Årets hotteste MC-nyheter

Årets råeste motorsykler

De såkalte R-syklene har alltid vært kompromissløse. Racing-entusiastenes krav til kjøreegenskaper og ytelser går på bekostning av brukskvaliteter og komfort, men nå ser vi en ny tendens. Nå kommer det nyheter med komfortorienterte kvaliteter. Tilsynelatende skapt for racerbanen, men det er på landeveien de hører hjemme.

Pluss ikon
<b>GP-REPLIKA:</b> Med visuelle røtter fra fordums GP-racere, lanserer Yamaha en oppsikts­vekkende sportsmaskin. XRS900 GP er en av årets store nyheter.
GP-REPLIKA: Med visuelle røtter fra fordums GP-racere, lanserer Yamaha en oppsikts­vekkende sportsmaskin. XRS900 GP er en av årets store nyheter. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Yamaha XSR900 GP er kanskje det beste eksempelet på det. Med linjeføring og dekor som leder tankene tilbake til fordums GP-racere, fremstår årets største Yamaha-nyhet som en fullblods R-sykkel.

Men skinnet bedrar: XSR900 GP er først og fremst en sporty allrounder med god komfort. Den slår an tonen for en ny generasjon kåpekledde sportsmodeller.

<b>RAINEY-KOPIEN:</b> Yamaha XRS900 GP
RAINEY-KOPIEN: Yamaha XRS900 GP Foto: Armando Testa
<b>LEGENDE:</b> Rainey med GP-raceren på Le Mans i 1991. 
LEGENDE: Rainey med GP-raceren på Le Mans i 1991.  Foto: Getty Images

Rainey-kopien

Tidlig på 1990-tallet herjet Wayne Rainey rundt på verdens baner med sin Marlboro-sponsede GP-racer. Det ble tre VM-titler.

I 2024, 31 år etter Raineys siste tittel, lanserer Yamaha XRS900 GP. Tross visuelle likhets­trekk med den fordums GP-raceren, er den likevel ingen versting. Derimot er den en bekvem landveis­modell som skal gi sporty kjøreglede i hverdagen.

<b>ALVORLIG SKADET:</b> Amerikanske Wayne Rainey er av de store navnene i GP-racing. Han knivet i toppen med Kevin Schwantz fra 1987 og frem til 1993 da Rainey ble alvorlig skadet i italienske Grand Prix i Misano. Rainey ble lam fra brystet og ned, men det har ikke holdt ham unna motor­sport. Så sent som i 2022 kjørte han sin spesial­lagde 1992 YZR500 (bildet) på Goodwood. 
ALVORLIG SKADET: Amerikanske Wayne Rainey er av de store navnene i GP-racing. Han knivet i toppen med Kevin Schwantz fra 1987 og frem til 1993 da Rainey ble alvorlig skadet i italienske Grand Prix i Misano. Rainey ble lam fra brystet og ned, men det har ikke holdt ham unna motor­sport. Så sent som i 2022 kjørte han sin spesial­lagde 1992 YZR500 (bildet) på Goodwood.  Foto: James Wright

Tekniske data: Motor: 3 syl. rekke/Slagvolum: 890 ccm/Effekt: 119 hk/Vekt: 200 kg/Pris fra: 204 900 kroner

Først med hybrid

Sportslige motorsykler behøver imidlertid ikke ha kåpe. Nakne roadstere er ekstremt populære. Det gjenspeiles i nyhetsbildet:

Blant annet har KTM latt hele sin Duke-serie være gjenstand for en kraftig revitalisering. I denne sammenhengen trekker vi frem 1390 Super Duke R og 125 Duke.

Verdens første hybrid-MC: Kawasaki Ninja 7 Hybrid.
Verdens første hybrid-MC: Kawasaki Ninja 7 Hybrid. Foto: Produsent

Siden lanseringen for over 10 år siden, har 125-utgaven vært en storselger blant lettvekterne. Den nye utgaven har potensial til å klatre helt til topps på salgslistene. For den som er på jakt etter nudisme i sin mest brutale form, er Super Duke greia. Eller hva sier du til 200 kilo bøllete nudisme og nesten 200 hester? Ord blir fattige.

Om Super Duke er en versting, er klassen også proppfull av spennende og langt mer fornuftige nyheter. Vi trekker frem Kawasaki: Som første merke, er de ute med hybrid-motorsykler. Z7 er en modell der den tradisjonelle stempelmotoren blir supplert med elektrodrift.

En spennende nyhet som bærer bud om fremtiden. Vi tar også med Yamaha MT-09: Foran 24-sesongen har de latt bestselgeren være gjenstand for en omfattende revitalisering. I prinsippet er det snakk om en helt ny sykkel.

R-verstingene

Selv om mange sportsmaskiner blir mykere og mer bekvemme, er de brutale R-verstingene selvsagt fortsatt til stede. Blant årets R-nyheter trekker vi frem to modeller som hver især representerer ytterpunkt i klassen.

