Prøvekjørt: Ford Explorer

Plugg i drømmen om Amerika

Sju seter, to motorer og ett løfte: Ladehybriden Ford Explorer skal by på moro i størrelse XL.
Vi har sjekket om Ford holder ord.

Pluss ikon
<b>KRAFT:</b> På en parallellhybrid som Ford Explorer er både bensinmotor og elektromotor koblet til drivhjulene. Motorene kan brukes samtidig eller hver for seg. En fordel er at tilhengervekten blir tilnærmet lik som en forbrennings­motor.
KRAFT: På en parallellhybrid som Ford Explorer er både bensinmotor og elektromotor koblet til drivhjulene. Motorene kan brukes samtidig eller hver for seg. En fordel er at tilhengervekten blir tilnærmet lik som en forbrennings­motor. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Seks sylindre, 457 hestekrefter, et dreiemoment på 825 Nm, firehjulstrekk, elektrisk rekkevidde på 42 kilometer, hengervekt på 2,5 tonn, syv fullverdige sitteplasser, lasteplass på 2274 liter med andre- og tredje seterad felt ned, og omtrent alt du kan tenke deg av utstyr. Hva er ikke å like ved Ford Explorer som ladbar hybrid?

Svar: Omtrent ingenting. Joda, prisen på 887 500 kroner er ikke akkurat lommerusk, men dette er tross alt en over fem meter lang bil, og prisen inkluderer alt utstyr.

Og det er ikke småtterier: 20-tommers aluminiumsfelger, LED hovedlys, 10,1-tommers berøringsskjerm, heldigitalt instrumentpanel – 10-veis elektrisk justerbare skinnseter som er ventilerte og har massasjefunksjoner, oppvarmet frontrute, varme i ratt, varme i to av setene på andre seterad, panoramatak, klima­anlegg med tre soner, B&O lydanlegg med 1000 watt og 14 høyttalere, automatisk bakluke, ryggekamera og frontkamera med spyler til linsen. For å nevne noe. Eneste tilvalg er metallic-lakk (12 800 kroner) og avtakbart hengerfeste (9000 kroner).

<b>PENT:</b> Fire eksosrør og flott taklinje; likevel maksimalt bagasjevolum på formidable 2274 liter.
PENT: Fire eksosrør og flott taklinje; likevel maksimalt bagasjevolum på formidable 2274 liter. Foto: Martin Jansen

Explorer fås i to varianter: ST-line, som vi har kjørt, og en Platinum-versjon som koster fra 904 500 kroner. Platinum-varianten kommer standard med metallic-lakk, har perforerte seter i mørkebrunt skinn, noen detaljer i treverk i dashbordet og noen utvendige kromdetaljer.

Explorer kommer med det meste av moderne komfort- og sikkerhetsutstyr, som adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, blindsonevarsler og et anti-kollisjonssystem som skal gjenkjenne fotgjengere og syklister.

At du kan få hjelp av elektronikken til å parkere den digre bilen er det nok mange som vil sette pris. Det samme med tilhengerstabilisator. I tillegg har den hele syv forskjellige kjøreprogrammer: Normal, Øko, Glatt, Sport, Terreng, Dyp snø og sand, pluss et eget modus for kjøring med tilhenger. I tillegg kommer egne modi for elektrisk kjøring.

<b>ALT INKLU­DERT:</b> Digitalt display, skjerm i iPad-stil, en mengde assistenter og alltid på nett.
ALT INKLU­DERT: Digitalt display, skjerm i iPad-stil, en mengde assistenter og alltid på nett. Foto: Martin Jansen

Koppholder-entusiasme

Explorer er USAs mest solgte SUV gjennom tidene, og vi er ikke ukjente med den her på berget. Andre og tredje generasjon av Explorer ble solgt i Norge fra 1994 til 1998 da avgiftsøkningen tok knekken på den. Men nå er den tilbake, sjette generasjon og kun som plug in-hybrid.

