Prøvekjørt: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic Coupé

Allsidig bølle-SUV

Coupé-versjonen av SUV-en Mercedes-AMG GLE er Mercedes' mest brautende, men den varmer også - til og med underarmen.

Pluss ikon
<b>BRAUTENDE:</b> Den digre, AMG-spesifikke Panamericana-grillen, som ble introdusert med Mercedes-AMG GT S, gjør Mercedes-AMG GLE Coupé ekstra bøs. 
BRAUTENDE: Den digre, AMG-spesifikke Panamericana-grillen, som ble introdusert med Mercedes-AMG GT S, gjør Mercedes-AMG GLE Coupé ekstra bøs.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Siden det startet i 1967 i Burgstall da Aufrecht Melcher Großaspach ble grunnlagt av Hans-Werner Aufrecht og Erhard Melcher, har akronymet AMG vært ensbetydende med voldsomme ytelser og ditto lydbilde.

De to tidligere Daimler-ingeniørene overrasket racing-verdenen da de i 1971 serverte en 300 SEL 6,3 type W 109, til 24-timersløpet i Spa. Digre sedaner var definitivt ikke normalen i billøp på 70-tallet, men en 6,8-liters motor på 428 hester gjorde at alle AMG-ers mor, med kallenavnet Rote Sau, ble løpets store stjerne.

Senere ble 6,2-liters selvpustende V8-motorer kjennetegnet ved AMG. Men også Mercedes-AMG måtte etter hvert tilpasse seg strengere utslippskrav, og svaret fra motorsmeden i Affalterbach var en 4,0-liters V8 med biturbo.

Den fant veien inn i Mercedes-AMG GT i 2014. Med 462 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm var den ifølge Mercedes den første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og tørrsump smøring.

<b>ENDEN ER GOD:</b> Som motoren og lydbildet, er også enderørene på 53 mindre enn på 63-versjonen
ENDEN ER GOD: Som motoren og lydbildet, er også enderørene på 53 mindre enn på 63-versjonen Foto: Martin Jansen

Betydelig rimeligere

Men motornedskaleringen i Mercedes-AMG kunne ikke stoppe der. Og det høres når vi startet opp AMG GLE 53 Coupé. Altså ikke 63.

Det er ikke V8-erens buldring som høres, men rekkesekserens mildere klang. Den varter opp 435 hk ved 6100 o/m og 520 Nm mellom 1800 til 5800 o/m.

Ok, det er et stykke opp til 63-versjonens 571 hestekrefter og 750 Nm, men så koster da også S-versjonen av AMG GLE 63 Coupé hele 2 355 900 kroner (da med 612 hk/850 Nm), mens prisen på 53-versjonen starter på 1 577 900 kroner.

Og noen sinke er 53-utgaven ikke. Den nitrinns AMG Speedshift-girkassa skifter lynraskt, og er ned på notene uansett hva du driver med så lenge den står i sportsmodus. To turboer i trinn og en elektrisk kompressor eliminerer alle former for turboforsinkelse. GLE 53 4Matic+ har et såkalt mildhybridsystem med et 48-voltsystem og en elektrisk motor som assisterer forbrenningsmotoren.

<b>OMDISKUTERT:</b> Taklinjen gjør at du taper noe sittehøyde og bagasjeplass, men den gir samtidig bilen et mer sportslig inntrykk, som er hele poenget. 
OMDISKUTERT: Taklinjen gjør at du taper noe sittehøyde og bagasjeplass, men den gir samtidig bilen et mer sportslig inntrykk, som er hele poenget.  Foto: Martin Jansen

Elmotoren bidrar med 250 Nm og 22 hk via EQ Boost i kortere perioder. Resultatet er en resolutt respons, men uten det voldsomme lydbildet. Den gjør 0-100 km/t på 5,3 sekunder, 1,5 sekunder tregere enn S-versjonen.

Varmer underarmen

Med Dynamic Select-systemet kan du velge mellom seks kjøreprogrammer som justerer hardheten på styring og demping, gassrespons, hurtigheten til girskiftene, eksoslyden og iveren til stabilitetskontrollen. Dette styres med knappene på den brede midtkonsollen eller med bryteren og hurtigknappene på rattet.

Interiøret oser av sporty luksus. Dashbordet består er to store, fargesterke displayer, hver på 31,3 centimeter. Under multimedia-displayet ligger en stilig rekke med fire ventiler, og under der igjen en like lekker rekke med hurtigknapper for ventilasjon og varme. Interiøret er stramt designet og innbydende, og de store håndtakene på den brede midtkonsollen gir cockpiten litt ekstra visuelle muskler.

<b>MØRK OG MASKULINT:</b> Nappaskinn, aluminium, antrasitt eik og noe plast. 
MØRK OG MASKULINT: Nappaskinn, aluminium, antrasitt eik og noe plast.  Foto: Martin Jansen

Standardutstyr på GLE Coupè er interiør og seter kledd med Artico kunstskinn. AMG-versjonen har imidlertid nappaskinn som også bekler rattet. Her er også listverk i antrasitt eik i stedet for aluminium som er standard. Multikontursetene er svært komfortable uten at det går på bekostning av sidestøtten, og en varmekomfortpakke gir ikke bare varme i seteputen, men også seteryggen samt varme i midtkonsollen - og i armlenene og midtfeltene i dørene. Da slipper du å bli kald på underarmen når du vil hvile den på armlenet.

