Test: Nissan Leaf og VW e-Golf

Test av rekkevidde og forbruk: Nissan Leaf 2018 mot VW e-Golf

TEST: Hvordan er rekkevidden på nykommeren Nissan Leaf 2018 med større batteri mot bestselgeren e-Golf? Forbruket på Leaf er så mye høyere at det ikke hjelper med større batteri. Se video!

Pluss ikon
HURTIGLADING KAN BLI DYRT: Å lade hjemme er billig, men på veien kan langtur med elbil bli kostbart. En nødvendig hurtiglading i ti kuldegrader ble spesielt dyr (ikke bildet): Lading av 10 kWt tok 38 minutter til en pris på tre kroner minuttet (114 kroner totalt). Drøyt seks mil senere var de 10 kilowattimene brukt opp, og hver mil hadde kostet nærmere 19 kroner.
HURTIGLADING KAN BLI DYRT: Å lade hjemme er billig, men på veien kan langtur med elbil bli kostbart. En nødvendig hurtiglading i ti kuldegrader ble spesielt dyr (ikke bildet): Lading av 10 kWt tok 38 minutter til en pris på tre kroner minuttet (114 kroner totalt). Drøyt seks mil senere var de 10 kilowattimene brukt opp, og hver mil hadde kostet nærmere 19 kroner. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
Først publisert Sist oppdatert

Hvordan er nye Nissan Leaf 2018 sammenlignet med storselgeren VW e-Golf? Og hvordan er det å kjøre 73 mil med dem i svært varierende vær og føre, over to av de tøffeste fjellovergangene i Sør-Norge?

For å ta det siste først: Selv om de kompakte elbilene får stadig bedre rekkevidde, blir det fortsatt fryktelig mye lading.

Vi starter grytidlig fra Oslo, der det er ti kuldegrader. Mange elbiltester har lært oss at kulde kan tære hardt på batteriet, men nå kan vi suse ubekymret forbi Sokna. Større batteri gir utvilsomt mer ro i sjela.

Underveis skal vi oppleve at temperaturen først stiger langsomt, før en fønvind brått jager kvikksølvet opp til pluss seks. En time seinere er det minus fem og snøstorm, og slik fortsetter det. Perfekt for en elbiltest: Vi får se hva de duger til under ulike forhold.

Leaf når ikke lengst

Vi har færre og mindre alvorlige problemer underveis denne gangen enn da vi gjorde den samme turen i 2016, uten at det betyr at ting er helt som de burde være.

Nedenfor kan du følge turen lading for lading, og til slutt får du en oppsummering av testinntrykk.

Et viktig funn skal du få med en gang: Leaf bruker alltid mer strøm enn e-Golf. Da hjelper det ikke at den har størst batteri.

Se video av testen her:

Slik har vi kjørt

Batteriene er fulle når vi drar fra Oslo. I løpet av runden lader vi bilene seks ganger, pluss enda en lading i Oslo. Etappene mellom hver lading er fra ni til 13 mil.

Etter tøffe etapper er batteriene temmelig tomme. Andre ganger kunne vi kjørt en god del lenger, men da ville det vært fare for at vi ikke ville nådd fram til neste ladestasjon. Ladetiden er i hovedsak på 30 til 45 minutter, med avvik i begge retninger. Jo kaldere, desto mer tid tar det.

Leaf er i all hovedsak kjørt med alle sparefunksjoner i bruk (økomodus, e-pedal, ekstra regenerering). VW e-Golf er kjørt med ekstra regenerering, men ellers aller mest i normalmodus. I sparemodus ble kupeen for kald. Vi har holdt samme fart som trafikken for øvrig.

Hurtiglading kan være dyrt

Å kjøre elbil er veldig billig om du kan lade den hjemme. Hurtiglading, derimot, kan bli dyrt. Særlig gjelder det om både været og bilen er kald.

En nødvendig hurtiglading i ti kuldegrader ble spesielt dyr: Lading av 10 kWt tok 38 minutter til en pris på tre kroner minuttet (114 kroner totalt).