Plug in-hybriden fra USA (den blir bygd i Chicago) byr på hverdagspraktiske detaljer som amerikanerne er så gode på. Som tre 12 V-uttak, ett 110 V-strømuttak, USB-porter for forsetene og andre seterad - to vanlige type A-USB-uttak og to C-uttak, den nyeste USB-varianten, samt hele 12 koppholdere.

I de to første seteradene har du så mye plass til overs at du straks skjønner at bilene holder sin oppgitte lengde på 505 centimeter, er to meter bred og høy som en gjennomsnittsmann. Til og med de to bakerste setene, som er elektrisk foldbare, byr på akseptable plassforhold for voksne.

RIKELIG: Sitteplassen i baksetet er meget god. Posisjonen til de ytterste setene kan justeres i lengderetning, noe som også gjør tilgangen til de to bakerste sitteplassenea på tredje seterad lettere.
RIKELIG: Sitteplassen i baksetet er meget god. Posisjonen til de ytterste setene kan justeres i lengderetning, noe som også gjør tilgangen til de to bakerste sitteplassenea på tredje seterad lettere. Foto: Martin Jansen

De to ytterste sitteplassen på andre seterad kan skyves i lengderetning, noe som letter tilgangen til bakerste seterad. Det midterste setet kan ikke flyttes i lengderetning.

Materialkvaliteten er generelt god, ikke som man ville forventet i en tysk syvseter fra Audi, BMW eller Mercedes, men helt akseptabel. Inntrykket av kvalitetsnivået dabber litt av desto lengre bak bilen man kommer.

FULLVERDIG SYVSETER: Voksne kan fint benytte setene på tredje seterad.
FULLVERDIG SYVSETER: Voksne kan fint benytte setene på tredje seterad. Foto: Martin Jansen
HØYDEFORMAT: 10,1-tommers berøringsskjerm.
HØYDEFORMAT: 10,1-tommers berøringsskjerm. Foto: Martin Jansen

En herlig cruiser

Den 457 hestekrefter sterke miksen av treliters bensin-V6, elmotor med 102 hestekrefter, batteripakke på 13,6 kWt og 10-trinnsautomat fungerer meget godt bortsett fra at automatgiret innimellom nøler litt i jobbe med å dirigere kreftene.

Vi opplevde dette primært da vi bruke kjøreprogrammet der bensinmotoren lader opp batteriet. Det er ganske vanlig at man opplever bittesmå hull i flyten på ladbare hybrider, som skyldes samspillet mellom forbrenningsmotor, elektromotor og gir.

Men setter du den i sportsmodus stormer den 2,5 tonn tunge kolossen ut av startblokkene og gir seg ikke før den når en toppfart på 230 km/t, ifølge våre tyske kolleger i Auto Bild.

På landeveien trenger du ikke lure på om du skal kjøre forbi sinken foran deg, du bare gjør det. Et dreiemoment på massive 825 Nm er som skapt for dette. ST-line på Ford-modeller innebærer litt strammere understell.

Det betaler seg på den svingete landeveien, men gjør den bittelitt mindre komfortabel over fartshumper som skriker etter vedlikehold og veier preget av en endeløs kamp mot is og vann. Likevel må Explorer kunne sies å være en komfortabel cruiser. Uanstrengt og stille sluker den sine landeveismil.

<b>OSEANER AV PLASS:</b> 2274 liter tilgjengelig lasteplass når andre- og tredje seterad er felt ned. Har du alle setene oppreist, er bagasjeplassen bak tredje seterad på 240 liter. 
OSEANER AV PLASS: 2274 liter tilgjengelig lasteplass når andre- og tredje seterad er felt ned. Har du alle setene oppreist, er bagasjeplassen bak tredje seterad på 240 liter.  Foto: Martin Jansen

Den elektriske kapasiteten holder til rundt 40 kilometer, men 50 kilometer er realistisk med rett temperatur og forsiktig bruk av gassen.

