Prøvekjørt: BMW M5 Touring

Vill, men plutselig ganske snill

Stasjonsvogn med 727 hestekrefter, sportsbilegenskaper og evnen til å trekke henger på 2000 kilo er ikke dagligdags. Men M5 Touring kan fint brukes til dagligdagse gjøremål.

<b>HEFTIG FAMILIEVOGN:</b> Den yter 727 hestekrefter og har en toppfart over 300 km/t. Dreiemomentet er på 1000 Nm.  
HEFTIG FAMILIEVOGN: Den yter 727 hestekrefter og har en toppfart over 300 km/t. Dreiemomentet er på 1000 Nm.   Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

BMW M5 ble introdusert for første gang i 1985 og vi er nå kommet frem til syvende generasjon, som også kan fås som stasjonsvogn. Det har bare vært unntaksvis i de 38 årene M5 har vært produsert.

Andre generasjon ble introdusert i 1988, og kunne fås som Touring fra 1992. Den kom med en 3,8-liters rekkesekser med 340 hestekrefter i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. Toppfarten var 250 km/t og den greide 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Mange vil nok hevde at dette var den første stasjonsvognen som hadde evnene til en sportsbil. Frem til 1996 ble det produsert kun 891 stykker av E34 som stasjonsvogn og den er svært ettertraktet.

<b>UHYRE SJELDEN:</b> Kun 891 stykker ble produsert av M5 E34 Touring
UHYRE SJELDEN: Kun 891 stykker ble produsert av M5 E34 Touring Foto: Martin Jansen
<b>ETTERTRAKTET:</b> Kun litt over tusen eksemplarer ble produsert av legendariske M5 E61. 
ETTERTRAKTET: Kun litt over tusen eksemplarer ble produsert av legendariske M5 E61.  Foto: Produsenten

Tredje generasjon ble bare produsert som sedan, men da fjerde generasjon ble introdusert i 2005 var det atter en gang klart for en Touring-versjon, men ikke før fra 2007 og i et begrenset antall. Kun 1009 ble produsert og den er derfor en sjelden og ettertraktet vare. Kanskje ikke så rart, for M5-generasjonen med et kontroversielle Chris Bangle-designet har trolig den mest distinkte motoriseringen i M5s historie: En selvpustende V10-motor med 507 hestekrefter, topphastighet på 305 km/t og 500 liters bagasjerom.

<b>PLASS:</b> 500 liters bagasjerom, som øker til 1630 liter dersom baksetene felles ned
PLASS: 500 liters bagasjerom, som øker til 1630 liter dersom baksetene felles ned Foto: Fabian Kirchbauer

Elektrisk i 67 kilometer

Dagens M5 Touring varter opp med samme topphastighet og bagasjeromsvolum som E61. Men den hybride drivlinjen levere hele 727 hestekrefter, 1000 Nm, og den automatiske girkassa girer langt raskere og mer sømløst enn E61s nærmeste beryktede girkasse.

Der girene i nye M5 hamres inn i sportsmodus, så hestesparkes de inn i E61. Girkassa gjorde at noen oppfattet den vrien å kjøre i lave hastigheter, og den er derfor både elsket og hatet.

Nye M5 Touring er definitivt ikke vanskelig å kjøre i lave hastigheter. Ikke i høye hastigheter heller. Den kan være et monster i det ene øyeblikket, der kun vekten på 2,5 tonn legger en liten demper på opplevelsen på landeveien, og snill som et lam i det neste. Forvandlingens skjer med noen tastetrykk.

<b>TIL NORGE:</b> BMW Norge har startet kundeleveringer av M5. Det spørs om noen våger seg på fargen Speed Yellow.
TIL NORGE: BMW Norge har startet kundeleveringer av M5. Det spørs om noen våger seg på fargen Speed Yellow. Foto: Martin Jansen

Hybridiseringen gjør at den kan kjøres helt elektrisk i opptil 67 kilometer. Bakseteryggen har 40:20:40-fordeling og feller du den ned har du 1630 liters bagasjerom til rådighet. I tillegg kan M5 laste 100 kilo på taket og trekke henger på 2000 kilo. Litt av en vogn å komme til gjenbruksstasjonen med. Hengerfeste koster 14 900 kroner ekstra.

<b>ISOFIX:</b> Bekvemt baksete for to. Isofix-fester for barnestoler er på plass. 
ISOFIX: Bekvemt baksete for to. Isofix-fester for barnestoler er på plass.  Foto: Fabian Kirchbauer

BMW M5 Touring ble prøvekjørt på et pressearrangement i Tyskland. Der kjørte vi også sedan-versjonen. Dersom du vil vite mer om BMW M5, så les vår prøvekjøring av sedanen som vi har publisert tidligere.

Les også: Prøvekjørt: BMW M5 sedan: Det ligger helt uanstrengt i 250 km/t

Sterkere enn E63

Hybridsystemet i M5 kombinerer en 4,4-liters V8 med M TwinPower Turbo-teknologi med en elektrisk motor integrert i girkassen. M Steptronic-kassa har en Launch Control-funksjon som gir katapultfølelse. Du kan selv velge hvor mye eksoslyd som skal akkompagnere akselerasjonen. Eksosanlegget har elektronisk styrte spjeld, i tillegg kommer nok noe av lyden forsterket gjennom høyttalerne.

<b>AVSLØRT:</b> De røde knappene røper at dette er en M-bil. 
AVSLØRT: De røde knappene røper at dette er en M-bil.  Foto: Fabian Kirchbauer

Der sedanen bruker 3,5 sekunder fra null til hundre, så trenger stasjonsvognen ett tiendedel ekstra. 0-200 km/t går unna på drøyt 11 sekunder og som sedanen er Touringen en bil som oppleves helt uanstrengt i 250 km/t. Toppfarten er 305 km/t som er 15 km/t mer enn Mercedes-AMG E63 S 4Matic+, som har en fireliters V8 som produserer 612 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm. Mercedes-en er et tiendedel raskere fra 0-100.

<b>RASK:</b> M5 Touring har over 100 hester mer enn Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+, men er et tiendedel tregere på sprinten fra null til hundre. 
RASK: M5 Touring har over 100 hester mer enn Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+, men er et tiendedel tregere på sprinten fra null til hundre.  Foto: Fabian Kirchbauer

Les også: Test: Mercedes-AMG E63 S 4Matic+: Ved noen tastetrykk kan du velge «drift mode» som deaktiverer stabilitetskontrollen og sender samtlige krefter til bakhjulene – og det i en fem meter lang stasjonsvogn med god plass til tre personer i baksetet og et bagasjeromsvolum på 640 liter.

M5 Touring koster fra 1 939 935 kroner. BMW har startet kundeleveringer av bilen i Norge

Tekniske data

Motor, cm³: 4395

Elmotor, kW: 145

Effekt, kW/hk: 535/727

Dreiemoment, Nm: 1000

Egenvekt, kg: 2475

Lengde/bredde/høyde, cm: 510/197/152

Akselavstand, cm: 301

Bakkeklaring, cm: 11,5

Bagasjerom, liter: 500 - 1630

Taklast, kg: 100

Tilhengervekt, kg: 750/2000

Standard dekkdimensjon: Foran: 285/40 ZR20 Bak: 295/35 ZR21

Forbruk, l/mil, WLTP: 0,17

CO2-utslipp, g/km: 41

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,6

0–200 km/t, fabrikk, sek: 11,1

Toppfart, km/t: 250/305*

Elektrisk rekkevidde, WLTP, km: 67

Toppfart, el, km/t: 140

Pris fra, kr: 1 939 935 

* Toppfart på 305 km/t krever en  M Driver's Package til 30 400 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn