Prøvekjørt: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Her er det ingen mangel på kraft

Tappet ned til det ugjenkjennelige ligger Bygdin der kraftløs. I den svarte stasjonsvognen derimot, er det overflod av kraft.

Pluss ikon
<b>KRAFTOVERSKUDD:</b> Både ytelsesmessig og visuelt oser den store AMG-en kraft i overflod. 
KRAFTOVERSKUDD: Både ytelsesmessig og visuelt oser den store AMG-en kraft i overflod.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Den smale og svingete, men fantastisk veien over Sognefjellet kan være en prøvelse i juli da tyske bobilturister finnes i hver krik og krok.

Man blir ikke mild­ere stemt av å sitte i en bil som gjør 0–100 km/t på 3,5 sekunder og som formelig bevrer etter hastigheter og kjøreadferd som ligger et godt stykke bortenfor 40 km/t og trekkspillkjøring. Den ene flotte svingen etter den andre forsvinner i søndagstempo.

Under panseret på Mercedes-en sørger en fireliters V8 med biturbo for 612 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm.

Sportsbil? Ja visst, men også en familiebil av dimensjoner. For bilen vi kjører er en E63 – den kanskje mest forjettede AMG-betegnelsen, breddfull av DNA fra legendariske «Rote Sau» (se ramme).

<b>RÅSKAP:</b> Audi RS6 Avant er egentlig den eneste bilen det er naturlig å sammenligne Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ med. Mercedes-en er hakket villere, etter vår mening. 
RÅSKAP: Audi RS6 Avant er egentlig den eneste bilen det er naturlig å sammenligne Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ med. Mercedes-en er hakket villere, etter vår mening.  Foto: Martin Jansen

Det er til og med en stasjonsvogn. 1820 liter lasteplass blir tilgjengelig dersom baksetene felles ned. Det er det ikke mange andre stasjonsvogner som matcher.

Dersom ytelsene også teller, troner AMG-en på topp. I tillegg kan den trekke hengere på opptil 1900 kilo. Den eneste som egentlig kan matche E63 er 600 hester sterke Audi RS6 Avant.

<b>VOLUMINØST:</b> Mye volum både når det gjelder bagasjeplass og enderør. 
VOLUMINØST: Mye volum både når det gjelder bagasjeplass og enderør.  Foto: Martin Jansen

Vi kan nevne 650 hester sterke Porsche Panamera Turbo S Sport Turismo også, men den har vesentlig mindre bagasjeplass.

Litt blassere

Noen er forbikjørt. Andre bobiler har kjørt inn til siden for å nyte naturen. Det er faktisk så man har lyst til å stoppe selv. Hele tiden.

GOD STØTTE: High End-setepakke til
75 195 kroner som inkluderer AMG Performance-seter i skinn med massasje, kjøling og alskens justeringsmuligheter.
GOD STØTTE: High End-setepakke til 75 195 kroner som inkluderer AMG Performance-seter i skinn med massasje, kjøling og alskens justeringsmuligheter. Foto: Martin Jansen

Men etter Krossbu er det plutselig ingen foran oss. Endelig er det mulig å kjenne litt på hva som bor i bilen. Det er enormt mye. Faktisk en overflod.

Og når man sitter der med et bredt glis mellom ørene og nyter ytelser, girkasse, veigrep og lydbilde, er det nesten så en glemmer at det definitivt finnes mer komfortable biler, til tross for at AMG-en har luftfjæring.

Mindre slagvolum, turboer i stedet for sugemotor og strenge EU-regler gjør lyden av en AMG er blitt blassere med årene. Likevel brummer det fint der vi klatrer mot Fantesteinen og Sognefjellveiens høyeste punkt på 1434 meter.

Mye ekstrautstyr

Ved Sognefjellshytta er bobilene tilbake foran oss på veien, så da er det bare å roe ned og legge merke til at E63 faktisk virker litt mindre stiv i oppsettet enn kirkebenk-versjonen vi kjørte i 2018. AMG Performance-setene har sågar massasje, som riktignok er ekstrautstyr.

