Nye BMW M3 og M4
Nå kan den fås med manuelt gir
Kanskje noe for dem som virkelig liker å kjøre bil, nye BMW M3 med manuell girkasse.
Første generasjon BMW M3 rullet ut på asfalten i 1986, og mars neste, 35 år etter første generasjon E30 ble lansert, kommer helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé.
– Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet. Det er heller ikke alle bilprodusenter forunt å kunne tilby biler som dette som en del av en bred modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Som M5 og andre modeller fra BMW M GmbH-avdelingen, kommer nye M3 og M4 i to versjoner. Turtallsvillig rekkesekser er standard, men de som virkelig liker å være herre over bilen bør være oppmerksom på at standardversjonen med 480 hk og og et dreiemoment 550 Nm har sekstrinns manuell girkasse.
Competition-versjonen byr på 510 hk og 650 Nm dreiemoment i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic girkasse. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.
Kreftene går i typisk BMW M-maner til bakhjulene, men fra sommeren 2021 vil Competition-modellene også tilbys med firehjulsdriftsystemet M xDrive. Det kan imidlertid konfigureres til ren bakhjulsdrift ved å deaktivere firehjulsdriften.
M3 og M4 har fått den nye og karakteristiske nyregrillen fra BMW 4-serie som garantert er omdiskutert. Panseret har markante forhøyninger, og taket i karbonforsterket plast (CFRP) har to finner som skal optimaliserer luftstrømmen sammen med hekkspoileren. Hekken preges av en kraftig diffusor og fire eksosrør som måler 100 mm i diameter hver.
Særegne M-detaljer går også igjen i interiøret. Ønsker du virkelig å maksimere M-følelsen, kan du velge bøttesetter i karbon. Sikkert ganske stive saker.
Skal man bruke bilen på bane så inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk. Et spesielt understell, et kraftig bremsesystem og en aktiv BMW M-differensial på bakakselen, er noen av de mekaniske løsningene som skal bidra til en helt spesiell M-følelse
Priser og bestilling
Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling av nye M3 og M4 senere i høst. De første bilene forventes til Norge i mars 2021.
De estimerte prisene* er som følger:
BMW M3 Sedan: Fra 1 129 300 kroner
BMW M3 Competition Sedan fra kr. 1.162.900
BMW M4 Coupé fra kr. 1.183.200
BMW M4 Competition Coupé fra kr. 1.216.700
*De estimerte prisene er beregnet på gjeldende avgiftssystem og satser for 2020.
Cabriolet og stasjonsvogn på vei
En helt ny BMW M4 Cabriolet lanseres også i 2021. Det kommer også en BMW M3 Touring, altså en stasjonsvogn-variant, etter hvert. Utviklingen av Touring-versjonen er fortsatt i startfasen, hvor hele prosessen frem til serieproduksjon vil ta rundt to år. Testingen av prototypene begynte tidligere i september.