 hestekrefter, 910 Nm, og er ett sekund raskere på sprinten fra null til hundre. Toppfarten er begrenset til 180 km/t, uansett i modell, som er i tråd med retningslinjene som Volvo innførte for noen år siden for alle modeller.

To utstyrsversjoner finnes, Plus og Ultra. Syv seter, panoramatak med tonet UV-glass, muligheten til å trekke henger på 2,2 tonn og varmepumpe er standard. Det samme er Google infotainmentsystem, adaptive cruise kontroll, head up-display, blindsonevarsling og masse sikkerhetssystemer. Med Ultra får du med blant annet luftfjæring og bedre hovedlys.
Forbruk/rekkevidde og støy skal vi komme tilbake til når vi får testet EX90 skikkelig på norske veier.
TEKNISKE DATA
EX90 Twin Motor EX90 Twin Motor Performance
Motor: 2xEL 2xEL
Fremdrift: Firehjulsdrift Firehjulsdrift
Effekt, kW/hk: 300/408 380/517
Dreiemoment, Nm: 770 910
Egenvekt, kg, ca: 2818 2818
Tilhengervekt, kg: 2200 2200
Taklast, kg: 100 100
Lengde/bredde/høyde, cm: 503/196/174 503/196/174
Akselavstand, cm: 299 299
Standard dekkdimensjon: 255/50 R20 255/50 R21
Bakkeklaring, cm 21 21
Vadedybde, cm: 45 45
Bagasjerom, liter: 310/655/1915 310/655/1915
Frunk, liter: 34 34
Batterikapasitet, kWh, netto: 107 107
Maks, hurtiglading, kW: 250 250
Ombordlader, kW: 11 11
Rekkevidde, km (WLTP): 624 624
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,08 2,08
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9 4,9
Toppfart, km/t: 180 180
Pris fra, kr: 904 500 954 500
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn