Test: Mercedes-Benz A200
TEST: Mercedes-Benz A200
Den nye Mercedes A200 er en ganske annerledes bil i kompaktklassen. Men en veldig typisk Mercedes – på sin helt spesielle måte.
VIDEO: Se video fra testen lenger ned i artikkelen.
Det lå i kortene. Den nye A-klasse måtte handle om stil, utstyr, atmosfære, kommunikasjon. Ikke så mye om de typiske basiskvalitetene man gjerne snakker om. Veiegenskaper, plass, ytelser, komfort.
Jo, A-klasse har det også, men da jeg en våt og kald novemberdag i 2017 var på interiørseminar i Stuttgart for nye A-klasse, var det ikke vanskelig å skjønne i hvilken retning det bar.
Her var det mer snakk om å snakke til bilen, enn at hjulopphenget snakker til deg. Mer fokus på et uendelig antall kombinasjoner av atmosfærebelysning, enn om hvordan man hadde utviklet motor og girkasser.
Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor Mercedes har gjort det de har gjort med nye A-klasse. I vår moderne verden er bilkjøring mer snakk om transport enn entusiasme.
Basisegenskapene i selv den rimeligste, enkleste bilen der ute så gode at den gjennomsnittlige bilkjøper skal jobbe hardt for å merke forskjell. Særlig når stadig færre bryr seg om å prøvekjøre før de kjøper.
Da er woweffekten på forhandlergulvet, eller i 3D-presentasjonen på internett en langt viktigere innsatsfaktor. Og der scorer A-klasse sannsynligvis høyt.
Skjerm-eldorado i Mercedes A200
Liker du de største mobiltelefonene med de feteste skjermene vil du sannsynligvis ha funnet ditt bilnirvana i Mercedes-Benz A-klasse.
Det nye MBUX brukergrensesnittet med widescreen cockpit, berøringsskjerm, stemmestyringen og en myriade av oppsettsmuligheter innbyr til dypdykk i de mange menyene. Så dype at jeg etter et par bestemte napp i rattet fra filskiftvarsleren kjører til siden, og blir sittende en time eller to.
Både for å se gjennom mulighetene, men også for å skjønne hvordan pølsefingrene mine skal betjene galskapen med to berøringsknapper på rattet og den store styreputen på midtkonsollen.
Og jeg innrømmer at jeg liker det.
Personlig har jeg ikke behov for å stille inn atmosfærebelysningen spesielt detaljert, men jeg ser helt klart at det virker tiltrekkende på de med andre bilbehov enn meg.
Men jeg elsker utseendet på de digitale instrumentene og de nærmest uendelige mulighetene du har til å endre visning av infodisplayet i midten og de to rundinstrumentene. Samt – slik bilmoten dikterer fra VW Polo til Mercedes S-klasse – at hele skjermen foran deg blir en sømløs strøm av kart, bilinformasjon og nødvendighetsopplysninger.
Mercedes A200 har stemmestyring i form av «Hey Mercedes»-systemet. Med så mange funksjoner, en kropp begrenset til to øyne og to hender som i utgangspunktet bør være beskjeftiget med selve bilkjøringen, er nok stemmestyring en bra ting. Men i likhet med andre slike ligger det foreløpig en begrensing i at du skal snakke engelsk og at du skal huske et bestemt sett med kommandoer.
Gode Mercedes-manerer i A200
Skjerm, stil, teknologi – check. Hvordan var det da så med det som fortsatt betyr mest for mange – de klassiske bilegenskapene?
Jo takk, bare bra. Der forrige A-klasse var sportslig og ungdommelig frekk inntil det irriterende, har nye A-klasse blitt mer typisk Mercedes på alle punkter.
For det første ser den fin ut, CLS-aktig i sitt coupélignende 5-dørs skall. Dernest er den blitt vesentlig mer voksen, behagelig og rolig i alt den foretar seg.
Etter en periode i bilindustrien der alt skulle være så forbasket sportslig, selv om bilen stort sett skulle kjøres til butikken, er det igjen lov å finne fram andre kvaliteter.
I nye A-klasse merkes det på måten den ruller, litt tungt og gedigent, på tross av beskjeden egenvekt. Der andre kompaktbiler fort sender støymåleren min godt opp på 70-tallet i motorveifart, holder den seg her på 60-tallet med god margin. Uten at det går utover veiegenskapene i nevneverdig grad.
Selv når du guffer på på Slitt ekstra på svingete vei, biter det bra i forhjulene og bilen følger svingbuen presist uten at du må justere mye med rattet.
På motorsiden følger den nyutviklede 1,3-liters bensinturboen godt opp. Med 163 hk i 200-versjon gir den A-klasse et kledelig fraspark, med bra fart ut av startblokkene og sikre ressurser ved forbikjøring.
Vi skulle ønske at Mercedes hadde brukt like lang tid på lydtuning av motoren som det fantastiske Burmeister lydanlegget. Den litt pinglete, skarpe lyden når du drar på er det som minner minst om premium i en kompaktbil som ellers tilfredsstiller luksusdyret i nesten alle andre sammenhenger.
Konklusjon: Mercedes-Benz A200
Snobbete kompaktbil for iPhone-generasjonen, det er kortversjonen av nye Mercedes A-klasse. At den er behagelig å kjøre og fin å se på kompenserer til en viss grad en stiv prislapp.
PLUSS: Moderne interiør, komfortabel, stilig
MINUS: Ikke spesielt stor, ikke spesielt billig
TERNINGKAST: 5
MERCEDES A200 - TEKNISKE DATA: | |
Motor, cm³: | 1333 |
Effekt, hk ved o/min: | 163/5000 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: | 250/1600 |
Egenvekt, kg: | 1375 |
Tilhengervekt, kg: | 1600/685 |
Lengde/bredde/høyde, cm: | 444/180/146 |
Bagasjerom, liter: | 370 |
Standard dekkdimensjon: | 225/40-19 V |
Forbruk, NEDC l/mil: | 0,52 |
CO₂-utslipp, g/km: | 120 |
0–100 km/t, fabrikk, sek: | 8 |
Toppfart, km/t: | 225 |
Pris fra, kr: | 399.000 |
Pris testbil, kr: | 550.000 |
MERCEDES A200 - TESTDATA: | |
0–100 km/t, sek: | 9,0 |
60–100 km/t, 4. gir: | 6,0 |
60–100 km/t, 5. gir: | 8,0 |
60–100 km/t, kickdown: | 4,7 |
80–120 km/t, 4. gir: | 6,3 |
80–120 km/t, kickdown: | 5,9 |
Støy tomgang, dBA: | 40,1 |
Støy 50 km/t, dBA: | 59,9 |
Støy 80 km/t, dBA: | 64,9 |
Støy 100 km/t, dBA: | 68,1 |
Testforbruk, l/mil: | 0,52 |
VIDEO: Se testen av Mercedes-Benz A200 nedenfor: