Prøvekjørt: Ford Puma 1.0 ST-line Vignale
Puma-party
Lyst på en kvikk, liten bil uten ledning? Plukk en Puma.
Ford Puma var opprinnelig navnet på en liten coupé designet av Ian Callum, mannen som senere har vært sjefdesigner i Jaguar med ansvar for blant annet Jaguar I-Pace. Ford Puma ble lansert i 1997 og ble produsert frem til 2002 uten å gjøre noe stort inntrykk i Norge.
Puma anno 2020/2021 er noe ganske annet. En mer høyreist, 4,2 meter lang crossover, temmelig nøyaktig like lang som Audi Q2. Prisene på Puma starter på 310 000 kroner. Bilen vi tester er en ST-Line Vignale med sportsunderstell til 388 800 kroner. Den har i tillegg ekstrautstyr som varme i rattet, varmetråder i frontruta, panoramatak, elektrisk åpning av bakluka, nøkkelfri adgang samt førerassistentpakke med antikollisjonssystem, blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll som automatisk holder avstand til bilen, og sensorer foran og bak samt ryggekamera.
Alt ekstrautstyret gir en totalpris på 434 100 kroner, men inkluderer flotte og gode skinnseter, skinnratt, B&O lydsystem med 10 høyttalere, forskjellige kjøreprogrammer, digitale instrumenter og parkeringsmodus på rattet som gjør det ekstra lett. Dessuten har Pumaen masse sikkerhetsprogrammer, som blant annet varsel for kryssende trafikk bak, det være seg biler, fotgjengere eller syklister. At silhuetten av en Puma projiseres på bakken når du låser opp døren er mer show enn nytte.
Praktisk rom
Selv om listen med utstyr er rikholdig til under 440 000 kroner, så er vi kanskje mest svake for de praktiske egenskapene. Bagasjerommet på 456 liter er like stort som i Volvo XC40 og Mitsubishi Outlander PHEV. 80 liter av den totale plassen ligger under bagasjeromsgulvet, noe som gjør det svært dypt. Er du en hyppig gjest hos Plantasjen, så kan det kanskje være kjekt å vite at du for eksempel kan frakte planter som er 115 cm høye i oppreist posisjon. Rommet under gulvet har i tillegg syntetisk trekk og dreneringsplugg, og kan spyles rent. Et ypperlig sted å legge parkdresser fulle av sand, møkkete støvler og klissvått treningstøy.
Pumaen våkner til liv
Fremdriften besørges av en énliters Ecoboost bensinmotor med 125 hestekrefter. Vi har vært begeistret for denne motoren siden vi testet den for første gang i Focus i 2012. Da omtalte vi den som det lille motorvidunderet. Riktignok så verden ganske annerledes ut den gangen, men den vesle Ecoboost-motoren imponerer fortsatt.
Takket være spesielle motorfester og svinghjul som er avbalansert i forhold til de tre sylindrene, går den stille og vibrasjonsfritt. Det er ikke mye kattedyr-aktig over Puma før det kommer til kjøreopplevelsen. Den tresylindrete motoren knurrer på sjarmerende vis, og håndteres av et syvtrinns automatgir som henger med dersom du vil oppdage Pumaens kvikkere sider. Puma kan også fås med sekstrinns manuelt gir som nok gjøre kjøreopplevelsen enda morsommere, men reduserer komfortnivået.
Puma kan nå også fås i en mild hybrid-variant med 155 hestekrefter. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Systemet bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, og skal også gi lavere forbruk, ifølge Ford.
Dommen
Noe stort og elegant kattedyr er Puma ikke, men den tresylindrede knurrer som et lite rovdyr, og Puma er både kvikk, kul og praktisk.
TEKNISKE DATA
Ford Puma ST-line Vignale
Motor, cm³: 998
Effekt, hk ved o/min: 125/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 170/1400
Egenvekt, kg: 1251
Tilhengervekt, kg: 1100
Lengde/bredde/høyde, cm: 420/181/154
Akselavstand, cm: 259
Bakkeklaring, cm: 16
Bagasjerom, liter: 456 – 1216
Standard dekkdimensjon: 215/50 R18 dekk
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,62
CO₂-utslipp, g/km: 140
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10
Toppfart, km/t: 190
Pris fra, kr: 367 700