Prøvekjørt: BMW M5 Touring
Vill, men plutselig ganske snill
Stasjonsvogn med 727 hestekrefter, sportsbilegenskaper og evnen til å trekke henger på 2000 kilo er ikke dagligdags. Men M5 Touring kan fint brukes til dagligdagse gjøremål.
BMW M5 ble introdusert for første gang i 1985 og vi er nå kommet frem til syvende generasjon, som også kan fås som stasjonsvogn. Det har bare vært unntaksvis i de 38 årene M5 har vært produsert.
Andre generasjon ble introdusert i 1988, og kunne fås som Touring fra 1992. Den kom med en 3,8-liters rekkesekser med 340 hestekrefter i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. Toppfarten var 250 km/t og den greide 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Mange vil nok hevde at dette var den første stasjonsvognen som hadde evnene til en sportsbil. Frem til 1996 ble det produsert kun 891 stykker av E34 som stasjonsvogn og den er svært ettertraktet.
Tredje generasjon ble bare produsert som sedan, men da fjerde generasjon ble introdusert i 2005 var det atter en gang klart for en Touring-versjon, men ikke før fra 2007 og i et begrenset antall. Kun 1009 ble produsert og den er derfor en sjelden og ettertraktet vare. Kanskje ikke så rart, for M5-generasjonen med et kontroversielle Chris Bangle-designet har trolig den mest distinkte motoriseringen i M5s historie: En selvpustende V10-motor med 507 hestekrefter, topphastighet på 305 km/t og 500 liters bagasjerom.
Elektrisk i 67 kilometer
Dagens M5 Touring varter opp med samme topphastighet og bagasjeromsvolum som E61. Men den hybride drivlinjen levere hele 727 hestekrefter, 1000 Nm, og den automatiske girkassa girer langt raskere og mer sømløst enn E61s nærmeste beryktede girkasse.
Der girene i nye M5 hamres inn i sportsmodus, så hestesparkes de inn i E61. Girkassa gjorde at noen oppfattet den vrien å kjøre i lave hastigheter, og den er derfor både elsket og hatet.
Nye M5 Touring er definitivt ikke vanskelig å kjøre i lave hastigheter. Ikke i høye hastigheter heller. Den kan være et monster i det ene øyeblikket, der kun vekten på 2,5 tonn legger en liten demper på opplevelsen på landeveien, og snill som et lam i det neste. Forvandlingens skjer med noen tastetrykk.
Hybridiseringen gjør at den kan kjøres helt elektrisk i opptil 67 kilometer. Bakseteryggen har 40:20:40-fordeling og feller du den ned har du 1630 liters bagasjerom til rådighet. I tillegg kan M5 laste 100 kilo på taket og trekke henger på 2000 kilo. Litt av en vogn å komme til gjenbruksstasjonen med. Hengerfeste koster 14 900 kroner ekstra.
BMW M5 Touring ble prøvekjørt på et pressearrangement i Tyskland. Der kjørte vi også sedan-versjonen. Dersom du vil vite mer om BMW M5, så les vår prøvekjøring av sedanen som vi har publisert tidligere.
Les også: Prøvekjørt: BMW M5 sedan: Det ligger helt uanstrengt i 250 km/t
Sterkere enn E63
Hybridsystemet i M5 kombinerer en 4,4-liters V8 med M TwinPower Turbo-teknologi med en elektrisk motor integrert i girkassen. M Steptronic-kassa har en Launch Control-funksjon som gir katapultfølelse. Du kan selv velge hvor mye eksoslyd som skal akkompagnere akselerasjonen. Eksosanlegget har elektronisk styrte spjeld, i tillegg kommer nok noe av lyden forsterket gjennom høyttalerne.
Der sedanen bruker 3,5 sekunder fra null til hundre, så trenger stasjonsvognen ett tiendedel ekstra. 0-200 km/t går unna på drøyt 11 sekunder og som sedanen er Touringen en bil som oppleves helt uanstrengt i 250 km/t. Toppfarten er 305 km/t som er 15 km/t mer enn Mercedes-AMG E63 S 4Matic+, som har en fireliters V8 som produserer 612 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm. Mercedes-en er et tiendedel raskere fra 0-100.
M5 Touring koster fra 1 939 935 kroner. BMW har startet kundeleveringer av bilen i Norge
Tekniske data
Motor, cm³: 4395
Elmotor, kW: 145
Effekt, kW/hk: 535/727
Dreiemoment, Nm: 1000
Egenvekt, kg: 2475
Lengde/bredde/høyde, cm: 510/197/152
Akselavstand, cm: 301
Bakkeklaring, cm: 11,5
Bagasjerom, liter: 500 - 1630
Taklast, kg: 100
Tilhengervekt, kg: 750/2000
Standard dekkdimensjon: Foran: 285/40 ZR20 Bak: 295/35 ZR21
Forbruk, l/mil, WLTP: 0,17
CO2-utslipp, g/km: 41
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,6
0–200 km/t, fabrikk, sek: 11,1
Toppfart, km/t: 250/305*
Elektrisk rekkevidde, WLTP, km: 67
Toppfart, el, km/t: 140
Pris fra, kr: 1 939 935
* Toppfart på 305 km/t krever en M Driver's Package til 30 400 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn