Nye BMW M3 og M4 

Nå kan den fås med manuelt gir

Kanskje noe for dem som virkelig liker å kjøre bil, nye BMW M3 med manuell girkasse. 

Pluss ikon
<b>NESTE ÅR:</b> De første bilene forventes til Norge i mars 2021.
NESTE ÅR: De første bilene forventes til Norge i mars 2021.
Først publisert

Første generasjon BMW M3 rullet ut på asfalten i 1986, og mars neste, 35 år etter første generasjon E30 ble lansert, kommer helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé.

– Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet. Det er heller ikke alle bilprodusenter forunt å kunne tilby biler som dette som en del av en bred modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Som M5 og andre modeller fra BMW M GmbH-avdelingen, kommer nye M3 og M4 i to versjoner. Turtallsvillig rekkesekser er standard, men de som virkelig liker å være herre over bilen bør være oppmerksom på at standardversjonen med 480 hk og og et dreiemoment 550 Nm har sekstrinns manuell girkasse.

Competition-versjonen byr på 510 hk og 650 Nm dreiemoment i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic girkasse. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

<b>PRISET:</b> Nye M3 koster fra 1 129 300 kroner
PRISET: Nye M3 koster fra 1 129 300 kroner

Kreftene går i typisk BMW M-maner til bakhjulene, men fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med firehjulsdriftsystemet M xDrive. Det kan imidlertid konfigureres til ren bakhjulsdrift ved å deaktivere firehjulsdriften.

M3 og M4 har fått den nye og karakteristiske nyregrillen fra BMW 4-serie som garantert er omdiskutert. Panseret har markante forhøyninger, og taket i karbonforsterket plast (CFRP) har to finner som skal optimaliserer luftstrømmen sammen med hekkspoileren. Hekken preges av en kraftig diffusor og fire eksosrør som måler 100 mm i diameter hver.

Særegne M-detaljer går også igjen i interiøret. Ønsker du virkelig å maksimere M-følelsen, kan du velge bøttesetter i karbon. Sikkert ganske stive saker.

Skal man bruke bilen på bane så inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk. Et spesielt understell, et kraftig bremsesystem og en aktiv BMW M-differensial på bakakselen, er noen av de mekaniske løsningene som skal bidra til en helt spesiell M-følelse

Priser og bestilling

Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling av nye M3 og M4 senere i høst. De første bilene forventes til Norge i mars 2021.

De estimerte prisene* er som følger:

BMW M3 Sedan: Fra 1 129 300 kroner

BMW M3 Competition Sedan fra kr. 1.162.900

BMW M4 Coupé fra kr. 1.183.200

BMW M4 Competition Coupé fra kr. 1.216.700

*De estimerte prisene er beregnet på gjeldende avgiftssystem og satser for 2020.

Cabriolet og stasjonsvogn på vei

En helt ny BMW M4 Cabriolet lanseres også i 2021. Det kommer også en BMW M3 Touring, altså en stasjonsvogn-variant, etter hvert. Utviklingen av Touring-versjonen er fortsatt i startfasen, hvor hele prosessen frem til serieproduksjon vil ta rundt to år. Testingen av prototypene begynte tidligere i september.

<b>FØRSTE GENERASJON:</b> BMW M3 E30
FØRSTE GENERASJON: BMW M3 E30
<b>FØRSTE GENERASJON:</b> BMW M3 E30
FØRSTE GENERASJON: BMW M3 E30
<b>ANDRE GENERASJON:</b> BMW M3 E36
ANDRE GENERASJON: BMW M3 E36
<b>ANDRE GENERASJON:</b> BMW M3 E36
ANDRE GENERASJON: BMW M3 E36
<b>TREDJE GENERASJON:</b> BMW M3 E46
TREDJE GENERASJON: BMW M3 E46
<b>TREDJE GENERASJON:</b> BMW M3 E46
TREDJE GENERASJON: BMW M3 E46
<b>FJERDE GENERASJON:</b> BMW M3 E90
FJERDE GENERASJON: BMW M3 E90
<b>FJERDE GENERASJON:</b> BMW M3 E90
FJERDE GENERASJON: BMW M3 E90
<b>FEMTE GENERASJON:</b> BMW M3 F80
FEMTE GENERASJON: BMW M3 F80
<b>FEMTE GENERASJON:</b> BMW M3 F80
FEMTE GENERASJON: BMW M3 F80