Mercedes gir deg ting du ikke visste at du hadde bruk for. Koppholderne er også tempererte. Ambient lighting med 64 forskjellige farger å velge blant og et Burmester-anlegg til 55 000 kroner gjør at du kan sette stemningen med både lys og lyd.

<b>TA TAK:</b> De solide håndtakene på midtkonsollen gir førermiljøet et litt tøffere offroad-image. Dynamic Select-programmet har innstilinger for Trail og Sand, dessuten kan du justere bakkeklaringen. 
TA TAK: De solide håndtakene på midtkonsollen gir førermiljøet et litt tøffere offroad-image. Dynamic Select-programmet har innstilinger for Trail og Sand, dessuten kan du justere bakkeklaringen.  Foto: Martin Jansen

Noen små nedturer

Både svitsj-bryterne i aluminium og de berøringsfølsomme knappene på rattet fungerer godt. Multimediadisplayet kan både betjenes med knappene på rattet, stemmetjenesten Hey Mercedes, skjermberøring eller touchpad-en på midtkonsollen.

<b>REKKER:</b> Stilige rader med ventiler og hurtigknapper. 
REKKER: Stilige rader med ventiler og hurtigknapper.  Foto: Martin Jansen

Vi er fortsatt ikke veldig begeistret for touchpad. Dette er en betjeningsform som er lite benyttet, og med god grunn. Det er kort og godt utfordrende å navigere rundt i menyene på en rask og effektiv måte.

Men nå kan man trykke rett på skjermen i stedet. Blant de få nedturene i interiøret er knappene på rattet for eksoslyd og understell.

<b>KOMFORT:</b> Akselavstanden i GLE Coupé er seks centimeter kortere enn i GLE SUV, men likevel er beinplassen god. 
KOMFORT: Akselavstanden i GLE Coupé er seks centimeter kortere enn i GLE SUV, men likevel er beinplassen god.  Foto: Martin Jansen

De føles litt simple, akkurat som om Mercedes plutselig gikk tom for edlere materialer. Det er heller ikke alltid at spjeldene i eksosanlegget byr på vellyd. Ved å trykke på en knapp på midtkonsollen kan man få lyden av sportseksos selv om bilen står i komfortmodus.

Men innimellom, særlig når bilen startes, kommer en lyd som minner mer om en litt enerverende dur enn vellyd. 53 AMG-en låter som regel bedre uten den ekstra effekten.

Vekten trylles vekk

Vi kjørte AMG-en på tørre høstveier, og med 22-tommers felger (med 325-dekk bak) er det lite å si på grepet selv om de enorme dekkene sporer noe på slitte veier.

Over to tonn egenvekt og en bakkeklaring på 20 centimeter taler for redusert sportslighet sammenlignet med en lavere bil med samme ytelser, men elektromekaniske stabilisatorstag og en kontinuerlig, elektronisk justering av luftfjæringen gjør at vekten nærmest trylles vekk. Air Body Control kaller Mercedes dette systemet.

Tross det strammere AMG-understellet, så er komfortnivået akseptabelt selv når underlaget er skrøpelig. SUV-coupé-formatet har vært omdiskutert siden BMW kom med X6 i 2008. Som Coupé fremstår AMG GLE som langt mer brautende og dandy enn i vanlig SUV-format.

<b>GPS-BILDE:</b> Med GPS-en aktivert får man opp live-visning av veivalg når man nærmer seg rundkjøring. 
GPS-BILDE: Med GPS-en aktivert får man opp live-visning av veivalg når man nærmer seg rundkjøring.  Foto: Martin Jansen

Fornuftaspektet er redusert, men det er også noe av poenget. Du får mindre bagasjeplass, men den er likevel rikelig, og skulle det skorte på lasteevnen, så kan den digre AMG-en trekke tilhenger på 3,5 tonn.

Vi Menn Bil mener:

Skyr du oppmerksomhet, er ikke Mercedes-AMG GLE Coupé bilen for deg. Den er mer allsidig enn man kanskje skulle tro, men dersom man ikke har et helt bestemt ønske om å sitte høyt, ville vi foretrukket rålekre Mercedes-AMG GT 53 4Matic+.

TEKNISKE DATA

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé

Motor, cm³: 2999

Elmotor, kW: 16

Batteri, volt: 48

Effekt, hk ved o/min: 435/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 520/1800

Egenvekt, kg: 2250

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 494/201/173

Akselavstand, cm: 294

Bakkeklaring, cm: 20,6

Bagasjerom, liter: 655 - 1795

Standard dekkdimensjon: 275/45R21 (foran), 315/40R21 (bak)

Forbruk, WLTP, l/mil: 1,04

CO₂-utslipp, g/km: 240

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 577 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr