PRØVEKJØRT: FORD PUMA ST

Lokker på fartsdjevelen

Ford Puma ST lokker virkelig på den indre fartsdjevelen, men den er en garantist for gode og sportslige kjøreopplevelser uten av fartsgrenser må brytes.

Pluss ikon
ET STILLE ØYEBLIKK: Ford Puma ST foran legendariske Tyrigrava langs Gamle Mossevei.
ET STILLE ØYEBLIKK: Ford Puma ST foran legendariske Tyrigrava langs Gamle Mossevei. Foto: Martin Jansen
Publisert

Ønsker man seg ny sportsbil med forbrenningsmotor i Norge, så vet man at det komme til å svi økonomisk. Å finne en slik type bil med en startpris under 500 000 kroner er ikke enkelt, men det finnes noen hederlige unntak. Som Mazda MX-5, VW Golf GTI, Mini JCW og Skoda Octavia RS (PHEV).

Utfordringen er at det kan være vanskelig å ende opp med startprisen fordi det gjerne påløper utstyr som bør med.

Denne klubben av sportsbiler i pluss/minus 500 000 kroner-kategorien har nå fått et nytt medlem i form av Ford Puma ST. Det høyreiste alternativet til Fiesta ST og Focus ST.

Puma ST har samme motor og girkasse som Fiesta ST. Det dreier seg om en sekstrinns manuell girkasse og en tresylindret, 1,5 liters EcoBoost bensinmotor som produserer 200 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Nm. Tre sylindre og slagvolumet kan virke spinkelt, men det er en meget effektiv motor.

Sammenlignet med vanlige Puma, så kommer ST-versjonen med større bremseskiver, 19-tommers felger samt sportsjustert chassis og demping.

ST-versjonen har hele 50 prosent mer vridningsstivhet enn standard Puma. I tillegg til et spesialtilpasset luftinntak og oppgradert eksosanlegg, har den også motorfester som skal minimere uønskede bevegelser, spesielt i skarpe svinger.

ST-MODELL: Puma ST er Fords nyeste ST-modell som er utviklet hos Ford Performance. Selv om den er svært sportsfokusert, er hverdagskvalitetene ivaretatt.
ST-MODELL: Puma ST er Fords nyeste ST-modell som er utviklet hos Ford Performance. Selv om den er svært sportsfokusert, er hverdagskvalitetene ivaretatt. Foto: Martin Jansen

Genial differensial

Med «Performance pack» til 10 000 kroner følger også «Launch Control». Mer interessant er det at Performance-pakken inkluderer en helt mekanisk differensialsperre fra Quaife som ST-modellene har "arvet" av Focus RS. Differensialen sender kreftene til hjulet med best grep.

Og for et grep! På sommerføre med de spesialutviklede Michelin Pilot Sport 4S-dekkene sitter Pumaen som klistret. Styringen er kontant og det er som om Quaife-diffen og den dynamisk kurvekontrollen, som bremser ned det innerste hjulet i svingen, drar deg gjennom selv når man føler at man har bommet på inngangshastigheten.

Jeg kan ikke huske å ha opplevd tilsvarende veigrep i sving med en forhjulsdrevet bil. Og girkassen er en herlig påminnelse om hvor morsomt det er å gire selv på en bil som dette.

Vekker fartsdjevelen

STYRING: Her får man godt grep om rattet. Styringen er noe av det mest kontante vi har opplevd.
STYRING: Her får man godt grep om rattet. Styringen er noe av det mest kontante vi har opplevd. Foto: Martin Jansen

0-100 km/t er oppgitt til 6,7 sekunder, noe som ikke er i stand til å imponere på papiret, men i Puma ST er det verken manko på krefter eller følelse av fart.

Her handler det mest om å stagge seg selv. For det er et eller annet med miksen av dønn presis, manuell girkasse, krefter og eksoslyd som henter frem fartsdjevelen i en selv.

Fordelen med en sportsbil av denne størrelsen uten en overflod av krefter, er at du ikke trenger veldig høye hastigheter for å ha det gøy. Finn en lite trafikkert vei med mange svinger og 80-grense, så er underholdningen sikret.

Du kan velge mellom ulike kjøremoduser som Eco, Normal, Sport og Track. Gasspådrag, lyd og styring justeres avhengig av hvilket modus du velger, og spjeld i eksosanlegget sørger for at farten akkompagneres av en fint tilpasset knurrende eksoslyd.

STØTTENDE: Recaro-setene gir god støtte uten at det går på bekostning av komforten. Enkelte vil nok oppleve dem som litt trange.
STØTTENDE: Recaro-setene gir god støtte uten at det går på bekostning av komforten. Enkelte vil nok oppleve dem som litt trange. Foto: Martin Jansen

Du sitter høyere i Puma ST enn i Fiesta ST og bakkeklaringen på 13,1 centimeter er én centimeter mer enn i Fiestaen, men i Pumaens Recaro-seter, som byr på all verdens støtte, føler man absolutt ikke at man sitter noe nevneverdig høyere over bakken.

Praktiske egenskaper

Selv om aktiv kjøring og fart er naturlige fokus i en ST-modell, så er Puma ST slettes ikke uten hverdagskvaliteter. Den er ikke ubehagelig stiv, og som i Fiesta ST kan du legge inn femte- og sjettegiret i lav fart. De 320 Newtonmeterne fikser det meste uten at du trenger å gire ned.

PERFORMANCE-PAKKE: Vi anbefaler Performance-pakken til 10 000 kroner ekstra. Da får du med den mekaniske Quaife-differensialen samt "Launch Control" - som gjør at Pumaen kommer seg raskest mulig ut av «startblokken» ved kjøring på bane. Pakken inkluderer også en girskifteindikator som med lys på dashbordet viser når du bør skifte gir.
PERFORMANCE-PAKKE: Vi anbefaler Performance-pakken til 10 000 kroner ekstra. Da får du med den mekaniske Quaife-differensialen samt "Launch Control" - som gjør at Pumaen kommer seg raskest mulig ut av «startblokken» ved kjøring på bane. Pakken inkluderer også en girskifteindikator som med lys på dashbordet viser når du bør skifte gir. Foto: Martin Jansen

De praktiske egenskapene er de samme som i øvrige Puma-modeller. Bagasjerommet på 456 liter er like stort som i Volvo XC40 og Mitsubishi Outlander PHEV. 80 liter av den totale plassen ligger under bagasjeromsgulvet, noe som gjør det svært dypt. Rommet under gulvet har et syntetisk trekk og dreneringsplugg, og kan spyles rent. Et ypperlig sted å legge parkdresser fulle av sand, møkkete støvler og klissvått treningstøy.

TEKNISKE DATA

TEKNISKE DATA

Ford Puma ST

Motor, cm³: 1497

Effekt, hk ved o/min: 200/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/2500

Egenvekt, kg: 1358

Tilhengervekt, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 423/181/153

Akselavstand, cm: 259

Bakkeklaring, cm: 13,1

Bagasjerom, liter: 456–1216

Standard dekkdimensjon: 225/40R19

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,68

CO₂-utslipp, g/km: 155

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7

Toppfart, km/t: 220

Pris fra, kr: 468 100

Denne saken ble første gang publisert 29/07 2021.

Les også