PRØVEKJØRT: FORD PUMA ST
Lokker på fartsdjevelen
Ford Puma ST lokker virkelig på den indre fartsdjevelen, men den er en garantist for gode og sportslige kjøreopplevelser uten av fartsgrenser må brytes.
Ønsker man seg ny sportsbil med forbrenningsmotor i Norge, så vet man at det komme til å svi økonomisk. Å finne en slik type bil med en startpris under 500 000 kroner er ikke enkelt, men det finnes noen hederlige unntak. Som Mazda MX-5, VW Golf GTI, Mini JCW og Skoda Octavia RS (PHEV).
Utfordringen er at det kan være vanskelig å ende opp med startprisen fordi det gjerne påløper utstyr som bør med.
Denne klubben av sportsbiler i pluss/minus 500 000 kroner-kategorien har nå fått et nytt medlem i form av Ford Puma ST. Det høyreiste alternativet til Fiesta ST og Focus ST.
Puma ST har samme motor og girkasse som Fiesta ST. Det dreier seg om en sekstrinns manuell girkasse og en tresylindret, 1,5 liters EcoBoost bensinmotor som produserer 200 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Nm. Tre sylindre og slagvolumet kan virke spinkelt, men det er en meget effektiv motor.
Sammenlignet med vanlige Puma, så kommer ST-versjonen med større bremseskiver, 19-tommers felger samt sportsjustert chassis og demping.
ST-versjonen har hele 50 prosent mer vridningsstivhet enn standard Puma. I tillegg til et spesialtilpasset luftinntak og oppgradert eksosanlegg, har den også motorfester som skal minimere uønskede bevegelser, spesielt i skarpe svinger.
Genial differensial
Med «Performance pack» til 10 000 kroner følger også «Launch Control». Mer interessant er det at Performance-pakken inkluderer en helt mekanisk differensialsperre fra Quaife som ST-modellene har "arvet" av Focus RS. Differensialen sender kreftene til hjulet med best grep.
Og for et grep! På sommerføre med de spesialutviklede Michelin Pilot Sport 4S-dekkene sitter Pumaen som klistret. Styringen er kontant og det er som om Quaife-diffen og den dynamisk kurvekontrollen, som bremser ned det innerste hjulet i svingen, drar deg gjennom selv når man føler at man har bommet på inngangshastigheten.
Jeg kan ikke huske å ha opplevd tilsvarende veigrep i sving med en forhjulsdrevet bil. Og girkassen er en herlig påminnelse om hvor morsomt det er å gire selv på en bil som dette.
Vekker fartsdjevelen
0-100 km/t er oppgitt til 6,7 sekunder, noe som ikke er i stand til å imponere på papiret, men i Puma ST er det verken manko på krefter eller følelse av fart.
Her handler det mest om å stagge seg selv. For det er et eller annet med miksen av dønn presis, manuell girkasse, krefter og eksoslyd som henter frem fartsdjevelen i en selv.
Fordelen med en sportsbil av denne størrelsen uten en overflod av krefter, er at du ikke trenger veldig høye hastigheter for å ha det gøy. Finn en lite trafikkert vei med mange svinger og 80-grense, så er underholdningen sikret.
Du kan velge mellom ulike kjøremoduser som Eco, Normal, Sport og Track. Gasspådrag, lyd og styring justeres avhengig av hvilket modus du velger, og spjeld i eksosanlegget sørger for at farten akkompagneres av en fint tilpasset knurrende eksoslyd.
Du sitter høyere i Puma ST enn i Fiesta ST og bakkeklaringen på 13,1 centimeter er én centimeter mer enn i Fiestaen, men i Pumaens Recaro-seter, som byr på all verdens støtte, føler man absolutt ikke at man sitter noe nevneverdig høyere over bakken.
Praktiske egenskaper
Selv om aktiv kjøring og fart er naturlige fokus i en ST-modell, så er Puma ST slettes ikke uten hverdagskvaliteter. Den er ikke ubehagelig stiv, og som i Fiesta ST kan du legge inn femte- og sjettegiret i lav fart. De 320 Newtonmeterne fikser det meste uten at du trenger å gire ned.
De praktiske egenskapene er de samme som i øvrige Puma-modeller. Bagasjerommet på 456 liter er like stort som i Volvo XC40 og Mitsubishi Outlander PHEV. 80 liter av den totale plassen ligger under bagasjeromsgulvet, noe som gjør det svært dypt. Rommet under gulvet har et syntetisk trekk og dreneringsplugg, og kan spyles rent. Et ypperlig sted å legge parkdresser fulle av sand, møkkete støvler og klissvått treningstøy.
TEKNISKE DATA
TEKNISKE DATA
Ford Puma ST
Motor, cm³: 1497
Effekt, hk ved o/min: 200/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/2500
Egenvekt, kg: 1358
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 423/181/153
Akselavstand, cm: 259
Bakkeklaring, cm: 13,1
Bagasjerom, liter: 456–1216
Standard dekkdimensjon: 225/40R19
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,68
CO₂-utslipp, g/km: 155
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7
Toppfart, km/t: 220
Pris fra, kr: 468 100
Denne saken ble første gang publisert 29/07 2021.