Drøyt seks mil senere var de 10 kilowattimene brukt opp, og hver mil hadde kostet nærmere 19 kroner.

Med varm bil og noen få plussgrader gikk lading dobbelt så fort per kilowattime. På etappen med lavest forbruk, i mildt vær, kostet hver mil i e-Golf under syv kroner.

ODDA: Vakker natur, hustrig kaiområde. Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo.
ODDA: Vakker natur, hustrig kaiområde. Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo. Foto: Terje Bjørnsen (Egmont Publishing)

Første etappe: Bogstad til Flå

E-Golf har stått ute en natt i 10 kuldegrader, mens Leaf kommer nyladet fra oppvarmet garasje. Det er fordel Leaf, som på denne etappen bare har en tanke høyere forbruk enn e-Golf. Vedvarende kjølig i Golf-kupeen.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,70 kWt/mil 1,62 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 194 km 185 km

Andre etappe: Flå til Hol

Væromslag: Fra flere kuldegrader stiger temperaturen brått til seks varmegrader. Veiene inviterer til bruk av sjåførhjelpemidler som adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder. VW-systemet virker mest forutseende.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,92 kWt/mil 1,76 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 176 km 173 km

Tredje etappe: Hol til Kinsarvik

På vidda er det snøstorm med null sikt i kastene. Hjulbuene i Leaf pakkes så fulle av snø og is at dekkene stadig subber. Snøen fjernes så fort det er vær til å stoppe. Vesentlig lavere forbruk med e-Golf, som også har klart lengst estimert maks-rekkevidde.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,78 kWt/mil 1,43 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 176 km 220 km

Fjerde etappe: Kinsarvik til Haukeliseter

Først én massiv stigning, deretter enda en fra Røldal opp til 1000 moh. E-Golfs rekkeviddeindikator er altfor følsom for det som skjer i øyeblikket; i motbakkene viser den at bilen bare så vidt vil nå toppen. I realiteten er så vel forbruk som rekkevidde igjen bedre enn i Leaf.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
2,02 kWt/mil 1,79 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 155 km 183 km

Femte etappe, Haukeli til Seljord

Fra full vinter til vårfornemmelser igjen. Flotte veier og mye unnabakke gir lavt forbruk. Den tyske bilen er i sitt ess i noen kjappe svinger, mens Leaf kjennes tyngre og mer distansert fra underlaget.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,47 kWt/mil 1,26 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 222 km 235 km

Sjette etappe, Seljord til Kongsberg

Bedagelig kjøring, delvis bak et følge trailere som ikke makter å holde fart i motbakkene. Lav fart og temperatur over null gir, ikke uventet, lavt forbruk og bedre rekkevidde.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,37 kWt/mil 1,21 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 245 km 251 km

Sjuende etappe, til Oslo

Bredere veier og etter hvert motorvei. Mens de første elbilene ble temmelig slappe i motorveifart, har disse to godt med krefter. Vi lader igjen i Oslo. Nå er vi lei av å henge på hurtigladestasjoner.


Nissan Leaf
VW e-Golf
Forbruk
1,66 kWt/mil 1,45 kWt/mil
Estimert maksrekkevidde: 189 km 219 km

Slik er bilene

Nye Nissan Leaf er en god oppgradering fra den gamle. Utseendet er normalisert, bagasjerommet rommer mer (betydelig mer enn e-Golf) og batteriet har økt fra 30 til 40 kWt.

Plattformen er den samme som før, og den er ikke konstruert for at rattet kan ha lengdejustering. Det gir en sittestilling ingen av testsjåførene liker godt på langtur; rett opp og ned og med ganske strake armer. Nissan har tilsynelatende ventet kritikk for dette, og har unnskyldningen parat: Leaf skal være en rimelig elbil.

Billigste Leaf-variant koster kun 236 000 kroner (uten lev.kost.), over 80.000 mindre enn billigste e-Golf. Mellom de to topputstyrte testbilene er forskjellen mindre. Leaf koster 330.000 kroner, e-Golf 370.000 kroner.

Sistnevnte har litt mer og litt bedre utstyr, og dermed smuldrer noe av Leafs prisargument bort.