<b>STANDARD:</b> Nappaskinn-interiøret er standard. Det samme er Air Body Control – flerkammers luftfjæring med treveisregulering.
STANDARD: Nappaskinn-interiøret er standard. Det samme er Air Body Control – flerkammers luftfjæring med treveisregulering. Foto: Martin Jansen

For selv om bilen har en startpris som ligger rett over to millioner kroner, så er den ikke komplett utstyrt.

Bilen vi testet hadde ekstrautstyr for 450 000 kroner, blant annet en Premium Plus Pakke til 76 895 kroner som omfatter ting som blindsonevarsling, 360-­graders parkeringskamera, soltak i panoramastørrelse og et heftig Burmester-anlegg.

Noen avanserte Multibeam LED-hovedlys til 17 775 kroner er garantert noe man vil sette pris på i mørketiden.

<b>BENPLASS:</b> Nesten tre meter akselavstand gir godt med benplass. 
BENPLASS: Nesten tre meter akselavstand gir godt med benplass.  Foto: Martin Jansen

Hastighetskontroll

I 1993 lanserte Mercedes E 60 AMG – første E-klasse som ble utviklet i samarbeid med AMG. Under 150 stykker ble bygget av sedanen, som var basert på E 500, og som hadde en seksliters V8-sugemotor med 381 hestekrefter under panseret.

<b>1993:</b> Mercedes-Benz E 60 AMG (W 124).
1993: Mercedes-Benz E 60 AMG (W 124). Foto: Mercedes-Benz Classic

Nesten 30 år senere er AMG for lengst blitt et underbruk av Mercedes. Selv om hver V8-motor fra AMG er håndbygget av en person etter «one man, one engine»-prinsippet, så har litt av sjelen forsvunnet sammen med slagvolum og lydbilde.

Men sånn er det blitt. E63 har til og med adaptiv cruisekontroll som automatisk tilpasser hastigheten etter fartsgrensene. Det kan jo faktisk vise seg å være en fornuftig funksjon.

(Saken forsetter under bildet)

<b>ROTE SAU:</b> Mercedes 300 SEL 6.8 AMG på Spa i 1971. 
ROTE SAU: Mercedes 300 SEL 6.8 AMG på Spa i 1971.  Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz Classic Communications

Rote Sau

Aufrecht Melcher Großaspach (AMG) ble grunnlagt av Hans-Werner Aufrecht og Erhard Melcher i Burgstall i 1967. De to tidligere Daimler-ingeniørene ønsket å fokusere på racing, og i 24-timersløpet i Spa i 1971 deltok en AMG-bil for første gang i et profesjonelt løp med Clemens Schickentanz og Hans Hayer bak rattet. Basen for racingbilen var overraskende nok 300 SEL 6,3 type W109. Normalen i billøp på 70-tallet var definitivt ikke digre sedaner. Forbruket av drivstoff og dekk gjorde at den brukte mye tid i depotet, men de voldsomme ytelsene sørget for at Heyer og Schickentanz kunne ta igjen det tapte på rettstrekkene. AMG-en ble løpets store stjerne, vant sin klasse og kom på andre plass totalt. Rote Sau betyr forresten rød gris.

Og villskapen er tross alt aldri langt unna. Ved noen tastetrykk kan du velge «drift mode» som deaktiverer stabilitetskontrollen og sender samtlige krefter til bakhjulene – og det i en fem meter lang stasjonsvogn med god plass til tre personer i baksetet og et bagasjeromsvolum på 640 liter.

Det er egentlig helt vilt.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  3982

Effekt, hk ved o/min:  612/5750

Dreiemoment, Nm ved o/min:  850/2500

Egenvekt, kg:  2000

Lengde/bredde/høyde, cm:  500/191/147

Akselavstand, cm:  294

Bagasjerom, liter:  640–1820

Tilhengervekt, kg:  1900/750

Standard dekkdimensjon:  F: 265/35R20 B: 295/30R20

Forbruk WLTP, l/mil:  1,21

CO₂-utslipp WLTP, g/km:  281

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,5

Toppfart, km/t:  290

Pris fra, kr:  2 033 000

Pris testbil:  2 493 460

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022