Ford Puma ST

Dette blir et lite råskinn

Sportsjustert chassis og demping, manuelt gir og 200 hestekrefter fordelt på 1,3 tonn borger for at Ford Puma ST blir en svært underholdende bil. 

Pluss ikon
200 HESTER: ST-versjonen av Puma koster fra 461 600 kroner.
200 HESTER: ST-versjonen av Puma koster fra 461 600 kroner.
Først publisert Sist oppdatert

Puma kan snart fås i en hvassere ST-versjon. Den har en 1,5 liters EcoBoost bensinmotor som produserer 200 hestekrefter, og skal greie 0–100 km/t på 6,7 sekunder. Den kommer med større bremseskiver, 19-tommers felger, spesialutviklede Michelin Pilot Sport 4S-dekk samt sportsjustert chassis og demping. ST-versjonen av Puma har hele 50% mer vridningsstivhet enn standard Puma, ifølge Ford, og i tillegg til et spesialtilpasset luftinntak og oppgradert eksosanlegg for maksimal ytelse, har den også motorfester som skal minimere uønskede bevegelser spesielt i skarpe svinger. Festene skal også bidra til mer komfort på hverdagsturene. Spjeld i eksosanlegget skal gi mer lyd fra den tresylindrede motoren. Puma ST kommer med den samme sekstrinns manuelle girkassen som er å finne i Fiesta ST. Toppfarten er på 220 km/t, og du kan velge mellom ulike kjøremoduser som Normal, Sport og Track. Gasspådrag, lyd og styring justeres avhengig av hvilket modus du velger.

Med «Performance pack» til 10 000 kroner følger også «Launch Control», som gjør at Puma kommer seg raskest mulig ut av «startblokken» ved kjøring på bane. Mer interessant er det kanskje at Performance-pakken inkluderer en helt mekanisk differensialsperre foran som distribuerer motorens dreiemoment til hjulet med best grep. Det forbedrer bilens kjøreegenskaper særlig med tanke på understyring og stabilitet i svinger. Puma ST koster fra 461 600 kroner