(SE FLERE BILDER UNDER)

LADING OG MODUSER

On board-laderen i Ford Explorer er på 3,7 kW. Raskeste ladetid er cirka 3,7 timer (13,6 kWt/3,7 kW = 3,7 timer). En ladeboks med 11 kW kapasitet lader ikke fortere pga begrensninger i bilen. ­Explorer har ikke DC hurtig­lading, de færreste plug in-hybridene har dette.

Elektriske kjøreprogrammer

EV Auto: En blanding av motor og elektrisk, bilen velger selv det som er best.

EV nå: Motor avslått og bilen ­kjører kun elektrisk.

EV senere: Lagret effekt i ­batteriet opprettholdes og brukes senere.

EV lading: Lading av batteriet ­prioriteres og forbrenningsmotor går hele tiden.

TEKNISKE DATA

<b>FORBRUK:</b> Så lenge det er strøm på batteriet er det mulig å kjøre den digre bilen med lavt forbruk. Forbruker i henhold til den nye testnormen WLTP, er 0,31 l/mil ved blandet kjøring. 

Ford Explorer 3,0 V6 Ecoboost PHEV ST-Line

Motor: V6, turbo, elmotor

Sylindervolum: 2998 cm3

Effekt, totalt: 457 hestekrefter ved
5750 o/min.

Dreiemoment, totalt: 825 Nm ved 2500 o/min.

Drivlinje: Firehjulsdrift/titrinns automatkasse

Elektrisk rekkevidde, WLTP: 42 km

Testrekkevidde, motorvei: 49 km

Snittforbruk, WLTP: 0,31 l/mil

CO2-utslipp: 71 g/km

L/B/H: 505/200/178 cm

Akselavstand: 303 cm

Bakkeklaring: 20,4 cm

Standard dekkdimensjon: 255/55R20

Egenvekt: 2466 kg

Tilhengerlast: 2500 kg

Bagasjevolum: 330-2274 liter

0-100 km/t: 6,0 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Pris: Fra 887 500 kroner

VI MENN BIL MENER:

Explorer er kul og komfortabel, og den sterke motor gjør at man aldri savner krefter. Tvert imot, den er morsom å kjøre. Legg til oseaner av plass, syv seter der de bakerste setene ikke bare er kuriosa, 2,5 tonns hengervekt og en brukbar elektrisk rekkevidde, og du har en bil som i tillegg er svært praktisk.

<b>KJØLING:</b> Forsetene er ventilerte. Ratt- og setevarme er også standard.-
KJØLING: Forsetene er ventilerte. Ratt- og setevarme er også standard.- Foto: Martin Jansen
KJØREPROGRAMMER: Explorer har syv kjøreprogrammer, som også inkluderer eget modus for tilhenger. For øvrig: Normal, Øko, Glatt, Sport, Terreng, Dyp snø og sand.
KJØREPROGRAMMER: Explorer har syv kjøreprogrammer, som også inkluderer eget modus for tilhenger. For øvrig: Normal, Øko, Glatt, Sport, Terreng, Dyp snø og sand. Foto: Martin Jansen
<b>PRAKTISK:</b> Explorer har hele 12 koppholdere. 
PRAKTISK: Explorer har hele 12 koppholdere.  Foto: Martin Jansen
<b>BAKSETET:</b> For midterste seterad finnes ett 230 V-strømuttak (universalplugg, som også passer i Norge) USB-porter, ett vanlig type A-uttak og ett C-uttak, den nyeste USB-varianten.
BAKSETET: For midterste seterad finnes ett 230 V-strømuttak (universalplugg, som også passer i Norge) USB-porter, ett vanlig type A-uttak og ett C-uttak, den nyeste USB-varianten. Foto: Martin Jansen

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2020, og sist oppdatert 30/03 2024.

Les også