<b>UTSOLGT:</b> Ducati Panigale V4 SP2 Anniversario 916 blir kun produsert i 500 eksemplarer, og dette samler­objektet er allerede utsolgt. 
UTSOLGT: Ducati Panigale V4 SP2 Anniversario 916 blir kun produsert i 500 eksemplarer, og dette samler­objektet er allerede utsolgt.  Foto: Produsenten

Vi starter med Ducati Panigale V4 SP2 Anniversario 916. Som den lange betegnelsen indikerer, er det en modell som markerer jubileum for 916. I år er det nemlig 30 år siden Ducati kom med sykkelen som av mange blir betraktet som det ultimate R-ikonet.

Med 216 hester og en vekt på 173 kilo er Panigale V4 en versting i ordets rette forstand, men du kan bare glemme den. Selv om den koster godt over en halv million kroner, er de 500 produserte eksemplarene for lengst bortbestilt.

<b>SPORTSLIG GLEDE:</b> Kawasaki Ninja ZX4RR koster fra 160 000 kroner.
SPORTSLIG GLEDE: Kawasaki Ninja ZX4RR koster fra 160 000 kroner. Foto: Produsenten

Vil du ha en potent R-sykkel, må du heller satse på Kawasaki Ninja ZX4RR. Den koster 160 000 kroner. Riktignok er ikke motoren på mer enn 400 kubikk, men drar du fireren til 15 000 omdreininger, yter den nærmere 80 hester. All den stund ZX4R ikke veier mer en 189 kg, er det duket for mye sportslig moro.

Brutal moro

For den som er på jakt etter nudisme i sin mest voldsomme form, er KTM 1390 Super Duke R svaret. Den er toppmodellen i KTMs helt nye Duke-serie.

For det første er den tøff å se på. Dessuten sitter du oppreist, bredarmet og skrevs over en brutal V-twin-motor på nesten 200 hester. Når du vrir gassrulla og lar hestene utfolde seg, er det knapt grenser for hva du kan oppleve. Her er det duket for mye moro.

<b>BRUTAL MORO:</b> KTM 1390 Super Duke R.
BRUTAL MORO: KTM 1390 Super Duke R. Foto: Rudi Schedi

Tekniske data: Motor: 2 syl. V/Slagvolum: 1390 ccm/Effekt: 190 hk/Vekt: 201 kg/Pris fra: 318 500 kroner

Populær i lettklassen

I alle år har Duke 125 vært en av lettvekts­klassens mest populære modeller. Kontinuerlig pleie og hyppige oppdateringer har sørget for det.

Foran årets sesong stiller KTM med en helt ny Duke 125. Vi snakker om en iøynefallende og stor lettvekter som gir kjørefølelse på nivå med langt større sykler. Vi blir ikke overrasket om nyheten klatrer helt til topps på salgsstatistikken.

<b>LETT-UTFORDRER:</b> KTM Duke 125.
LETT-UTFORDRER: KTM Duke 125. Foto: Rudi Schedi

Tekniske data: Motor: 1 syl/Slagvolum: 125 ccm/Effekt: 15 hk/Vekt: 154 kg/Pris fra: 59 500 kroner

Hybrid-sykkel

Som første MC-merke er Kawasaki ute med hybrid. Dette er på sett og vis verdens første masseproduserte hybridmotorsykkel fra en stor produsent. I år kommer det to modeller, nemlig den kåpekledde Ninja 7 og roadsteren Z7. Bortsett fra kåpa er de like.

<b>HYBRID:</b> Kawasaki Ninja 7. 
HYBRID: Kawasaki Ninja 7.  Foto: Produsenten

Grunnlaget er en tosylindret rekkemotor på 450 kubikk. Til tross for beskjedent slagvolum og en effekt på jevnt 70 hester, skal elmotoren som er montert bak sylinderblokken bidra til at akselerasjon blir på nivå med en sykkel på 1000 kubikk. Det gjenstår å se, men vi ser frem til å prøve.

Tekniske data: Motor: 2 syl. rekke/Slagvolum: 451 ccm/Effekt: 70 hk/Vekt: 227 kg/Pris fra: 189 990 kroner

Suksess-sykkel

Siden lanseringen for 10 år siden, har MT-09 vært en gjenganger på salgstoppen. Den er en av tidenes mest populære Yamaha-modeller og har satt standarden for moderne roadstere. I år er Yamaha ute med en ny MT-09.

<b>POPULÆR:</b> Yamaha MT-09.
POPULÆR: Yamaha MT-09. Foto: Produsenten

Den har basis i den velkjente trippelmotoren, men den er blitt modernisert og fått nytt utseende. Da den ble vist frem, ga publikum uttrykk for at den var mye tøffere enn forgjengeren. Alt tyder på at MT-suksessen vil fortsette.

Tekniske data: Motor: 3 syl. rekke/Slagvolum: 890 ccm/Effekt: 119 hk/Vekt: 189 kg/Pris fra: 199 900 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2024