Forbruksforskjellen mellom Leaf og e-Golf er størst på de mest krevende etappene med mye stigning, dårlig vær og kuldegrader. Det er skuffende at Leaf, tross større batteri, har kortere rekkevidde enn e-Golf på mange av etappene.

Varmeapparatet er derimot en opptur. Når vi setter klimaanlegget på «auto» og 20 grader, får vi raskt lun varme selv i ganske streng kulde, også i øko-modus. Det gjør vi ikke i den tyske konkurrenten.

MYE LADING: Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo.
MYE LADING: Tur-retur Oslo-vestlandet ble det ladet på Flå, Hol, Kinsarvik, Haukeliseter fjellstue, Seljord, Kongsberg og Oslo.
KINSARVIK: På etappen hit, over fjellet i uvær, brukte Leaf en god del mer strøm enn e-Golf.
KINSARVIK: På etappen hit, over fjellet i uvær, brukte Leaf en god del mer strøm enn e-Golf. Foto: Terje Bjørnsen (Egmont Publishing)

Ladetrøbbel

I testperioden kom vi til én lader som var helt død. Ved fire tilfeller kom vi til ladere som tilsynelatende var i orden, men som viste feilmeldinger da vi koblet til. Disse lot seg starte igjen etter en telefonsamtale med ladeselskapet. I praksis tar dette ti minutter ekstra på toppen av ladetida. Ikke minst gir det en liten, men konstant usikkerhet.

I kjøreopplevelse er det e-Golf som har mest å by på. Om den ikke akselererer fullt så fort som den sterkere Leafen, føles den alltid mest reaksjonsrask og hendig. Samtidig har den en tanke smidigere fjæringskomfort enn Leaf. En perfekt sittestilling er lett å finne.

Konklusjon

VW e-Golf er best, men Leaf er billigst. Det gir lik totalkarakter. Vi har vurdert de to som biler som skal dekke alle behov. Da synes vi at rekkevidden fortsatt er en for stor begrensning. Vurdert som nærkjøringsbil fortjener begge ett øye mer på terningen.

VW e-Golf

TERNING: 4

PLUSS: Energieffektiv, sporty kjøreopplevelse uten komfortulemper, velfungerende utstyr og ekstrautstyr, føles (og er) mest påkostet.

MINUS: Betydelig høyere frapris enn Leaf, mindre bagasjerom.

Nissan Leaf

HOL I HALLINGDAL: Kiwi-butikker, der hurtigladere ofte står, ble vi godt kjent med.
HOL I HALLINGDAL: Kiwi-butikker, der hurtigladere ofte står, ble vi godt kjent med. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)

TERNING: 4

PLUSS: Solid oppgradering fra forrige generasjon, størst bagasjerom, stødige kjøreegenskaper, lav frapris.

MINUS: Strømforbruk (særlig i kulde), lengdejustering av rattet mangler, oppleves som (og er) en litt billigere bil enn e-Golf.

Se video fra testen lenger opp i artikkelen! Les hele testen av Nissan Leaf 2018 mot e-Golf i Vi Menn Bil #2. Klikk her for å abonnere på Vi Menn.

KULDEFØLSOMT: Denne ladestasjonene måtte omstartes to ganger før den virket. I sju-åtte kuldegrader tar det lang tid (55 minutter) før batteriet er tilstrekkelig fullt.
KULDEFØLSOMT: Denne ladestasjonene måtte omstartes to ganger før den virket. I sju-åtte kuldegrader tar det lang tid (55 minutter) før batteriet er tilstrekkelig fullt. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
OVERSIKT: Begge biler har informativ visning av forbruk, antatt rekkevidde og batterikapasitet. Her fra Leaf.
OVERSIKT: Begge biler har informativ visning av forbruk, antatt rekkevidde og batterikapasitet. Her fra Leaf. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)
VW: E-Golf koster mest, men føles også mest påkostet.
VW: E-Golf koster mest, men føles også mest påkostet. Foto: Terje Bjørnsen / Vi Menn Bil (Egmont Publishing)