Årets hotteste MC-nyheter
Årets råeste motorsykler
De såkalte R-syklene har alltid vært kompromissløse. Racing-entusiastenes krav til kjøreegenskaper og ytelser går på bekostning av brukskvaliteter og komfort, men nå ser vi en ny tendens. Nå kommer det nyheter med komfortorienterte kvaliteter. Tilsynelatende skapt for racerbanen, men det er på landeveien de hører hjemme.
Yamaha XSR900 GP er kanskje det beste eksempelet på det. Med linjeføring og dekor som leder tankene tilbake til fordums GP-racere, fremstår årets største Yamaha-nyhet som en fullblods R-sykkel.
Men skinnet bedrar: XSR900 GP er først og fremst en sporty allrounder med god komfort. Den slår an tonen for en ny generasjon kåpekledde sportsmodeller.
Rainey-kopien
Tidlig på 1990-tallet herjet Wayne Rainey rundt på verdens baner med sin Marlboro-sponsede GP-racer. Det ble tre VM-titler.
I 2024, 31 år etter Raineys siste tittel, lanserer Yamaha XRS900 GP. Tross visuelle likhetstrekk med den fordums GP-raceren, er den likevel ingen versting. Derimot er den en bekvem landveismodell som skal gi sporty kjøreglede i hverdagen.
Tekniske data: Motor: 3 syl. rekke/Slagvolum: 890 ccm/Effekt: 119 hk/Vekt: 200 kg/Pris fra: 204 900 kroner
Først med hybrid
Sportslige motorsykler behøver imidlertid ikke ha kåpe. Nakne roadstere er ekstremt populære. Det gjenspeiles i nyhetsbildet:
Blant annet har KTM latt hele sin Duke-serie være gjenstand for en kraftig revitalisering. I denne sammenhengen trekker vi frem 1390 Super Duke R og 125 Duke.
Siden lanseringen for over 10 år siden, har 125-utgaven vært en storselger blant lettvekterne. Den nye utgaven har potensial til å klatre helt til topps på salgslistene. For den som er på jakt etter nudisme i sin mest brutale form, er Super Duke greia. Eller hva sier du til 200 kilo bøllete nudisme og nesten 200 hester? Ord blir fattige.
Om Super Duke er en versting, er klassen også proppfull av spennende og langt mer fornuftige nyheter. Vi trekker frem Kawasaki: Som første merke, er de ute med hybrid-motorsykler. Z7 er en modell der den tradisjonelle stempelmotoren blir supplert med elektrodrift.
En spennende nyhet som bærer bud om fremtiden. Vi tar også med Yamaha MT-09: Foran 24-sesongen har de latt bestselgeren være gjenstand for en omfattende revitalisering. I prinsippet er det snakk om en helt ny sykkel.
R-verstingene
Selv om mange sportsmaskiner blir mykere og mer bekvemme, er de brutale R-verstingene selvsagt fortsatt til stede. Blant årets R-nyheter trekker vi frem to modeller som hver især representerer ytterpunkt i klassen.
Vi starter med Ducati Panigale V4 SP2 Anniversario 916. Som den lange betegnelsen indikerer, er det en modell som markerer jubileum for 916. I år er det nemlig 30 år siden Ducati kom med sykkelen som av mange blir betraktet som det ultimate R-ikonet.
Med 216 hester og en vekt på 173 kilo er Panigale V4 en versting i ordets rette forstand, men du kan bare glemme den. Selv om den koster godt over en halv million kroner, er de 500 produserte eksemplarene for lengst bortbestilt.
Vil du ha en potent R-sykkel, må du heller satse på Kawasaki Ninja ZX4RR. Den koster 160 000 kroner. Riktignok er ikke motoren på mer enn 400 kubikk, men drar du fireren til 15 000 omdreininger, yter den nærmere 80 hester. All den stund ZX4R ikke veier mer en 189 kg, er det duket for mye sportslig moro.
Brutal moro
For den som er på jakt etter nudisme i sin mest voldsomme form, er KTM 1390 Super Duke R svaret. Den er toppmodellen i KTMs helt nye Duke-serie.
For det første er den tøff å se på. Dessuten sitter du oppreist, bredarmet og skrevs over en brutal V-twin-motor på nesten 200 hester. Når du vrir gassrulla og lar hestene utfolde seg, er det knapt grenser for hva du kan oppleve. Her er det duket for mye moro.
Tekniske data: Motor: 2 syl. V/Slagvolum: 1390 ccm/Effekt: 190 hk/Vekt: 201 kg/Pris fra: 318 500 kroner
Populær i lettklassen
I alle år har Duke 125 vært en av lettvektsklassens mest populære modeller. Kontinuerlig pleie og hyppige oppdateringer har sørget for det.
Foran årets sesong stiller KTM med en helt ny Duke 125. Vi snakker om en iøynefallende og stor lettvekter som gir kjørefølelse på nivå med langt større sykler. Vi blir ikke overrasket om nyheten klatrer helt til topps på salgsstatistikken.
Tekniske data: Motor: 1 syl/Slagvolum: 125 ccm/Effekt: 15 hk/Vekt: 154 kg/Pris fra: 59 500 kroner
Hybrid-sykkel
Som første MC-merke er Kawasaki ute med hybrid. Dette er på sett og vis verdens første masseproduserte hybridmotorsykkel fra en stor produsent. I år kommer det to modeller, nemlig den kåpekledde Ninja 7 og roadsteren Z7. Bortsett fra kåpa er de like.
Grunnlaget er en tosylindret rekkemotor på 450 kubikk. Til tross for beskjedent slagvolum og en effekt på jevnt 70 hester, skal elmotoren som er montert bak sylinderblokken bidra til at akselerasjon blir på nivå med en sykkel på 1000 kubikk. Det gjenstår å se, men vi ser frem til å prøve.
Tekniske data: Motor: 2 syl. rekke/Slagvolum: 451 ccm/Effekt: 70 hk/Vekt: 227 kg/Pris fra: 189 990 kroner
Suksess-sykkel
Siden lanseringen for 10 år siden, har MT-09 vært en gjenganger på salgstoppen. Den er en av tidenes mest populære Yamaha-modeller og har satt standarden for moderne roadstere. I år er Yamaha ute med en ny MT-09.
Den har basis i den velkjente trippelmotoren, men den er blitt modernisert og fått nytt utseende. Da den ble vist frem, ga publikum uttrykk for at den var mye tøffere enn forgjengeren. Alt tyder på at MT-suksessen vil fortsette.
Tekniske data: Motor: 3 syl. rekke/Slagvolum: 890 ccm/Effekt: 119 hk/Vekt: 189 kg/Pris fra: 199 900 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2024