Prøvekjørt: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic Coupé
Allsidig bølle-SUV
Coupé-versjonen av SUV-en Mercedes-AMG GLE er Mercedes' mest brautende, men den varmer også - til og med underarmen.
Siden det startet i 1967 i Burgstall da Aufrecht Melcher Großaspach ble grunnlagt av Hans-Werner Aufrecht og Erhard Melcher, har akronymet AMG vært ensbetydende med voldsomme ytelser og ditto lydbilde.
De to tidligere Daimler-ingeniørene overrasket racing-verdenen da de i 1971 serverte en 300 SEL 6,3 type W 109, til 24-timersløpet i Spa. Digre sedaner var definitivt ikke normalen i billøp på 70-tallet, men en 6,8-liters motor på 428 hester gjorde at alle AMG-ers mor, med kallenavnet Rote Sau, ble løpets store stjerne.
Senere ble 6,2-liters selvpustende V8-motorer kjennetegnet ved AMG. Men også Mercedes-AMG måtte etter hvert tilpasse seg strengere utslippskrav, og svaret fra motorsmeden i Affalterbach var en 4,0-liters V8 med biturbo.
Den fant veien inn i Mercedes-AMG GT i 2014. Med 462 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm var den ifølge Mercedes den første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og tørrsump smøring.
Betydelig rimeligere
Men motornedskaleringen i Mercedes-AMG kunne ikke stoppe der. Og det høres når vi startet opp AMG GLE 53 Coupé. Altså ikke 63.
Det er ikke V8-erens buldring som høres, men rekkesekserens mildere klang. Den varter opp 435 hk ved 6100 o/m og 520 Nm mellom 1800 til 5800 o/m.
Ok, det er et stykke opp til 63-versjonens 571 hestekrefter og 750 Nm, men så koster da også S-versjonen av AMG GLE 63 Coupé hele 2 355 900 kroner (da med 612 hk/850 Nm), mens prisen på 53-versjonen starter på 1 577 900 kroner.
Og noen sinke er 53-utgaven ikke. Den nitrinns AMG Speedshift-girkassa skifter lynraskt, og er ned på notene uansett hva du driver med så lenge den står i sportsmodus. To turboer i trinn og en elektrisk kompressor eliminerer alle former for turboforsinkelse. GLE 53 4Matic+ har et såkalt mildhybridsystem med et 48-voltsystem og en elektrisk motor som assisterer forbrenningsmotoren.
Elmotoren bidrar med 250 Nm og 22 hk via EQ Boost i kortere perioder. Resultatet er en resolutt respons, men uten det voldsomme lydbildet. Den gjør 0-100 km/t på 5,3 sekunder, 1,5 sekunder tregere enn S-versjonen.
Varmer underarmen
Med Dynamic Select-systemet kan du velge mellom seks kjøreprogrammer som justerer hardheten på styring og demping, gassrespons, hurtigheten til girskiftene, eksoslyden og iveren til stabilitetskontrollen. Dette styres med knappene på den brede midtkonsollen eller med bryteren og hurtigknappene på rattet.
Interiøret oser av sporty luksus. Dashbordet består er to store, fargesterke displayer, hver på 31,3 centimeter. Under multimedia-displayet ligger en stilig rekke med fire ventiler, og under der igjen en like lekker rekke med hurtigknapper for ventilasjon og varme. Interiøret er stramt designet og innbydende, og de store håndtakene på den brede midtkonsollen gir cockpiten litt ekstra visuelle muskler.
Standardutstyr på GLE Coupè er interiør og seter kledd med Artico kunstskinn. AMG-versjonen har imidlertid nappaskinn som også bekler rattet. Her er også listverk i antrasitt eik i stedet for aluminium som er standard. Multikontursetene er svært komfortable uten at det går på bekostning av sidestøtten, og en varmekomfortpakke gir ikke bare varme i seteputen, men også seteryggen samt varme i midtkonsollen - og i armlenene og midtfeltene i dørene. Da slipper du å bli kald på underarmen når du vil hvile den på armlenet.
Mercedes gir deg ting du ikke visste at du hadde bruk for. Koppholderne er også tempererte. Ambient lighting med 64 forskjellige farger å velge blant og et Burmester-anlegg til 55 000 kroner gjør at du kan sette stemningen med både lys og lyd.
Noen små nedturer
Både svitsj-bryterne i aluminium og de berøringsfølsomme knappene på rattet fungerer godt. Multimediadisplayet kan både betjenes med knappene på rattet, stemmetjenesten Hey Mercedes, skjermberøring eller touchpad-en på midtkonsollen.
Vi er fortsatt ikke veldig begeistret for touchpad. Dette er en betjeningsform som er lite benyttet, og med god grunn. Det er kort og godt utfordrende å navigere rundt i menyene på en rask og effektiv måte.
Men nå kan man trykke rett på skjermen i stedet. Blant de få nedturene i interiøret er knappene på rattet for eksoslyd og understell.
De føles litt simple, akkurat som om Mercedes plutselig gikk tom for edlere materialer. Det er heller ikke alltid at spjeldene i eksosanlegget byr på vellyd. Ved å trykke på en knapp på midtkonsollen kan man få lyden av sportseksos selv om bilen står i komfortmodus.
Men innimellom, særlig når bilen startes, kommer en lyd som minner mer om en litt enerverende dur enn vellyd. 53 AMG-en låter som regel bedre uten den ekstra effekten.
Vekten trylles vekk
Vi kjørte AMG-en på tørre høstveier, og med 22-tommers felger (med 325-dekk bak) er det lite å si på grepet selv om de enorme dekkene sporer noe på slitte veier.
Over to tonn egenvekt og en bakkeklaring på 20 centimeter taler for redusert sportslighet sammenlignet med en lavere bil med samme ytelser, men elektromekaniske stabilisatorstag og en kontinuerlig, elektronisk justering av luftfjæringen gjør at vekten nærmest trylles vekk. Air Body Control kaller Mercedes dette systemet.
Tross det strammere AMG-understellet, så er komfortnivået akseptabelt selv når underlaget er skrøpelig. SUV-coupé-formatet har vært omdiskutert siden BMW kom med X6 i 2008. Som Coupé fremstår AMG GLE som langt mer brautende og dandy enn i vanlig SUV-format.
Fornuftaspektet er redusert, men det er også noe av poenget. Du får mindre bagasjeplass, men den er likevel rikelig, og skulle det skorte på lasteevnen, så kan den digre AMG-en trekke tilhenger på 3,5 tonn.
Vi Menn Bil mener:
Skyr du oppmerksomhet, er ikke Mercedes-AMG GLE Coupé bilen for deg. Den er mer allsidig enn man kanskje skulle tro, men dersom man ikke har et helt bestemt ønske om å sitte høyt, ville vi foretrukket rålekre Mercedes-AMG GT 53 4Matic+.
TEKNISKE DATA
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé
Motor, cm³: 2999
Elmotor, kW: 16
Batteri, volt: 48
Effekt, hk ved o/min: 435/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 520/1800
Egenvekt, kg: 2250
Tilhengervekt, kg: 3500
Lengde/bredde/høyde, cm: 494/201/173
Akselavstand, cm: 294
Bakkeklaring, cm: 20,6
Bagasjerom, liter: 655 - 1795
Standard dekkdimensjon: 275/45R21 (foran), 315/40R21 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,04
CO₂-utslipp, g/km: 240
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 577 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr